Jag undrar om det kan vara så att tidigare ägare har målat med en icke värmebeständig på vår mur till öppenspisen för när den blir varm, framför allt när det är varmt ute så luktar det lite kemiskt på nåt vis, nästan lite stearin blandat med plast!? Någon som varit med om detta? Kan det vara farligt? Vad kan det bero på och vad kan vi göra åt det tro?
 
En normal väggfärg kan absolut lukta vid uppvärmning på tex en eldstad. Jag har har en murad spiskåpa som avger en svagt kemisk lukt när den värms upp. Tror tyvärr inte det finns så mycket mer att göra än att skrapa av och måla med något avsett för ändamålet

Testa dock att du identifierat rätt doftkälla tex med att värma färgen med en hårtork
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
En normal väggfärg kan absolut lukta vid uppvärmning på tex en eldstad. Jag har har en murad spiskåpa som avger en svagt kemisk lukt när den värms upp. Tror tyvärr inte det finns så mycket mer att göra än att skrapa av och måla med något avsett för ändamålet

Testa dock att du identifierat rätt doftkälla tex med att värma färgen med en hårtork

Ja jag vet inte annars vad som kan lukta!? Får prova med hårtorken kanske, finns ju liksom inget inne i skorstenen. Kan det vara farligt tro?
 
windestal
Det finns några andra trådar här på forumet om konstiga lukter vid eldning i kamin, vill minnas att det kan vara tex damm som skapar lukten. Gör som tidigare föreslagits och värm färgen för att se om det är den, det kan det vara. Är det inte det så kolla om det alltid luktarllika mycket, eller mer/mindre vid uppfödning? Mer/mindre om man eldar några dagar i rad?
 
  • Gilla
blivandehusägare
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Det finns några andra trådar här på forumet om konstiga lukter vid eldning i kamin, vill minnas att det kan vara tex damm som skapar lukten. Gör som tidigare föreslagits och värm färgen för att se om det är den, det kan det vara. Är det inte det så kolla om det alltid luktarllika mycket, eller mer/mindre vid uppfödning? Mer/mindre om man eldar några dagar i rad?
Jo jag har läst lite andra trådar att det kan vara damm, det luktar inte lika mkt varje gång men ingen skillnad om man eldar flera dagar i rad. Om det luktar mer/mindre vid uppfödning? Menar du upptändning? Luktar inte förrän det blir varmt, luktar inget alls när den är kall.
 
Vart tar du tilluften till kaminen?

Jag hade en öppen spis (keddy superfire, vilken förbrukade ~300 m2 luft i timmen enl. tillverkaren) och när den var igång skapade den ett undertryck i hela huset... Detta gjorde att luft från krypgrunden drogs upp... I grunden var det trä målat med cuprinol, vilket skapar en kemisk lukt när det blir fuktigt ....
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vart tar du tilluften till kaminen?

Jag hade en öppen spis (keddy superfire, vilken förbrukade ~300 m2 luft i timmen enl. tillverkaren) och när den var igång skapade den ett undertryck i hela huset... Detta gjorde att luft från krypgrunden drogs upp... I grunden var det trä målat med cuprinol, vilket skapar en kemisk lukt när det blir fuktigt ....
Jag har ingen aning!? det är en keddy insats med någon form av fläkt bakom som blåser ut varmluft. Vi köpte huset i augusti och då fanns den redan där. Det är iaf krypgrund.
 
B blivandehusägare skrev:
Jag har ingen aning!? det är en keddy insats med någon form av fläkt bakom som blåser ut varmluft. Vi köpte huset i augusti och då fanns den redan där. Det är iaf krypgrund.
Prova elda med fönster/dörr på glänt (kanske i något annat rum) för att undvika att luft dras upp från kypgrunden och se om det blir någon skillnad - kan vara ett bra sätt att testa Dan_Johanssons teori.
 
Jag följer med här för jag har lite av samma problem.
Efter att vi bytte till en ny miljögodkänd kamin har det luktat lite kemiskt, dock inte närmast kaminen utan mest i angränsande rum och ca 5 meter ifrån.
Själv misstänker jag att det har nåt med rökgaser att göra.
 
  • Gilla
blivandehusägare
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Jag följer med här för jag har lite av samma problem.
Efter att vi bytte till en ny miljögodkänd kamin har det luktat lite kemiskt, dock inte närmast kaminen utan mest i angränsande rum och ca 5 meter ifrån.
Själv misstänker jag att det har nåt med rökgaser att göra.
När inte fläkten som sitter i kaminen var på för någon dag sedan så luktade det jättemycket ute i hallen och den är långt från kaminen, vad gör man åt rökgaser om det är det?
 
De flesta andra trådar om lukt vid eldning handlar om installationer där man har en modulskorsten. I dessa fall menar jag att det är isoleringen som luktar när den blir varm.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
De flesta andra trådar om lukt vid eldning handlar om installationer där man har en modulskorsten. I dessa fall menar jag att det är isoleringen som luktar när den blir varm.
Är det normalt i så fall? Vi har en sån modulskorsten.
 
B blivandehusägare skrev:
När inte fläkten som sitter i kaminen var på för någon dag sedan så luktade det jättemycket ute i hallen och den är långt från kaminen, vad gör man åt rökgaser om det är det?
Tyvärr ingen aning, bara en grov gissning från min sida då vi inte hade problem innan. Vi har en traditionell skorsten, ej modul.
På vår förra kamin gick röken rakt bak och ut i skorstenen medan i den nya går den en omväg. Det gick i och för sig åt dubbelt så mycket ved innan men det luktade aldrig något.
 
Redigerat:
Lill72 Lill72 skrev:
Jag följer med här för jag har lite av samma problem.
Efter att vi bytte till en ny miljögodkänd kamin har det luktat lite kemiskt, dock inte närmast kaminen utan mest i angränsande rum och ca 5 meter ifrån.
Själv misstänker jag att det har nåt med rökgaser att göra.
Det ska inte komma in rökgaser - då är det ett allvarligt problem någonstans (förutom om det kommer in lite om man öppnar luckan lite oförsiktigt för att fylla på ved t.ex.). Är det en helt ny kamin? De luktar en del i början eftersom färgen "bränns in" - som på en ny spis med spisplattor och liknande. Det är nog inte så konstigt att det luktar mest en bit ifrån (om nu lukten kommer från kaminen) eftersom den kommer stiga upp till taket med den varma luften vid kaminen och sedan spridas nedåt när luften kyls av längre bort.
 
H Hajjen skrev:
Det ska inte komma in rökgaser - då är det ett allvarligt problem någonstans (förutom om det kommer in lite om man öppnar luckan lite oförsiktigt för att fylla på ved t.ex.). Är det en helt ny kamin? De luktar en del i början eftersom färgen "bränns in" - som på en ny spis med spisplattor och liknande. Det är nog inte så konstigt att det luktar mest en bit ifrån (om nu lukten kommer från kaminen) eftersom den kommer stiga upp till taket med den varma luften vid kaminen och sedan spridas nedåt när luften kyls av längre bort.
Skulle faktiskt kunna vara som du säger att det läcker rök när vi fyller på med ved, just det pratade sotaren om att det var ett problem eftersom de flesta nya kaminer har stor lucka. På vår kamin sa han att de satt som en liten läpp upptill för att förhindra det men den skulle behöva gå ner mer.
Iom din förklaring så förstår jag nu varför det luktar i rummet intill, tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.