A AndersS skrev:
Kolla vad hällen har för avstånd mellan undersida och ugn, flera av IKEAs avstånd häll och ugn utgår från att man har en skiva på minst 38mm och ska du då följa deras installationsanvisning måste du öka avståndet så det blir mera än 5mm.
Min 5mm står det i ikeas montering manual...
 
E egge80 skrev:
Den glipan du fick under ugnen finns en list för att täcka, jag vet inte om jag fick den till ugnen eller från stompaketet......men allt köpt på Ikea iaf
Någon sådan här inte jag fått med....konstigt
 
Nu får vi ta det lite lugnt.
Det finns hällar med gummitätning monterad och det finns de som har en bifogad och ska klistras fast före montering.
Sedan har hällar och ugnar olika installationsanvisningar.
Skulle TS vilja ange vilken häll och ugn det gäller.
Det blir så rörigt annars
 
Om hällen sätts i skiva tunnare än 38mm ska IKEA ge information om hur det ska montera (se gubbe med telefon i början).
Så slå en signal till IKEA för att få svar på hur den ska monteras tillsammans med ugnen Mattradition.
Och för ugnen gäller den installationsanvisning i papper som följer, finns ingen på IKEAs sajt.
Men det kanske finns någon forumbesökare som installerat de här och vet hur det ska göras. Jag minns tyvärr inte vad det var för häll som jag installerade senast som finns på bilden jag klippte in, men jag tror att passbiten som syns på bilden var utifrån IKEAs råd då bänkskivan var 28mm (var inte vårt eget kök),
 
Ja ikea sa man kunde sätta en 10cm passbit över ugnen men då kommer den för långt ner tycker vi. Dom säger bara det ska vara 38mm bänkskiva trots att höjden skiljer från 5.1 till 5.8 på hällarna dom säljer samt 58.9 till 59.5 på ugnarna. Alltså ikeas ugnar och hällar. Så väljer de som bygger minst på höjden så har man ju 13mm tillgodo. Då funkar det med 28mm bänkskiva.
 
nikasp
A abel48 skrev:
Någon sådan här inte jag fått med....konstigt
Jag monterade både en Electrolux och Ikea förrförra året och båda hade list förmonterad så det vara bara att såga och sänka ner. Men jag silikonade snittet för dubbel säkerhet. Har dock svårt att tro att något vatten ska kunna smita emellan. Har kokat över ett antal gånger och ingen svälld skiva så jag räknar det som helt tätt. Skulle man silikona mellan skiva och häll så får man aldrig loss hällen i ett stycke.
 
  • Illustration visar sågning av arbetsbänksskivan och montering av en spishäll med förmonterad list.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.