Det var ju den reservationen jag gjorde?
 
Är 16000kwh beräknat? Är det ingen som bott där före? Beräknat är mycket luddigt, handlar mer
Om personerna som bor där, en familj kan förbrukar 13000kwh, och nästan 45000kwh.

Ser bara på ”mammas gata” när alla kedjehus är likadana, ingen har bytt tak eller isolerat, några har bytt fönster, så ligger förbrukningen mellan 8000kwh till 32000kwh.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Är 16000kwh beräknat? Är det ingen som bott där före? Beräknat är mycket luddigt, handlar mer
Om personerna som bor där, en familj kan förbrukar 13000kwh, och nästan 45000kwh.

Ser bara på ”mammas gata” när alla kedjehus är likadana, ingen har bytt tak eller isolerat, några har bytt fönster, så ligger förbrukningen mellan 8000kwh till 32000kwh.
Beror ju extremtmycket på beteende. Vissa har knappt på värmen, vissa skall ha 27 grader inne på vintern. Samma med bad och dusch,belysning osv. En faktor fyra går ju inte att förklara på annat vis. Fönster gör inte mycket på förbrukningen.
 
TS har ju fått i stort sett alla goda råd, så det är bara att hålla med.

Har själv tragglat igenom det där och kan konstatera att med den årsförbrukningen så är det svårt att ekonomiskt räkna hem ngn enskild dyrare energiförbättringsåtgärd. Det är också lämpligt att bo in sig något eller några år för att få en god uppfattning om husets verkliga energibehov och möjligheter till kostnadseffektiva insatser. Sedan har planeringshorisonten stor betydelse, dvs tänker vi bo kvar här länge eller är det ett temporärt boende? Och, som andra varit inne på, det egna beteendet/behoven påverkar stort. Det kommer också att visa sig de närmsta åren. T ex hur roligt är det i längden att lägga tid dagligdags på att elda i kamin? Har själv gjort den resan. Tycker det är fantastiskt gott att elda i kamin, men att elda varje dag för värmen, samt all övrig vedhantering suger lätt musten ur en då tid alltid tycks vara en bristvara. Därför tycker jag att det kan vara en ide att fundera över en pelletskamin istf en veddito. Den är mer jämförbar med en LLVP. Kräver dock en viss arbetsinsats ändå, vilket inte en LLVP gör, men betydligt mindre än ved, samt att ur uppvärmningssynpunkt så är den oändligt mkt mer effektiv än en vedkamin. Pelletsen är dock dyrare än veden.

Min prio hade varit:
1. Byt element i badrummet.
2. Inventera övriga elelement och gör en plan för i vilken turordning, och när, de behöver bytas ut.
3. Leta efter drag och dreva överallt där det behövs, inkl kontroll/byte av fönster- och dörrlister. Drag påverkar uppvärmningsekonomi och komfort mest av allt.
4. Jobba igenom hela husets konstruktion/utförande/tillstånd, (inne, ute, uppe & nere).
5. Fundera, inhämta mer info och analysera.
6. Glöm inte att involvera resten av familjen, vad de vill.
 
  • Gilla
Fump
  • Laddar…
Ingenting har åtgärdats men här kommer förbrukningen för November och December:
November: 1716 kWh (Cirka 2.3 i timman)
December: 1948 kWh (Cirka 2.7 i timman)

Till detta kan även nämnas att jag upptäckte att min förbrukning minskar med cirka 800W om jag stänger av elementen i källaren (försöker hålla 15 grader). Funderar här om det kanske skulle vara ekonomiskt att installera en luftvärmepump i källaren?

Om jag köper en billig luftvärmepump borde det väl betala sig inom bara ett par år?
 
Måste du hålla 15 grader i källaren?

Hur länge är elementen i källaren igång per år?
En luft-luft värmepump sänker ju förbrukningen, frågan är väl bara hur lång återbetalningstiden blir. Hur ser planlösningen nere ut?
 
Att hålla källare hyfsat varma gör mycket för klimatet där och ger även bättre komfort på golven ovanför, så det är väl investerade Watt.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Måste du hålla 15 grader i källaren?

Hur länge är elementen i källaren igång per år?
En luft-luft värmepump sänker ju förbrukningen, frågan är väl bara hur lång återbetalningstiden blir. Hur ser planlösningen nere ut?
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Måste du hålla 15 grader i källaren?

Hur länge är elementen i källaren igång per år?
En luft-luft värmepump sänker ju förbrukningen, frågan är väl bara hur lång återbetalningstiden blir. Hur ser planlösningen nere ut?
Måste kanske inte hålla 15 grader men har för mig att försäkringsbolagen rekommenderar det när man har vattenrör i källaren.

Hur länge de är gång på året är svårt att säga då jag bara bott där sedan i augusti.

Vad som "skrämmer" mig är om det blir en riktig vargavinter.

Planlösningen är sådan att källaren i princip ett stort rum på under 30m2. Har tvätt och torkmaskin, varmvattenberedare och lite konserver. Är placerad under hallen och badrummet.
 
För vattenrören räcker det att det inte är minusgrader och det kommer det inte bli även om du stänger av helt.
 
Ja, och nej...
Vattenrör kan gå fram till en yttervägg och upp i schakt (olämplig lösning, men förekommer).
Där i början kan det bli betydligt kallare än källartemperaturen i övrigt. Har själv frusit rör på det sättet.
 
Bygga om till vattenburen värme är mer för komfort, sparar/tjänar inga pengar på detta, men betydligt lättare att välja värmesystem.

Vart finns huset? Försök köra luftvärmepumpen på lite högre fläkt, och beror på vart den sitter så den ej stör, högre fläkt innebär bättre värmespridning och mer effekt.

En VVB från 2000 talet är ju ny, morsan/farsan är från när huset var nytt, -76.

Kyl/frys byter man inte för att få en energisnålare, dessa pengar går aldrig att spara in, samt att dessa värmer också, men inte välkommet på sommaren, Tomas Ledin har rätt..den är kort och ibland blöt/kall.

Sen är det dessa vanliga snåltips, duscha kort och kallt:), diska/tvätta fulla maskiner mm.

Sen vet man inte vad de gamla ägarna har haft för sig, jättesvårt att jämföra, ser vårt gamla hus som vi sålde, vi förbrukade 8-9000kwh, de nya ägarna förbrukar 20’.
 
En månad har lite drygt 700 timmar. Om en LVVP drar en tredjedel av dina element som drar 800 Watt såsparar du kanske 300-400 kWh en kall månad. Sådana finns det kanske 3-4-5 stycken av per år. Dvs du sparar kanske 1000-1500 kWh per år. Knappast lönt med LVVP av den anledningen. Men en fördel med LVVP om du köper en bra är att du kan elda på mer utan att det blir så dyrt, och värme stiger uppåt så du värmer övervåningen.

Köp aldrig en billig LVVP för inomhusbruk. Lägg lite en märkespump. Dom är energisnålare och tystare. Jag kan ha fel men då får någon komma med ett förslag på den där Julapumpen som slår Mitsubishi. Och elda sedan på så du får ett trevligare inomhusklimat även i källaren.

Men seriöst, sluta oroa dig för energiräkningen och sluta oroa dig för en smällkall vinter. Ett så gammalt hus har andra och större utgifter som ny dränering och nytt tak. Köp en billigare bil nästa gång i stället. Du kommer aldrig att spara särskilt mycket på uppvärmningen.
 
K Kurtivan skrev:
I mina ögon har du redan en låg elförbrukning i en 80-årig villa av den storleken.
Mjae, det beror väl på hur många m³ ved som åker in i kaminen per år. Jag tolkar det som att de angivna kWh enbart avser elen (luft-luft vp).
Man brukar råda att tilläggsisolera uppe och/eller nere till att börja med ety de ingreppen är förhållandevis lätt gjorda. Är det en krypvind ellers annars oanvänd vind? (lättare att isolera uppepå innertaket än mellan och under takstolarna.)
Man kan gissa på ca 90 m² i nedervåningen ? I såfall skulle en isolering av källartaket bara förbättra komforten (och energiförbrukningen) för ca en tredjedel av golvytan. Dessutom var det visst redan lågt i tak där, men det vore något att överväga ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.