Om befintlig beredare går att använda eller inte beror lite på konstruktion och effekten på elpatronen. Men en vanlig elpanna varmvattenberedare som jag länkade till tidigare är ju i princip en dubbelmantlad beredare med inbyggd shunt och cirkulationspump till värmesystemet och ett styrsystem som reglerar shunten och de andra prylarna.
Vad är det för märke/modell på beredare?

Däremot tycker jag att det är dumt att installera den typen av system i dag med rådande elpriser. En värmepump är en större investering, men man tjänar in merkostnaden på några år.
Vad var det för problem med jordvärmen?
 
useless useless skrev:
Om befintlig beredare går att använda eller inte beror lite på konstruktion och effekten på elpatronen. Men en vanlig elpanna varmvattenberedare som jag länkade till tidigare är ju i princip en dubbelmantlad beredare med inbyggd shunt och cirkulationspump till värmesystemet och ett styrsystem som reglerar shunten och de andra prylarna.
Vad är det för märke/modell på beredare?

Däremot tycker jag att det är dumt att installera den typen av system i dag med rådande elpriser. En värmepump är en större investering, men man tjänar in merkostnaden på några år.
Vad var det för problem med jordvärmen?
Vet tyvärr inte vad problemet var men tror att den gav otillräcklig värme på nåt vis.
Beredaren är en Metro therm 100 liter.
Vi har redan två cirk pumpar, en vid pannan o en där styrdonen sitter, tänker att om den vid pannan kan vara igång borde vi få tillräckligt med flöde på vattnet som värms i beredaren. Men känns ändå inte som att en 100 liters beredare kan värma upp ett helt hus tillfredställande... Men förhoppningvis har jag fel, hade varit underbart om den gick att använda till det!
 
Vet de som plöjt ner jordvärmeslingan i potatisåkern och det har fungerar utmärkt sedan 1985. Har sparat mycket pengar. Behövs kanske 400 m slang som läggs ner 1 m under marken och minst 1 m i sidled mellan varven. Men ni har kanske ingen lämplig mark till det?
 
Enligt vad jag begriper är det 3 KWh effekt på beredaren. Inkopplad på tvåfas-ström om det gör skillnad..
 
J Josth skrev:
Vet de som plöjt ner jordvärmeslingan i potatisåkern och det har fungerar utmärkt sedan 1985. Har sparat mycket pengar. Behövs kanske 400 m slang som läggs ner 1 m under marken och minst 1 m i sidled mellan varven. Men ni har kanske ingen lämplig mark till det?
Nä då får vi gräva upp trädgården Men de har grävt o lagt ner rör i marken här, finns ’brunnar’ (för tillsyn om jah förstod det rätt) kvar efter det. Men funkade som sagt inget vidare av nån anledning.
 
Luft vatten är nog ett bra alternativ. Innerdelen tar samma plats som elpannan. Den jobbar alltså mot bef vattenburet system. Inga fula innerdelar som blåser. Ingen borrning och ingen grävning. Man kan ställa utedelen där det passar bäst. Kör man på en pump med innedel så får man varmvattenslinga och elpatron osv i den så det blir ett komplett system. Dock kan man köra med bara en utedel som då egentligen bara har en kontrollpanel inne. Men då behövs en separat beredare för varmvattnet. Att sätta in en ren elpanna i ett hus som man bor i permanent känns som en dyr lösning. Värmepumpen är nog insparad på några få år. Säg att huset skulle dra kring 15.000kwh på elpannan kanske man klarar sig på 5000kwh med en luft-vatten. Med dagens elpris över en krona är det då 10.000kr per år ni sparar. Skälva installationen är mog inte jättemycket dyrare än elpannan och pumparna kostar runt 50. Så 5 års payback då.
 
Ok, det kan vara en annan typ av jordvärme med kylmedierör som man experimenterade med i början när värmepumpar var alldeles nytt. En varmvattenberedare är som sagt inget för uppvärmning då de bara har effekt på 1 eller 3 kW. När det gäller elpanna tycker jag ni fick ett bra förslag ovan, NIBE VVM 225 ryms säkert i kallkällaren. Den kan också kombineras med luftvattenvärmepumpen NIBE SPLIT: https://www.nibe.eu/assets/documents/23775/639741-2.pdf Detta är ett extra säkert alternativ om ni är bekymrade över eventuella strömavbrott.
 
Tweety1985 Tweety1985 skrev:
Enligt vad jag begriper är det 3 KWh effekt på beredaren. Inkopplad på tvåfas-ström om det gör skillnad..
Nä, 3kW är inte mycket att värma huset med när det är som kallast.
Ta in några offerter på luft/vatten-varmepumpar så får ni se vad kostar och vilken besparing det blir jämfört med en ren elpanna.
 
Att rekomendera luft vatten utan att ha en aning om effektbehov eller radiatorstorlek är inget vidare. Det kan variera väldigt mycket vilken temperatur som behövs.
Det skulle vara intressant att veta vad det är för typ av markvärme som är nergrävd.

Vad är det för pelletspanna? De ska inte brinna bakåt för att det blir strömavbrott. Många har även elvärme. Ett alternativ skulle kunna vara att byta till en nyare pelletspanna.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kan variera väldigt mycket vilken temperatur som behövs.
TS skrev att det är golvvärme plus ett par radiatorer. Framledningstempen borde inte vara något problem.
 
Nej, då bör värmepump av något slag funka.
 
Tweety1985 Tweety1985 skrev:
Jo men visst måste jag ha en innedel då?
Kasta ett getöga på Mitsubishi Ecodan. Med tanke på att du bor i södra skåne bör en Sw75yaa med tillhörande vvb/cylindertank på 160 liter räcka gott och väl. Ecodan-innedelen är väldigt diskret och relativt låg höjd, samt att du får bort expabsionskärl mm då allting är inbyggt i innedelen. Den är inte mer än 160 cm hög. Utedelen är grymt snygg och nästintill ljudlös.
 
Ja det känns väldigt optimalt med golvvärme och sedan södra Skåne. Kan det bli bättre förutsättningar för Luft-Vatten?

Ecodan är en snygg pump en jag känner satte dit en sådan. Den har gas mellan innedelen och utedelen. Många andra kör vatten däremellan.

Jag kommer köra på en Thermia ATEC då en granne och vän säljer o installerar sådana. Thermia är ett svenskt märke. Sedan finns ju CTC som är en av dom största.

http://www.thermia.se/varmepumpar/luft-vatten-varmepump/atec-luft-vatten-varmepump/

En Ecodan:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...p-mitsubishi-w85-package-plus-ecodan/p-876474

En CTC som också går att docka mot befintligt alltså helt utan innerdel.

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...air-400-luft-och-vatten-villa/p-680091-680092
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.