L Lakridsbat skrev:
Tack för alla svar. Efter att ha läst svaren hittils verkar mitt största problem att lösa vara att få till en stam mellan våningsplanen där jag kan få upp ett knippe kablar från en switch nere. Jag har krupit runt och letat och förgäves försökt hitta något hål eller glipa som jag skulle kunna använda mig av men ventilation, vatten och allt annat är helt enkelt fastgjutet. Trappan och antennuttaget är de enda 2 En bild förklarar kanske lite bättre. Så här är planlösningen på nedre plan. De flesta enheter som skulle dra nytta av trådbundet finns i gillestugan, kontor samt rummet ovanför gillestugan.[bild]

Kanske går att byta antennkabeln till något sånt här [länk] och då även få plats med en cat 6 i befintligt rör?

Det hade ju varit en dröm att ha det så att man kunde dra ett gäng kablar. Min ventilationskanal är tyvärr helt ingjuten. Vi ska göra en del i kök och vardagsrum till sommaren och då passar vi nog på att ordna en hel del dolda dragningar på övre plan.


Jo så blir det nog till stor del på nedre plan


Jag hade blivit riktigt glad om jag hade hittat ett hål i betongplattan där jag hade kunnat dra alla kablar som behöver komma mellan nedre och övre plan osynligt. Än så länge har jag bara hittat ett rör som redan har en coax och det känns som om den ska trängas med en cat6 så är det riktigt fullt sen


Jag har redan siktat in mig på asus mesh-lösning så wifi-delen löser sig när mitt paket dyker upp.


Jo, jag kan tänka mig det. Jag kommer förmodligen inte behöva ta mig till alla rum på övre planet via vinden.
 
Jo, mini-coax kan vara bra att ta till. Funkar utmärkt.
Har ett VP-rör mellan källare och vinden med 2 spik genom röret, men fick i en mini-coax och en Cat5e. 1Gbit/s räcker för mina behov.
Har 2 switchar i källaren, en vardera ände av huset. En vid hobbyrum (datorer & servrar), en vid Hemmabio/gillestuga. Hade haft båda oavsett 1 eller 2 kablar. Kör dock ej IP-TV.
 
Mikael_L
Har du kollat om du har gamla numera oanvända rör som det gick tele i?
 
Hade jag vart dig hade jag dragit en kabel, från fiberboxen, i det röret du hittat. Till ett ställe där du kan samla router och liknande. Sen kör du därifrån med kablar till de olika rummen. Antigen via vinden och ner i väggarna eller utanpåliggande.

Jag gjorde så i vårt nuvarande. Satte ett nätverksuttag bredvid fiberboxen, drog sedan kabel upp på vinden och ner i en garderob där jag nu har router, nas, patchpanel och switch.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lundstroem och 2 till
  • Laddar…
T
Jag slet bort alla telefonkablar och drog nätverk i dessa samt som andra säger gått upp på vinden via kattvinden och sen ner på dom ställen som man vill. Kör även Linksys Velop Mesh 2200 och det är fungerar ypperligt med täckning över allt.

Du kan även splitta en kabel i två om du inte behöver 1gbit så får du två separata 100mbit nätverk i samma kabel vilket räcker till det mesta.
 
L-Bror
L Lakridsbat skrev:
Jag har redan siktat in mig på asus mesh-lösning så wifi-delen löser sig när mitt paket dyker upp.
Nu är jag inte tokbra på asus men kolla om dom inte kan brygga.
Det gör Amplifi, så jag kör mesh mellan våningsplanen och sen agerar dom även brygga mellan mesh och trådat plus WiFi accesspunkt.
Skulle bli förvånad om inte Asus har någon liknande lösning.
 
Det räcker att du drar en kabel mellan våningsplanen.
 
E
Har du några gamla telejack på respektive våning? Jag drog min kabel mellan våningarna i befintliga rör mellan våningarna tia telejacket. Supersmidigt!
 
Lite off topic men vill nämna det ändå.

Snåla inte på nätverksinstallationen. Jobbet är tillräckligt besvärligt för att du inte vill göra om det inom en rimlig framtid.
Sätt ett litet rack/skåp på lämpligaste ställe i huset så att du både får bra åtkomst och mest optimal kabeldragning. Dra sedan kabel mellan fiberdosan och racket. Dra kablarna till en patchpanel istället för att plugga kablarna direkt i routern, detta underlättar på många sätt. Inte mist då installationskablar är enkardeliga/hårda och patchkablar är flerkardeliga/mjuka. Använd cat 6a kabel för att göra det så framtidssäkert som möjligt. Dra helst två kablar till samma uttagspunkt dvs dubbeluttag. På så sätt kan du gå tillbaka med signalen till panelen, Jag har råkat ut för att jag behövde göra detta är jag bytte utrustning.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag hade samma problem och ingen möjlighet att dra kabel mellan våningsplanen. Jag tog ut en håltagningsfirma som fixade ett 80 mm hål i betongen bredvid ventilationen. Nu finns gott om plats för data- och larmkabel som jag kan dra upp på vinden och ner till rätt ställe.
 
  • Gilla
MBoos och 1 till
  • Laddar…
Jag har dragit cat5e till alla rum i rören som blev över när vi konverterade från direktel till vattenburen värme.
 
L Lakridsbat skrev:
Jag har ett Eksjöhus från 1970 och jag skulle vilja ha lite råd och tips om hur andra med äldre hus har gjort när de dragit sin ethernetkabel.
Huset är ett souteränghus med gjutna valv där alla väggar på nedre plan är betong vilket gör att wifi har väldigt svårt att få stabil täckning mellan våningarna och det har bara blivit mer problem ju fler enheter som ansluter.
De problem jag har är främst att inkommande fiber finns på nedre plan i garaget som är på södersidan av huset. Routern står idag ungefär i mitten av huset på nedre plan, och jag har en ny router på väg som ska finnas på övre plan i ett mesh-nätverk, till en början ska de ansluta trådlöst men det hade ju varit bättre om de kunde vara anslutna med kabel.
På norrsidan av huset finns flera datorer och spelkonsoller på nedre plan och på övre plan vardagsrummet.
Det enda befintliga röret mellan våningsplanen jag kan tänkas dra kablar i är i väggen mot norr. Där finns ett antennuttag som går mellan våningarna. Förra ägaren hade en "tillfälligt lagd" antenkabel mellan fiberanslutningen och uttaget på nedre plan som jag även ska försöka lägga lite bättre. Jag har även börjat titta lite på teleuttagen och möjligheten att dra cat6 i dessa men på nedre plan finns bara ett och jag kommer inte riktigt åt det uttaget som jag tror det leder till.
Kanskje bør du prøve å bruke eksisterende elnett. I mitt teglsteinshus fra 1984 med 4 halvplan har jeg lkke fiber, men telefonkabel inn på laveste plan. En homeplug der sender signalet til elnettet og 5-6 stk mottaker homepugs er fordelt i huset. Hastighet ca 40 mbps er omtrent som for kablet ethernet. TV går fint. Du kan også koble switch eller WiFi i pluggene. Signalene går gjennom sikringsskapet til andre sikringskurser enn den ethernettmodemet er koblet på. Billig og fremfor alt enkel løsning. Verdt å forsøke? Lykke til. Carl
 
Jonas Persson
Vad har du för fasad? Jag har vid ett flertal tillfällen gått ut genom ytterväggen. Ner bakom panel eller något skyddsrör för att därefter gå in igen vid tak eller golv. Tänk på att du även kan sidoförflytta dig på utsidan.

Edit, förtydligande:

Jag har inte lagt kabeln löst utan i en slang. Slangen ligger sedan bakom träpanelen eller bakom ett kabelskydd om det är puts eller tegelfasad.
 
Redigerat:
L Lakridsbat skrev:
Jag har ett Eksjöhus från 1970 och jag skulle vilja ha lite råd och tips om hur andra med äldre hus har gjort när de dragit sin ethernetkabel.
Huset är ett souteränghus med gjutna valv där alla väggar på nedre plan är betong vilket gör att wifi har väldigt svårt att få stabil täckning mellan våningarna och det har bara blivit mer problem ju fler enheter som ansluter.
De problem jag har är främst att inkommande fiber finns på nedre plan i garaget som är på södersidan av huset. Routern står idag ungefär i mitten av huset på nedre plan, och jag har en ny router på väg som ska finnas på övre plan i ett mesh-nätverk, till en början ska de ansluta trådlöst men det hade ju varit bättre om de kunde vara anslutna med kabel.
På norrsidan av huset finns flera datorer och spelkonsoller på nedre plan och på övre plan vardagsrummet.
Det enda befintliga röret mellan våningsplanen jag kan tänkas dra kablar i är i väggen mot norr. Där finns ett antennuttag som går mellan våningarna. Förra ägaren hade en "tillfälligt lagd" antenkabel mellan fiberanslutningen och uttaget på nedre plan som jag även ska försöka lägga lite bättre. Jag har även börjat titta lite på teleuttagen och möjligheten att dra cat6 i dessa men på nedre plan finns bara ett och jag kommer inte riktigt åt det uttaget som jag tror det leder till.
Jag antar att både telefon och antennrör inte används längre, försök att använda dom.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Ett alternativ är (som någon skrev) (tak/golv) lister som är gjorda för att bära kablar i sig. Kostar en del eftersom du vill troligen ha samma lister överallt.
Annars kan du fräsa spår i väggen för att förlägga kabel i. Dock innebär det att du får göra om ytskikten i de rummen. Ethernetkabel är inga krav på säkerhet kring som med elkabel.
Att dra i befintliga vp-rör för el är lite känsligt. Ethernet får inte (och bör inte!) läggas bredvid FK-trådar så då måste man koppla bort de rören från elens vp-rör.
För att ta sig mellan våningsplanen hade jag spontant fräst ur någon list eller dylikt i trappan och försökt dölja kabeln i listerna. Alternativt borrat hål i betongen. Ett 20mm hål är inte helt orealistiskt att borra själv med en hammarborr(obs, inte borrhammare) som du kan köpa en billig alternativt hyra. Det beror på omständigheterna.
Du borde väl ha ventilation i källaren så du kanske kan dra kabeln i röret och göra ett tätat hål där du tar ut den på andra våningen?

I vilket fall bör du göra så att du kan byta kabeln utifall det blir problem. Annars kan du ge fasiken på att du fick den enda rullen med kanel som hade kabelbrott från fabrik :)

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.