5/10, det kanske förklarar varför det bara går åt mer och mer energi här hemma.

Men jag fryser hellre r*ven av mig än minskar på mängden kaffe :crysmile:
 
  • Haha
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Hm. Det här får vi reda ut. Moccamastern på bilden är inköpt 2001. Har inte kvar bruksanvisningen och har aldrig läst den vad jag kan minnas, men det finns inget som slår av sig eller ställer om automatiskt när kaffet bryggt klart. Den är bara på eller av.

Så här är den märkt undertill:

[bild]

Vad säger ni?
I en bryggare sitter det ett värmeelement som värmer vattnet när den brygger, det är säkert på över 1000W. När kaffet väl är bryggt är det bara plattan som drar el för att hålla kaffet varmt, och den drar bra mycket mindre. Kanske 200 Watt i snitt eller något sådant (Ren gissning).
 
  • Gilla
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
0.2kWh per vaddå?:thinking:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klantigt uttryckt - jag rättar! :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fulkemisten
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är dock skeptisk till svaret på kaffekokaren, går den verkligen på full effekt efter kannan är bryggd?
Jo, du har helt rätt @13th Marine och ni andra som påpekat, quizet har felfelfel. Kollade min Moccamaster med en sån där ipluggbar effektmätare nyss för att få en fingervisning. När den brygger ligger den på 1404-1406 Watt, direkt efter bryggning när bara värmeplattan är igång ligger den på 86 Watt. Har även en funktion för halv effekt på plattan, då ligger den på blygsamma 54 Watt. Det korrekta svaret på frågan är alltså i storleksordningen 15-20 gånger lägre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Tackar, då ska jag ändra svaret på den frågan. Kan ni hjälpa mig att ta fram det rätta svaret?
Jag inser att mina elkunskaper inte är tillräckliga.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Fulkemisten
Som jag sa, 15-20 gånger lägre, och då snarare i underkant av detta. Ungefär 750 kr om året om den får stå på med plattan på full effekt dygnet runt. Detta såklart om man räknar bort de 3 min det tar att brygga en halv kanna 3 gånger om dagen, den konsumtionen kostar ungefär 115 spänn om året. Brygg på i stugorna ni bara, men stäng av bryggaren emellan, jag har timer på min.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tack så mycket, jag ändrar!
 
Visst kan den dra 1500W hela tiden, men då krävs det att man fyller på kallvatten hela tiden också för att ersätta det som kokar bort...
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
richardtenggren
Tänk så här, kWh är en energienhet som definieras som effekt per timme, h. k är endast ett prefix, dvs kilo(1000). Du har priset angivet till kr/kWh och effekten på förbrukaren angiven i W.
Alltså tar du antalet timmar, h, multiplicerat med märkeffekten(helst bör man ju mäta snitteffekten), W och sedan med 1,5 (pris per kWh), samt dividerat med 1000 för att vi blandat kW och W.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Mikael_L
8/10.
Och nu har antagligen Marlen ändrat i kaffebryggarfrågan, annars hade jag sumpat den. :)

Annars var det rätt lätt i början, det var för mig relativt kända effekter ifall de inte framgick i frågan, och krävde bara lite huvudräkning, som brukar gå bra för mig.
Men ändå, lyckades jag köra en tiopotens fel i mobilladdarfrågan, skämshatt på ... :cool:

Men i slutet av quizet blev frågorna mer av karaktären att jag skulle behöva veta något (som typ hur stort ett batteri är i en Nissan), så då blev det mer gissande, men gissade rätt på alla dessa (var det tre?) utom en ...

Jaja, som alltid är det kul med ett litet quiz till helgen, jag får tacka Marlen denna gången. Och trevlig helg på er alla.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket anser ni att en elektrisk handdukstork drar då?
mina, från LVI, har 70W som effekt på elementet, men den är ju dessutom termostatreglerad.
 
Gällande handdukstorken på bilden så verkar den vara ”kundanpassad”, hittar ingen bild på tillverkarens hemsida med modeller som ser ut exakt som den på bilden, tillverkaren har elpatroner som drar 40W, 75W, 100W & 150W, allt enligt deras hemsida.

1,44kr, 2,70kr, 3,60kr & 5,40kr med andra ord är två alternativ ”rätt”


Deras elpatroner verkar inte ha någon termostat, en del andra tillverkare har det, vissa tillverkare har justerbar termostat samt timer.
När vi gjorde om ena badrummet så satte vi en elpatron med justerbar termostat & timer, effekten på den elpatroner är 300W.
 
M
13th Marine 13th Marine skrev:
7/10

Bangade handdukstork, kaffekokare och bilen.

Jag är dock skeptisk till svaret på kaffekokaren, går den verkligen på full effekt efter kannan är bryggd?
Nej - det brukar de inte göra. Vet en automatiseringssida där de kollade statusen just baserat på hur många ampere som nyttjades.
 
Ja, ETA på Chalmers gjorde väl det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.