Hej! Precis som många andra så är jag orolig för asbest. Jag har hört att ventiler kan innehålla asbest och jag undrar om det kan se ut såhär? Huset renoverades tidigt 70-tal.
 
  • Gammal ventilationskanal mot träbjälklag, slitet och med flagande material, möjlig asbestoros.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt vanligt plåtrör, har du ens en aning om vad asbest är?
 
Ddt där ett ett metallrör..
Sök på google på asbest så får du en bra uppfattning hur det oftast ser ut. Samt villka material som kan innehålla asbest.
 
det kallas spirorör inget med asbets att göra
t
 
Jag har kollat mycket på nätet (antagligen därför jag är så paranoid, haha) och ibland har saker dykt upp som folk påstår innehåller asbest som jag vet inte gör det så jag har lite svårt att hålla koll på hur det ser ut. Tack så jättemycket för svaren, det uppskattas verkligen!
Är det ok om jag skickar två bilder till? Jag förstår om ni är trötta på paranoida människor som inte vet mycket om ämnet men det skulle betyda världen för mig om ni ger era åsikter.

Det första är en pappbit som jag hittade under huset, jag försökte tända eld på det vilket inte riktigt gick men det blev rätt så bränt. Vet asbest finns i papp så jag blir lite nojjig. Skulle asbest papp bli bränt såhär av en vanlig tändsticka? Försökte ett par gånger visserligen.
Delvis bränd pappbit på träyta, med svart brännskada efter försök att tända eld på den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det andra är en elektrisk bastu, vi har aldrig använt det och använder bastun som förråd, kan det vara eternit? Jag vet inte riktigt hur eternit känns eller ser ut. Svårt att få en bra bild då vi inte har något ljus i bastun. Min mamma gissar gjutjärn.
Grå elektrisk bastuaggregat i mörkt utrymme, osäkerhet kring material, möjligt gjutjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagt, jag vet hur frustrerande det kan vara med såna som mig, men som sagt, ett svar skulle betyda så jättemycket för mig.
 
L
Nej det är 1) vanlig papp och 2) vanlig plåt
 
Hur skulle asbest papp reagera mot eld? Skulle det inte bli bränt alls?

Och finns det något sätt man kan känna igen eternit på, tex hur det känns?

Jag vill gärna lära mig så jag kan vara smartare i framtiden.
 
L
Ja asbestpapp skulle i princip inte brinna alls. Det kan så klart bli sotig av lågan som du använder, men inte förkolnad som pappen du har där. Det du har bränt där blir ju till sotflagor och damm i handen så fort man tar på det.

Eternit ser ut som cement/betong (om Eterniten är omålad) - för Eternit består ju till största delen av cement. Ofta en kexartad ytstruktur - alltså ungefär som kexchoklad.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Ok, tack så jättemycket! Ni har lugnat ner mig en hel del! Ända sen jag fick positivt för provet på min köksmatta så har asbest verkligen hemsökt mig så jag uppskattar verkligen alla svar! :)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.