Jag ska riva ur hela övervåningen till nock nu och bygga snetak. Kör med difföppet tak så det blir antingen Lin eller någon form av lösull.


Jag kommer oavsett göra jobbet själv med hyrd maskin om det blir lösull (inga mer handtverkare innanför dörren tack... ).

Vad blir bäst tro? Lösull fyller ju bättre osv osv iaf om en fackman gör det. gör jag det själv kommer det inte bli lika bra det är jag medveten om man det bör väll ändå bli bättre än att isolera med "Linskivor" även om man med omsorg bör få detta bra oxå...

Har någon några åsikter som kan motivera mig i ena eller andra riktningen?

Lin:
+ Vet precis hur ja ska göra
+ kan köpa i omgångar och isolera allterftersom jag bygger
- dyrt

Cellulosa
+ Fyller bra och man slipper pussla med isolering
+ Billigare
- Osäker på slutresultatet
- allt måste göra på en gång
 
Cellulosa finns i skivor också.

Ta in en lösullsfirma och va på plats när det sprutas?
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Jovisst kan jag vara på plats... men jag är så trött på firmor som skyller på bristande förarbete och förberedelser. Läste en checklista inför lösullssprutet och blev alldeles matt... klart det kommer finnas saker att klaga på om man så vill...Kommer även störa mig på eventuellt slarv osv osv... inte alls fördomsfull :) men jag har haft min beskärda del av hantverkarbesök och få har varit posetiva
 
en annan fundering jag har är att köra med lin först och blåsa in cellulosa ovanför. Anledningen till detta är att jag får ett något kilformat utrymme och det finns ingen vits med att lämna ett tomrum ovanför isoleringen vilket blir fallet om jag bara kör med skivor. Är det ok att blanda cellulosa och Lin?
 
Jag har lagt linskivor, Isolina. Tycker det var ett jäkla jobb att kapa skivorna. Har inte testat Isolinas egna såg eller vinkelkap. Jag har helt enkelt inte hittat Isolinas såg i butik. Har testat alla knvivar jag hittat och förbrukat fler Bacho isoleringssågar.
 
Jag har kört Lin i rum 1 på övervåningen. Köpte Sågen som Claessons trätjära sålde med men visst är det lite knöligt... men det går ju. Vinkelslip ska tydligen vara att föredra.
 
Varför Lin över huvud taget? Kör cellulosa direkt
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Du menar lösull?
Jag är inte sugen på att göra klart hela övervåningen och sedan isolera allt på en dag därav att ja väger på att köra med "skivor" och eftersom jag börjat med Lin och gillar det så blir det väll kanske att köra vidare på det.

det blir dock ett litet glapp i "toppen" mot nock som man skulle kunna fylla med lösull som "bonus"

Enligt isolerbutiken som jag tänkte handla hos så reka dom inte att ja skulle köra in lösull själv i ett snetak. Man kan ju givetvis köra med Cellulosakivor oxå, ingen erfarenhet av dessa
 
Även om man sprutar isoleringen kan man spruta i etapper, det är inga problem. Det som kan vara lite knepig för en "amatör" är att spruta rätt mängd så att man inte får "tomma" ytor efter ett tag då isoleringen satt sig i snedtaken. Så en liten varning där.
 
Jo men om jag ska spruta i etapper måste jag ju ha maskinen som kostar 1000/dag under en längre tid. Ska ja köra på lösull i etapper vore det bättre om man kunde ösa in manuellt i etapper och i slutändan ta maskin en dag för att ylla det sista


Manuellt kanske inte ger rätt densitet vad det nu är så ... det lutar åt skivor
 
Lösull av långfibrigt hampa är ett bra alternativ, behöver ingen maskin för det lägger man för hand, men munskydd behövs för det är ganska så dammigt att hålla på med. Kortfibrigt hampa det ska istället blåsas in.
 
Vad är det för u-värde på hampa i lösullsform?
 
Där jag köpte så står det 0,039 - 0,045 så bara lite sämre än mineralull. Men istället har det en högre densitet 60 kg/m3 och mineralull ca.25 kg/m3. Högre densitet är ju bra på sommaren, tar lie längre tid för värmen att komma in, sen bra att väggarna kan lagra lite mer värme, iaf om man eldar i kamin eller liknande. Har man ett annat värmesystem har nog inte det någon betydelse för då har man ett konstant tillskott av värme.
Den kortfibriga har ca. u-värde på 0,049 men densitet på 125 kg/m3, fast då ska den blåsas in.
 
Det blev cellulodaskivor. Sjukt smidigt att jobba med jämfört med lin iaf.

Blåste upp lösull på en del av övervåningen som har krypvind. Använde en lövblås från Biltema, funka hur bra som
 
  • Gilla
pappel och 2 till
  • Laddar…
Håller på med liknande projekt och funderar på lin eller cellolusaskivor alt lösull. Vilket fabrikat körde du på och har du tips på inköpsställe? Andra erfarenheter att dela med dig av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.