Vi ska köpa tomt av kommunen. Tomten ligger inom detaljplan. Gatan slutar precis framför vår tomt. Kommunen vill inte betala för att dra fram vägen de 10 meter som krävs.
Har kommunen inte en skyldighet att göra det när det är inom detaljplan? Dessutom hindrar de ju resterande två obebyggda tomter inom planen från allmän väg, om vi ska göra en enskild väg där? Ska vi acceptera detta? ???
 
Hej Mandarinen,
Vet inte om jag förstått dig rätt utifrån ditt inlägg. Menar du att du vill att kommunen ska dra en väg 10 meter in på din tomt eller på kommunens mark?
Den enskilda vägen du pratar om, ska den dras på din eller kommunens mark?
Om det är på din tomt har kommunen inte skyldighet att bekosta en väg där.

mvh
David
 
Nej, alltså kommunen äger marken som vägen går på. De byggde bara väg dit eftersom de trodde att ingen skulle bygga mer inom detaljplanen. Så vägen liksom bara slutar mitt i. Jag har pratat med byggkontoret som säger att egentligen har kommunen ansvar för att hålla vägar inom detaljplan men eftersom det är en gammal byggnadsplan är det mer osäkert om de är tvungna till detta. Konstigt, när man bygger mitt i en tätort inom detaljplan tycker man ju att det borde finnas en gata som går fram till tomten. Inte att man ska behöva göra en egen väg på kommunens mark!
 
Klart de skall bekosta...inget snack tycker jag! De verkar ju darra lite på manschetten själva så ge dem en snyting och hota med länsstyrelsen/länsrätt mm.....

De lägger nog hellre en väg några meter än bråkar juridiskt.....får vi hoppas!

/Calle
 
Tack för stödet! Jag ska köra min linje!!! Tycker också att det är självklart att kommunen ska bekosta detta. Alla andra i området har ju gata fram till sin tomt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.