Själv har jag dragit min nätverkskabel på utsidan av fasaden. Inte så svårt att måla in den med lite fog.
 
L Lovan83 skrev:
Ett alternativ är (som någon skrev) (tak/golv) lister som är gjorda för att bära kablar i sig. Kostar en del eftersom du vill troligen ha samma lister överallt.
Annars kan du fräsa spår i väggen för att förlägga kabel i. Dock innebär det att du får göra om ytskikten i de rummen. Ethernetkabel är inga krav på säkerhet kring som med elkabel.
Att dra i befintliga vp-rör för el är lite känsligt. Ethernet får inte (och bör inte!) läggas bredvid FK-trådar så då måste man koppla bort de rören från elens vp-rör.
För att ta sig mellan våningsplanen hade jag spontant fräst ur någon list eller dylikt i trappan och försökt dölja kabeln i listerna. Alternativt borrat hål i betongen. Ett 20mm hål är inte helt orealistiskt att borra själv med en hammarborr(obs, inte borrhammare) som du kan köpa en billig alternativt hyra. Det beror på omständigheterna.
Du borde väl ha ventilation i källaren så du kanske kan dra kabeln i röret och göra ett tätat hål där du tar ut den på andra våningen?

I vilket fall bör du göra så att du kan byta kabeln utifall det blir problem. Annars kan du ge fasiken på att du fick den enda rullen med kanel som hade kabelbrott från fabrik :)

Lycka till!
Är inte hammarborr och borrhammare samma sak?
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
Du kan titta på nätverksförlängare via elnätet. Du sätter två burkar i var sitt eluttag och dom kommunicerar mellan sig via husets nätspänning. Anslut routrar eller datorer via RJ-45-uttag eller trådlöst. En kompis rekommenderar Devolos produkter som han anser fungerar snabbt och bra. Läs testen av 7 smarta wifi-pluggar i PC för alla för att se om något kan passa dig.
Två nätverksförlängare med RJ-45-uttag för anslutning via elnätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klurigheten är att hitta genomföring mellan bjälklaget men då är det att hitta en möjlighet att borra som gäller.

Däremot får jag motsäga de som säger att det är problem att ha switchar på flera ställen. Undertecknad har inkommande fiber och router i teknikskåpet i hallen. Där sitter även en liten switch som bl.a. försörjer en AP i taket på hallen. Sen går ett rör upp till ett patchskåp på vinden/övervåningen där det sitter fler switchar. Från patchskåpet är det draget genom att borra ner plica som fiskats upp i garderober eller innerväggar. (Jag har träväggar så dragningarna gick att göra med dosborr tålamod och omtapetsering)

Visst hade jag gärna haft haft patchskåpet i teknikskåpet i hallen men inte till priset att bryta upp hela golvet på övervåningen. När jag började fanns inte ett enda mediauttag i huset bortsett från två utanpåliggande telefonjack. Nu sitter över 20 st cat 6uttag runtom i huset. Majoriteten avvänds inte och är faktiskt inte ens upppatchade men likväl så bekvämt att ha överallt och enkelt kunna få fram trådat. Det trådade nätet kombinerat med två AP gör att jag har fått bra wifitäckning överallt

Men vad du än gör. Dra rör så du kan byta teknik i framtiden. Om 10 år kanske ethernet är helt ute och det är fiber som ska finnas. Då vill du inte behöva borra upp väggarna igen
 
  • Gilla
Effektministern
  • Laddar…
Kan även rekommendera Ubiquitos unify AP. Får du upp ett gäng såna trådat så kommer du få bra trådlös nätverkstäckning för mindre enheter. Det går även att lägga in planlösningar i deras mjukvara och simulera täckning så du får ett hum om var du ska placera AP.

Jag har kört deras UAP-AC-LITE men är något/några år sen investeringen så finns säkert någon nyare modell. Smidiga med dem är att enheterna roamar och automatiskt byter till den sändare med bäst täckning
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
C Cicaro skrev:
Däremot får jag motsäga de som säger att det är problem att ha switchar på flera ställen.
Precis, om man även väljer managementswitchar så behöver man (oftast) inte komma åt switchen för att starta om den utan det räcker (oftast) med att logga in på switchen för att starta om den. Med rätt utrustning/rätt konfigurerad router så kommer man åt det hela även via distans, Tex UniFi,
 
C Cicaro skrev:
Klurigheten är att hitta genomföring mellan bjälklaget men då är det att hitta en möjlighet att borra som gäller.

Däremot får jag motsäga de som säger att det är problem att ha switchar på flera ställen. Undertecknad har inkommande fiber och router i teknikskåpet i hallen. Där sitter även en liten switch som bl.a. försörjer en AP i taket på hallen. Sen går ett rör upp till ett patchskåp på vinden/övervåningen där det sitter fler switchar. Från patchskåpet är det draget genom att borra ner plica som fiskats upp i garderober eller innerväggar. (Jag har träväggar så dragningarna gick att göra med dosborr tålamod och omtapetsering)

Visst hade jag gärna haft haft patchskåpet i teknikskåpet i hallen men inte till priset att bryta upp hela golvet på övervåningen. När jag började fanns inte ett enda mediauttag i huset bortsett från två utanpåliggande telefonjack. Nu sitter över 20 st cat 6uttag runtom i huset. Majoriteten avvänds inte och är faktiskt inte ens upppatchade men likväl så bekvämt att ha överallt och enkelt kunna få fram trådat. Det trådade nätet kombinerat med två AP gör att jag har fått bra wifitäckning överallt

Men vad du än gör. Dra rör så du kan byta teknik i framtiden. Om 10 år kanske ethernet är helt ute och det är fiber som ska finnas. Då vill du inte behöva borra upp väggarna igen
Detta undrar jag. Är det kallvind? Funderar själv på att flytta upp min patchpanel och switch på vinden. Dock är det kallt där uppe på vintern. Tänkte isf byta switchen till en Poe switch.
 
JLyck JLyck skrev:
Detta undrar jag. Är det kallvind? Funderar själv på att flytta upp min patchpanel och switch på vinden. Dock är det kallt där uppe på vintern. Tänkte isf byta switchen till en Poe switch.
Jag har varmbonad. Eller ja i praktiken en övervåning med två sovrum med snedtak så inte behövt fundera på arbetstemperatur. Men finns switchar som klarar kallvindar också om jag inte kommer ihåg fel
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
En UniFi US-8 har driftområdet -5°-+45° samt 5-95% RH,
https://dl.ubnt.com/guides/UniFi_Switch/US-8_QSG.pdf
Netgear GS108T har 0°-40° samt <90%RH.
http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/datasheet/en/GS108Tv2.pdf


Om man är rädd att det blir för kallt så kan man montera sakerna i ett skåp oppe på vinden, eventuellt med lite isolering runt väggar/tak i/på skåpet.
Om man är rädd att det blir för varmt sommartid så kan man montera en liten fläkt som suger in uteluft in i skåpet, man kan styra fläkten med en termostat.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Hej!
Vet att du tänkt skaffa asus och köra mesh. Bra ide men du krånglar till det med att dra kabel ändå.
Kika på TP-link Deco P7 istället. Då hör den backhaul via strömnätet.
Hade omöjligt att få täckning i garaget och i friggeboden (trådlösa kameror) men skaffade deco p7 och det funkar klockrent och störningsfritt. Kan varmt rekommendera det så slipper du massa kablar. Du har två portar i varje mesh dosa om du behöver ansluta någon apparat med sladd, typ skrivare
 
Demmpa Demmpa skrev:
Två ställen där det kanske finns öppningar från vinden ner till bottenvåningen är dels där avloppsavluftningen kommer upp på vinden, dels där eventuellt öppet expansionskärl sitter/suttit på vinden (ner tipp pannrummet). ”Lägg” ritningarna för bägge våningsplanen över varandra och fundera/titta var det skulle kunna finnas genomföringar. Om du lyckas få upp en nätverkskabel från bottenvåning till vinden så går det att sätta en PoE-driven switch (tex Netgear GS108T) ”på vinden”/”i garderob”/etc så får du ”sju kablar från en”, med PoE-driven switch så behöver man inte komma åt själva switchen för att starta om den utan det räcker att komma åt matande änden av matande nätverkskabel.
blackarrow blackarrow skrev:
Jo, mini-coax kan vara bra att ta till. Funkar utmärkt. Har ett VP-rör mellan källare och vinden med 2 spik genom röret, men fick i en mini-coax och en Cat5e. 1Gbit/s räcker för mina behov. Har 2 switchar i källaren, en vardera ände av huset. En vid hobbyrum (datorer & servrar), en vid Hemmabio/gillestuga. Hade haft båda oavsett 1 eller 2 kablar. Kör dock ej IP-TV.
Jag ska definitivt se över om mini coax kan hjälpa. Cat6 hade varit önskvärt, men blir kabeltjocklek ett problem så får cat5e räcka så länge det inte är nån längre sträcka. Jag har inte heller ip-tv. Jag får tv via fiber och vid mitt uttag har jag en converter som ger mig alla kanaler både kodade och okodade via coax. Jag kan sen ta emot allt via tvns digitala mottagare och för kodade kanaler har jag kort i Tv:n.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du kollat om du har gamla numera oanvända rör som det gick tele i?
Ja. På hela nedre plan finns bara 1 och det verkar ha en förgrening på väg mot närmaste uttaget på övervåningen men jag ska undersöka det lite närmare till sommaren när vi renoverar.
JLyck JLyck skrev:
Hade jag vart dig hade jag dragit en kabel, från fiberboxen, i det röret du hittat. Till ett ställe där du kan samla router och liknande. Sen kör du därifrån med kablar till de olika rummen. Antigen via vinden och ner i väggarna eller utanpåliggande. Jag gjorde så i vårt nuvarande. Satte ett nätverksuttag bredvid fiberboxen, drog sedan kabel upp på vinden och ner i en garderob där jag nu har router, nas, patchpanel och switch.
Igenom det röret har jag ju funderat på att dra en kabel men jag saknar garderober och lämpliga skåp där det kommer upp, sen måste ett antal kablar ner igen till rummen nere.
T Thörre skrev:
Du kan även splitta en kabel i två om du inte behöver 1gbit så får du två separata 100mbit nätverk i samma kabel vilket räcker till det mesta.
Ja, 100mbit räcker till det mesta, det håller jag med om. Men om jag endast har plats med en kabel hade jag hellre dragit en högt klassad kabel som levererar 1gigabit till en switch som ger mig tillräckligt många portar i andra änden.
L-Bror L-Bror skrev:
Nu är jag inte tokbra på asus men kolla om dom inte kan brygga. Det gör Amplifi, så jag kör mesh mellan våningsplanen och sen agerar dom även brygga mellan mesh och trådat plus WiFi accesspunkt. Skulle bli förvånad om inte Asus har någon liknande lösning.
Jodå det kan dom definitivt göra. När min nya router kommer (imorgon förhoppningsvis) ska 4 enheter som hittills haft enbart lite svajigt trådlöst få trådade anslutningar som är bryggade med wifi. Routern ska till en början stå på en plats där jag har bra anslutning i nuläget och med den nya routern lär det inte vara sämre. Jag kommer senast till sommaren att försöka dra ut nätverksuttag till så många rum som möjligt. Trådlöst i all ära men fasta enheter bör kopplas via kabel.
E epw skrev:
Har du några gamla telejack på respektive våning? Jag drog min kabel mellan våningarna i befintliga rör mellan våningarna tia telejacket. Supersmidigt!
Tyvärr bara ett på nedre plan.
N nilton61 skrev:
Lite off topic men vill nämna det ändå. Snåla inte på nätverksinstallationen. Jobbet är tillräckligt besvärligt för att du inte vill göra om det inom en rimlig framtid. Sätt ett litet rack/skåp på lämpligaste ställe i huset så att du både får bra åtkomst och mest optimal kabeldragning. Dra sedan kabel mellan fiberdosan och racket. Dra kablarna till en patchpanel istället för att plugga kablarna direkt i routern, detta underlättar på många sätt. Inte mist då installationskablar är enkardeliga/hårda och patchkablar är flerkardeliga/mjuka. Använd cat 6a kabel för att göra det så framtidssäkert som möjligt. Dra helst två kablar till samma uttagspunkt dvs dubbeluttag. På så sätt kan du gå tillbaka med signalen till panelen, Jag har råkat ut för att jag behövde göra detta är jag bytte utrustning.
Jag ska som jag skrivit tidigare renovera köket under året och då ska jag passa på att ordna uttag till de rum som är i anslutning och även se till att lägga rör som jag lätt kan komma åt i framtiden för att komma vidare till de rum som inte fått kablar. Cat6 är tanken att allt ska vara så länge inte utrymmet är ett problem. Planen är att patchpanel, switch, router, nas och ev smarthome-bryggor ska få bo i förrådet, klädkammaren eller i en av garderoberna på våningen ovanför KLK. Jag har tänkt att göra en ordentlig plan för hur kablar ska gå, var uttag ska finnas och var allt ska utgå ifrån. Jag överväger visserligen att dra kablar på nedre plan längs/bakom lister och dra två kablar till en switch på övre plan med link aggregation som sen delas ut på övervåningen. Av vilken anledning behövde du gå tillbaka till panelen?
P Pewh skrev:
Jag hade samma problem och ingen möjlighet att dra kabel mellan våningsplanen. Jag tog ut en håltagningsfirma som fixade ett 80 mm hål i betongen bredvid ventilationen. Nu finns gott om plats för data- och larmkabel som jag kan dra upp på vinden och ner till rätt ställe.
Det är ju en lösning.
T Tipo874 skrev:
Jag har dragit cat5e till alla rum i rören som blev över när vi konverterade från direktel till vattenburen värme.
Det hade varit en jättebra idé i huset jag växte upp i. Det här huset har vattenburen värme.
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vad har du för fasad? Jag har vid ett flertal tillfällen gått ut genom ytterväggen. Ner bakom panel eller något skyddsrör för att därefter gå in igen vid tak eller golv. Tänk på att du även kan sidoförflytta dig på utsidan. Edit, förtydligande: Jag har inte lagt kabeln löst utan i en slang. Slangen ligger sedan bakom träpanelen eller bakom ett kabelskydd om det är puts eller tegelfasad.
Tegelfasad är det i mitt fall. Det är ju ett sätt att få upp både coax och cat6 till vinden och sen låta cat6 gå ner i en garderob och coax i det gamla antennröret
Carl Müller Carl Müller skrev:
Kanskje bør du prøve å bruke eksisterende elnett. I mitt teglsteinshus fra 1984 med 4 halvplan har jeg lkke fiber, men telefonkabel inn på laveste plan. En homeplug der sender signalet til elnettet og 5-6 stk mottaker homepugs er fordelt i huset. Hastighet ca 40 mbps er omtrent som for kablet ethernet. TV går fint. Du kan også koble switch eller WiFi i pluggene. Signalene går gjennom sikringsskapet til andre sikringskurser enn den ethernettmodemet er koblet på. Billig og fremfor alt enkel løsning. Verdt å forsøke? Lykke til. Carl
Tack för tipset, men det är nog inte en långsiktig lösning i mitt fall.
L Lovan83 skrev:
Ett alternativ är (som någon skrev) (tak/golv) lister som är gjorda för att bära kablar i sig. Kostar en del eftersom du vill troligen ha samma lister överallt. Annars kan du fräsa spår i väggen för att förlägga kabel i. Dock innebär det att du får göra om ytskikten i de rummen. Ethernetkabel är inga krav på säkerhet kring som med elkabel. Att dra i befintliga vp-rör för el är lite känsligt. Ethernet får inte (och bör inte!) läggas bredvid FK-trådar så då måste man koppla bort de rören från elens vp-rör. För att ta sig mellan våningsplanen hade jag spontant fräst ur någon list eller dylikt i trappan och försökt dölja kabeln i listerna. Alternativt borrat hål i betongen. Ett 20mm hål är inte helt orealistiskt att borra själv med en hammarborr(obs, inte borrhammare) som du kan köpa en billig alternativt hyra. Det beror på omständigheterna. Du borde väl ha ventilation i källaren så du kanske kan dra kabeln i röret och göra ett tätat hål där du tar ut den på andra våningen? I vilket fall bör du göra så att du kan byta kabeln utifall det blir problem. Annars kan du ge fasiken på att du fick den enda rullen med kanel som hade kabelbrott från fabrik Lycka till!
Bakom/längs lister eller urfrästa lister lär bli lösningen på nedre plan då jag inte har några planer de närmaste åren på att renovera något där, i rör för el skulle jag inte ens fundera på att lägga nätverkskabel Där jag har lämpliga garderober är jag lite osäker på var jag skulle våga försöka göra hål eftersom jag har vatten och avlopp som går upp i taket och kan gå rakt under garderoberna mot platsen där det kommer upp ur golvet. I samband med köksrenoveringen kanske jag får lite bättre klarhet i hur det ser ut. Det verkar på ritningen som ventilationen går rakt upp i badrummet på övre plan så det känns inte riktigt bra det heller
 
T Thörre skrev:
Du kan även splitta en kabel i två om du inte behöver 1gbit så får du två separata 100mbit nätverk i samma kabel vilket räcker till det mesta.
Bättre att sätta en switch i bortre änden på kabeln, precis som TS själv också skriver.

L Lakridsbat skrev:
Ja, 100mbit räcker till det mesta, det håller jag med om. Men om jag endast har plats med en kabel hade jag hellre dragit en högt klassad kabel som levererar 1gigabit till en switch som ger mig tillräckligt många portar i andra änden.
Om man av olika anledningar vill köra olika nätverk i nätverkskabeln så sätter man en VLAN-switch i vardera änden.
Man kanske vill köra ett nätverk för IoT-enheter, ett för barnen, ett för gäster och att för dom vuxna i familjen, då är VLAN det enda vettiga alternativet.
 
L
Demmpa Demmpa skrev:
Bättre att sätta en switch i bortre änden på kabeln, precis som TS själv också skriver.
Det beror ju på vad man ska köra över nätverkskabeln t.ex. telefon är lämpligt ha på splittad kabel det kan inte en switch lösa.
 
Jonas Persson
Det ideala är att kunna dra rör frän alla utag till en central punkt. Då detta kan vara svårt i ett gammalt hus om man inte totalrenoverar.

Som nämnts tidigare går det alldeles utmärkt att skapa zoner i huset med lokala switchar dit uttagen går.

Nackdelen är att man normalt ”bara” får 1 Gbps mellan switcharna - ett i-landsproblem då det räcker långt och går att öka om man vill.

Det som däremot kan bli ett problem är PoE. Fundera på vilka uttag som ska driva access punkter eller kameror och hur du ska spänningssätta dessa. Behöver du en PoE switch eller klarar du dig med en PoE injektor.

Med denna kunskap kan man göra en plan. Hur löser jag det nu och ska/kan jag förbättra situationen vid en framtida renovering.
 
Vi har Gbit-Ethernet i ett 70-talshus, men där är det draget på vinden och i krypgrunden.

Men allvarligt så hade jag inte haft detta redan så hade jag kört på wifi. Köp mesh-enheter (riktiga meshenheter, att köpa fler "riktiga" routers och konfigurera som mesh verkar dyrt), typ 10+ stycken och sätt ut överallt istället. Det lär inte vara några problem med spel och streaming och jag undrar om inte priset bara blir lite högre om ens det. Plus att arbetet tar dig 30 min istället för flera dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.