Hallå elektriker där ute !
Jag har köpt ett par nya element (400 V, det va även dom gamla) som jag tänkte att jag skulle koppla in.. så till min fråga, från element kommer det tre sladdar brun,grå och grön/gul/ (jord alltså det är jag med på) och från väggen har jag en svart och en vit i det ena rummet och svart och grå i andra rummet. Så spelar det någon roll vilken sladd jag kopplar ihop med vilken ? Vad är det värsta som kan hända om jag skulle råka koppla fel ? Om det går att koppla fel ?
Tack på förhand !
 

Bästa svaret

5
C CK90 skrev:
Hallå elektriker där ute !
Jag har köpt ett par nya element (400 V, det va även dom gamla) som jag tänkte att jag skulle koppla in.. så till min fråga, från element kommer det tre sladdar brun,grå och grön/gul/ (jord alltså det är jag med på) och från väggen har jag en svart och en vit i det ena rummet och svart och grå i andra rummet. Så spelar det någon roll vilken sladd jag kopplar ihop med vilken ? Vad är det värsta som kan hända om jag skulle råka koppla fel ? Om det går att koppla fel ?
Tack på förhand !
Att mäta är att veta.
Du har en trefasslinga där man växlar fas för att jämna ut belastningen mellan de tre faserna.
Därmed så har du i så fall L1=svart L2=vit L3=grå
Grön/gul hade du koll på å den ska till jordplinten.
Om du sätter L1 på L2 plinten och L2 på L1 plinten på elementet spelar ingen roll.
Det sista du skall göra innan du spänningsätter sen är att kontinuitetsmäta att du har jord till elementet.
 
Ska det inte finnas en neutalledare också (blå)? Har själv något 400 V-element hemma som säkert får bytas någon gång, så lika bra att passa på att fråga när ändå frågan är uppe :)
 
5 AlmostDwarf skrev:
Att mäta är att veta.
Du har en trefasslinga där man växlar fas för att jämna ut belastningen mellan de tre faserna.
Därmed så har du i så fall L1=svart L2=vit L3=grå
Grön/gul hade du koll på å den ska till jordplinten.
Om du sätter L1 på L2 plinten och L2 på L1 plinten på elementet spelar ingen roll.
Det sista du skall göra innan du spänningsätter sen är att kontinuitetsmäta att du har jord till elementet.
Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
P patrikd84 skrev:
Ska det inte finnas en neutalledare också (blå)? Har själv något 400 V-element hemma som säkert får bytas någon gång, så lika bra att passa på att fråga när ändå frågan är uppe :)
Har du ett rent 400v element så behövs inte nollan.
Dock så kan det finnas en funktion till elementet för styrning som kräver att det finns nolla framdraget.
Men du måste vara säker på att det är ett 400v element som du ska koppla in.
Har du haft ett 400v innan och ska koppla in ett 230 så kommer det att poffa om ditt nya element.
Därav som jag skrev tidigare, "att mäta är att veta"
 
5 AlmostDwarf skrev:
Har du ett rent 400v element så behövs inte nollan.
Dock så kan det finnas en funktion till elementet för styrning som kräver att det finns nolla framdraget.
Men du måste vara säker på att det är ett 400v element som du ska koppla in.
Har du haft ett 400v innan och ska koppla in ett 230 så kommer det att poffa om ditt nya element.
Därav som jag skrev tidigare, "att mäta är att veta"
Ah ok, good to know!

Vet bara att det är 2 proppar som går till elementet i dagsläget - så har utgått i att det är 400 V - men kollar så klart upp ifall det blir aktuellt med byte.

Tack!
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.