Vi hade en katastrofalt hög elräkning under november månad och har börjat jaga eltjuvar. När jag ändå är inläst på ämnet kändes det därför nära till hands att göra ett quiz på temat. Håll till godo!

Quiz: Hur mycket kostar elapparaten i drift?* https://www.byggahus.se/quiz/133-hur-mycket-kostar-elapparaten-i-drift

*Räkneexemplen bygger på antagandet att en kWh kostar 1,50 kr.

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och diskutera quizet i största allmänhet.

Kaffebryggare på köksbänk, används för att diskutera elanvändning i quiz om eltjuvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en kaffekokare inköpt 2001 som stängs av alldeles för sällan.
 
Redigerat:
7/10

Bangade handdukstork, kaffekokare och bilen.

Jag är dock skeptisk till svaret på kaffekokaren, går den verkligen på full effekt efter kannan är bryggd?
 
3/10
Jag tar jumboplatsen, så slipper nån annan.
Mest förvånad över att speldatorer drar så mycket ström men kan förklara vår lite höga förbrukning.
 
Marlén är inte medveten om att kostnaden per kWh varierar stort med elleverantör, nätägare, elområde och vilken mätarsäkring man har?

Skall fasta kostnader räknas med?
Dvs sådana kostnader som är lika stora, oberoende av om kaffekokaren står på kontinuerligt eller inte.
 
Du fick 2 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 2 personer (2%) av de 82 som gjort quizet.
Iallafall gissade jag att jag skulle få fel på det mesta ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag anser att inget av alternativen för Nissan Leaf-frågan är korrekt. Batteriet är på 40kWh och en kWh kostar väl runt 1,50kr (dvs ca 60kr) eller tänker jag fel?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Marlén är inte medveten om att kostnaden per kWh varierar stort med elleverantör, nätägare, elområde och vilken mätarsäkring man har?

Skall fasta kostnader räknas med?
Dvs sådana kostnader som är lika stora, oberoende av om kaffekokaren står på kontinuerligt eller inte.
Ah, jag missade att ta med hela ingressen här i forumet, la till det nu: Räkneexemplen bygger på antagandet att en kWh kostar 1,50 kr.

Schablonen 1,50 kr tänker jag mig är ett exempel på den rörliga delen, som du kan påverka själv genom ditt beteende.
 
6 av 10 :(
Jag googlade att Nissan har ett batteri på 40 kWh. Hur kan det kosta endast 30 kr att ladda det??
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tog den siffran här helt enkelt [länk]
mm, då borde det bli 40*1.5/0.8 = 75:- om man använder deras metodik (från 0 till fullt)
 
Min Moccamaster har inbyggd timer som slår ifrån efter 45 minuter. Besparingspotential på 18 000 kr om året om jag brygger ett par kannor om dagen :)
 
L largab skrev:
mm, då borde det bli 40*1.5/0.8 = 75:- om man använder deras metodik (från 0 till fullt)
Nya Nissan Leaf har ju runt 70 kWh om jag inte missminmer mig...
 
9 av 10. Jag gick bet på skillnaden mellan A+ och A+++.

Som en del övriga skribenter noterat finns det en del verklighetsfrånvända antaganden, men om man bortser från verkligheten och läser exakt vad det står så var det inte så svårt. Elbilsbatteriet blev visserligen en slamkrypare eftersom batteristorleken antingen blev lite liten eller orimligt stor, men det kändes rimligare att frågekonstruktören underskattat kostnaden.

Tack till Marlen som ger oss besserwissrar något att bita i, och kul att bli bättre än Bo Siltberg på hans hemmaplan (?).
 
  • Gilla
  • Haha
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
7/10

Bangade handdukstork, kaffekokare och bilen.

Jag är dock skeptisk till svaret på kaffekokaren, går den verkligen på full effekt efter kannan är bryggd?
Har en exakt likadan och vid varmhållning drar den ca 50 watt om jag inte minns fel. Man får alltså koppla den till avlopp och kallvatten så att den håller sig i konstant bryggläge...

Om den drar 1,5 kW i varmhållningsläge hade den kokat kaffet ganska snabbt (om effekten går till plattan) och/eller sedan hade den nog börjat brinna efter ett tag, tänker jag mig.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hm. Det här får vi reda ut. Moccamastern på bilden är inköpt 2001. Har inte kvar bruksanvisningen och har aldrig läst den vad jag kan minnas, men det finns inget som slår av sig eller ställer om automatiskt när kaffet bryggt klart. Den är bara på eller av.

Så här är den märkt undertill:

Etikett undertill på en Moccamaster kaffebryggare med modellinformation och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad säger ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.