Hej,

Har fått fiber installerat och tydligen har de dragit en duct avsedd för installation inomhus tillsammans med den gamla teleledningen. Är det godkänt att göra så?
Man får betala en hel del för installationen så man vill ju inte få problem i framtiden pga installationen.
Det fungerar nu men kommer det att bli problem med hållbarheten?
 
Varför skulle det inte hålla? Förmodligen har man dragit den vägen för att det fanns ett hål och ett rör att dra i utifrån.
 
Den är mjukare och inte avsedd att läggas utomhus vad jag förstått. Vet ej heller om materialet hanterar den miljön.
Borde finnas standarder för detta som det gör för el, hur det skall utföras.
 
Ok. Jag fattade som att man lagt den inomhus i samma rör som teleledningen.
 
Men hur ligger den förlagd? Direkt i mark eller i ett gammalt rör?
 
I ett gammalt rör som man inte vet skicket på.
De fick jobba en del för att få igenom den så det var inte smärtfritt.
På detta sättet bliv det billigare för dem istället för att dra en som är avsedd för utomhusbruk.
 
Redigerat:
Då borde det inte vara något problem, iom att de fick fram ducten verkar kanalisationen ok. Antagligen använde den kanalisationen för att slippa gräva upps tomten. Ligger telen i en pem-slang av någon sort?

Du hann redigera ditt inlägg medan jag skrev, men jag vidhåller att iom att de fick igenom ducten borde det vara ok.
 
Vet inte vilket material men det är en svart slang.
Teleledningen i gick inte att dra ur.
 
  • Gilla
snoooze
  • Laddar…
Inomhusduct är ofta 5mm, dvs lite smidigare, och så är den anpassad att inte avge "farliga" gaser vid brand,
Men du kan utan problem drar den i kanalisation utomhus.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Tyvärr står det inget uttryckligen om detta i Melbyes produktkatalog men man ser tydligt att inomhusducter är mycket veka.

ID1 (In-door förläggning inomhus) Draghållf 60N Tryck ,0.4 kN
SD1 (Sub-duct förläggning i annat rör) 490N, 1 kN
DB (Direct buried förläggning i mark) 630N, 1,5 kN

Jag tycker det verkar rätt uppenbart att man valt den billigast vägen och inte gjort det för att det skall hålla.
Frågan är om det finns någon standard att luta sig emot eller om företag som Skanova kan göra som de vill ...

Tyvärr är installationen redan betald.
 
Återigen, då den ligger förlagd i annan befintlig kanalisation ser jag inget problem. Men du verkar ha bestämt dig för att det är fel?
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Det jag försöker hitta är om det finns någon standard och om den följts. När det gäller materialval är det svårt att veta vad som kan användas var. Att man brukar göra på ett sätt betyder inte att det är korrekt.

Jag ser bara att en leverantör har andra alternativ för denna typ av förläggning och det skiljer mycket i egenskaper.

Drar man parallellen till el är det leverantören som avgör var man får installera respektive kabel och vilken miljö den är anpassad för. En kabel kan vara godkänd för förläggning inomhus men inte utomhus. Nästa kabel är godkänd för utomhusbruk men inte i mark. FK är ok i rör inomhus men inte i rör utomhus osv.

Plasters egenskaper är svåra att förutse om man inte vet exakt vad det är för typ. Vissa tar till sig vatten och blir spröda, andra sväller osv.
 
Det är fiberägaren som beslutar om hur arbetet ska utföras och vilket material som ska användas, sedan brukar de flesta utgå från Robust fiber. https://robustfiber.se/ Men det är inget krav att följa rekommendationerna.
Och så länge det förläggs i kanalisation är det godkänt, utomhusduct som är 7mm (kan också vara grövre beroende av avstånd) har tjockare väggar ca 1,75mm är istället godkänd för förläggning direkt i mark utan kanalisation.
Så du kan lugnt släppa det och nyttja din fiber om den blivit installerad.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Tack för länken.

Där anger man att tillverkarens rekommendationer bör följas.
 
G Gick68 skrev:
Där anger man att tillverkarens rekommendationer bör följas.
Precis, det utgår fiberägaren från när de väljer material, men sedan ger de också frihet till entreprenören att välja tillverkare/leverantör. Sedan kan material användas till annat än vad de utvecklats för utan att det är fel om man säkerställer funktionalitet t.ex. som i ditt fall med att förlägga i kanalisation som utgör det extra skydd som man har i den kraftigare 7mm utomhusducten. Tar vi själva fibern så kan man använda "vanlig" blåsfiber som är känsligare än microkabel som också kan användas, men inget som fastighetsägaren kan påverka vilket som användas. Microkabel är dyrare men tåligare och håller bättre vid blåsning och det skiljer lite i hur de kan installeras som anslutningsmaterial, ducttätningar, etc.
Microkabel får förläggas så den är oskyddat vid vissa genomföringar där blåsfiber måste vara skyddat.
Så du måste ha koll på alla ingående komponenter för att veta om installationen "är rätt eller felaktig".
För t.ex. Skanova har tillverkare tagit fram speciella artikelnummer där den produkten motsvarar de krav som Skanova har specificerat och entreprenören behöver inte kolla specifikationer. Samma material kan sedan finnas under annat artikelnummer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.