Vi har en dränbrunn med en dränkbar pump i. När det blir kallt på vintern så fryser det vatten som blir stående i slangen från pumpen till avloppet. Pumpen går då utan att lyckas pumpa bort något vatten och slår alltså inte av. Vilken skada tar pumpen av det om jag inte märker det i tid och kan stänga av i väntan på blidväder?

Mvh
Fredrik
 
J
Upp med pumpen , bort med backventilen som sitter i pumpen och ditt problem är borta , har du nedförsbacke
ut så vatten kan rinna bort . backaventilen gör att vattnet stannar kvar i slangen och fryser .
När pumpen stannar så kommer en hävert att tömma slangen , det rinner lite tillbaka men gör inget
 
Njä, inte riktigt.

Avloppet ligger högre än där slangen lämnar brunnen. När pumpen slår av så rinner vattnet tillbaka genom pumpen. Problemet är att det finns en svacka mellan brunnen och avloppet där vatten blir stående och fryser till en propp när det är kallt.
 
J
Är det mycket vatten som kommer i brunnen ? Om inte så kanske du kan lägga en slang tillfälligt på backen bort med lite nerförsbacke , då rinner det ur slangen , bara som en akut åtgärd över vintern
 
Jag har tänkt precis som du, att ha en vinterslang nedåt trädgården. Någon dag när jag känner mig stark ska jag försöka få bort den där svackan också.

Dock, vilken skada kan en pump ta om den får pumpa utan att vattnet kan röra på sig? Jag skulle också kunna sätta en timer om det är så att den kan gå ett gäng minuter om dagen utan att ta stryk. Och den dagen det tar så får den bort vattnet .
 
J
Den mår inte bra av att gå mot stopp , det kan börja kavitera i pumpen och då slås syret ur vattnet med bubblor som fräser sönder impellern . Lägger du en slang rakt ut och ingen backventil så kommer den att starta och stoppa i vanlig funktion
 
Eller så byter du avloppsslangen till en PEM, och fäster en värmekabel längs hela slangen. Gärna isolera den också
 
Va tvungen att googla på kavitera. Helt otroligt att det kan bli såna skador.
 
J
W wsp skrev:
Helt otroligt att det kan bli såna skador.
Och det inträffar i alla cirkulationspumpar när det statiska trycket uteblir , det gäller att ha ett tryck i värmesystemet . utan tryck blir det kavitation , det är samma sak med en båtpropeller som går grunt i vattnet , ett högt sprut i luften , samt när det går riktigt fort , så luft kommer in under skrovet och träffar propellern
 
  • Gilla
wsp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.