Vi har precis låtit murare putsa om våra källarväggar men muraren säger att han inte vet hur länge vi ska vänta med att måla. Vi ska använda silikatfärg. Några tankar kring detta?
 
Jag skulle vänta en månad.
Vad använde han för puts btw?
 
Färgaffären sa minst 2 mån
 
Enligt Keim gäller minst 15 dagar för deras Optil.
Men rent allmänt är det ju många faktorer som spelar roll som hur varmt och väl ventilerat utrymmet är, hur tjockt putslager som lagts på osv.
Vi lät putsa om hela källaren, det blev klart 5e december och det är fläckvis fortfarande fuktigt.
/mvh Micke
 
Jag fick inget svar på min fråga om vilken putstyp som användes.

Kalkbruk
karbonatiserar. När den torkar ur så reagerar den kemiskt med luftens koldioxid. Här snabbas alltså processen upp av att det inte är för fuktigt redan från början. 10 mm kan ta en månad.
Cementbruk hydratiserar. Den måste vara våt under sin härdningstid (som egentligen är väldigt lång men man brukar säga 28 dagar). Sedan kan man torka ur den försiktigt och måla.

När en färgbutik drar till med 2 månader så är det för att vara på den säkra sidan. Beaktar man ovan och optimerar förhållandena så kan man korta den tiden.

Not. Även cementbaserat bruk har en (långtids) åldersprocess när det karbonatiserar. Då sänks pH värdet vilket kan leda till korrosion på armering om luftens syre når in.

Edit: Sen finns ju hybrider av typerna, s k hydrauliskt kalkbruk.
 
Redigerat:
Tack för era svar! Jag vet faktiskt inte vilket bruk som använts. Muraren har gott rykte och har jobbat efter konstens alla regler så vi frågade inte vilket bruk han använde. Han har dock inte sagt att bruket måste hållas fuktigt under härdningen så jag antar då att det är kalkbaserat.
 
Magham: vi tänkte eventuellt hyra in en byggfläkt för att få en högre temperatur och förkorta torktiden. Jag ska slå muraren en signal innan, men man bör kanske inte sätta in en värmefläkt om det inte är kalkbruk då? Jag tänker iom att det kräver ökad fukt för det andra bruket att härda ordentligt?
 
Är det cemenbaserat putsbruk så håll det svalt och fuktigt ett tag först.
 
En källarvägg kan ta lång tid, samt så klart beroende på om de fått tjocka på för att utjämna den. Skulle vänta ett bra tag, (läs några månader) inte kul om all färg släpper.
 
Men släpper verkligen silikatfärg? Ska den inte andas och därför inte bilda bubblor? Att vänta i ett par månader är inget alternativ.
 
Jag putsade med tunnputs (hydrauliskt kalkbruk) och målade med silikatfärg efter ca en månad. Det var inga konstigheter men det var som sagt ett tunnt lager puts. Måste ju vara starkt beroende av hur tjockt muraren putsade.
 
Jo förvisso. Men tänker ändå att en riktig silikatfärg borde fungera? Den ska ju inte bilda ett lager utanpå putsen utan binda sig till den och liksom sammansmälta? Får prata med målarna och se vad de säger också. Verkligen synd att muraren inte själv hade någon åsikt! Minst två veckor sa han löst.
 
Det är viktigare att underlaget är torrt än att det härdat igenom helt. Vått underlag så fäster inte färgen bra.
Många silikatfärger i färghandeln är (tyvärr) inte helt rena silikatfärger utan är hybrider då de har inblandning av akrylat.
 
Jag har tänkt köpa en färg som heter Hyllingegårdens kalkfärg special. Den innehåller visst bara släckt kalk och fyllnadsmassa något som heter dolomit. Inga plaster alls.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Funkar även på hydrauliskt bruk om det nu är det vi har
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.