Hejsan!

I behov utav enorm hjälp!

Jag har enorma problem att förstå mig på hur jag får tag i alla ritningar, och vart jag behöver för mitt bygglov jag ska söka.

Kommunen vill ha:
-bygglovsansökan (hur jag nu än gör en sådan..)
-Situationsplan
-Fasadritning
-Planritning
-Sektionsritning

Vart och hur löser jag detta?!

Det vi ska bygga är ett inglasat uterum som är direktansluten till huset på ca 21-24kvm (3,5x6-4x6m), med isolerad plåttak, stora skjutdörrar och stora sidorutor med ”räcke/vägg” under sidorutorna (kanske sådär ca 90cm högt).
Idag står det en altan med skärmtak på ca 18kvm (3x6m) som ska rivas då förra ägarna har använt fel färg som har gjort så de målade bärande reglarna börjar bli mjuka, samt har trallen börjat släppa på många ställen, DVs en dåligt underhållen altan som vi önskar förbättra med nybygge och förlänga hösten, vi bor väldigt mycket ute på altanen men önskar göra iordning den i dagsläget (köpte huset i höstas)

Vet inte hur jag ska gå till väga!
Hur jag ska bygga har jag en bra uppfattning om och hur jag ska fixa sakerna, men vet inte hur jag sköter pappersarbetet, önskar att någon vänlig själ kan förklara och hjälpa en okunnig som mig!

Snälla hjälp mig
 
Kontakta kommunen och begär ut ritningarna på ditt hus (ifall du nu inte redan har dem) där finns alla delritningarna som de kräver. kopiera ritningarna och rita in det nya bygget på dem. Ritningarna är i skala 1:100 dvs. en centimeter motsvarar en meter. Vilket gör det väldigt enkelt att med hjälp av en vanlig linjal rita in de mått du önskar. Situationsplan brukar däremot vara i skala 1:500 vilket kan göra det lite svårare att på frihand rita in med exakt rätt mått.. men det är inte livsviktigt, det de vill veta är var på fastigheten som nya bygget blir

På kommunens hemsida bör du hitta mallar till bygglovsansökan i doc eller pdf format. Bara fylla i dem på datorn och sedan skriva ut. Glöm inte att underteckna.
 
B bomm skrev:
Kontakta kommunen och begär ut ritningarna på ditt hus (ifall du nu inte redan har dem) där finns alla delritningarna som de kräver. kopiera ritningarna och rita in det nya bygget på dem. Ritningarna är i skala 1:100 dvs. en centimeter motsvarar en meter. Vilket gör det väldigt enkelt att med hjälp av en vanlig linjal rita in de mått du önskar. Situationsplan brukar däremot vara i skala 1:500 vilket kan göra det lite svårare att på frihand rita in med exakt rätt mått.. men det är inte livsviktigt, det de vill veta är var på fastigheten som nya bygget blir

På kommunens hemsida bör du hitta mallar till bygglovsansökan i doc eller pdf format. Bara fylla i dem på datorn och sedan skriva ut. Glöm inte att underteckna.
Underbart! Jag ska se om jag hittar, de har precis uppdaterat sidan på kommunen och Hr svårt att hitta. Jag har inga ritningar alls.

Så situationsplanen är den enda som vissa låter arkitekt göra åt dem? För min tanke är att rita själv, är ganska duktig på rita.

Det är utav kommunen och inte byggnadsnämnden jag fixar ritningarna ?

Tack så mycket för svar !!
 
var ritningarna finns beror på kommun. De kan vara i Kommunens centralarkiv eller i stadsbyggnadsnämnden egna arkiv. Många kommuner har digitaliserat alla gamla ritningar och man kan då få dem via mail. Ring till växeln och säg att du vill få kopior på dina husritningar, så hänvisar dem dig.

Använd sökfunktionen på kommunens sida sök på bygglov, så bör du få upp guider och förklaringar hur man går till väga med allt. Om du bor i en väldigt liten kommun som inte har särskilt uppdaterad hemsida, så kan du gå in på någon närliggande större kommuns hemsida och kolla.
 
B bomm skrev:
var ritningarna finns beror på kommun. De kan vara i Kommunens centralarkiv eller i stadsbyggnadsnämnden egna arkiv. Många kommuner har digitaliserat alla gamla ritningar och man kan då få dem via mail. Ring till växeln och säg att du vill få kopior på dina husritningar, så hänvisar dem dig.

Använd sökfunktionen på kommunens sida sök på bygglov, så bör du få upp guider och förklaringar hur man går till väga med allt. Om du bor i en väldigt liten kommun som inte har särskilt uppdaterad hemsida, så kan du gå in på någon närliggande större kommuns hemsida och kolla.
Tack, har kontaktat kommunen via mail (jobbar natt, så de hinner kanske svara när jag sover :p )

Sökte på deras sida men blev inte klokare. Får vänta och se vad de säger.

Tack så mycket för din hjälp! Känns som saker är lite mer klarare nu :D
 
Hej, nu har jag fått mina ritningar från kommunen. Men bilderna stämmer inte helt överens med verkligheten.. ritningarna är från -67. Mycket är spegelvänt, dörrar felplacerade fönster felplacerade eller saknas, rum-betäckning saknas även tydliga linjer, garage under hus finns inte ens utan den är kände fasaden.

Hur relevant är detta för göra ritning på altanen? Och få den beviljad?

Mvh
Stefan
 
Det du inte ändrar behöver du inte lägga någon vikt på. Se till att uterummet blir rätt bara.
 
  • Gilla
Snudify
  • Laddar…
S Snudify skrev:
Hej, nu har jag fått mina ritningar från kommunen. Men bilderna stämmer inte helt överens med verkligheten.. ritningarna är från -67. Mycket är spegelvänt, dörrar felplacerade fönster felplacerade eller saknas, rum-betäckning saknas även tydliga linjer, garage under hus finns inte ens utan den är kände fasaden.

Hur relevant är detta för göra ritning på altanen? Och få den beviljad?

Mvh
Stefan
Bor du i ett område med likadana hustyper fast i ett par olika varianter? Spegelvända etc. kan vara så att de har rensat alla enskilda ritningar o behållt ett par typritningar. Så är det här... då får man inte ”sin” ritning utan någon bör bör vara samma men med årens om och tillbyggnade som kanske inte alltid varit anmälda så kan det skilja sig rätt ordentligt
 
  • Gilla
Snudify
  • Laddar…
Mitt hus är unikt i området, men en vanlig modell i Sverige från 60 talet.

Vad bra att det inte är viktigt, men personligen stör jag mig haha!

En annan tanke som slog mig!
Min mark är prickad på framsidan och längst ner i trädgården... (längst mer tänkte jag bygga stort garage 2020 tills jag såg ritningarna)

Förstår att det är detaljplanerat, men vad får jag upprätta på denna mark utan bygglov?

Tex framsidan, får jag generellt bygga mur?, det finns ett gammalt smides/järnstaket på framsidan med en gång ut mot trottoaren och sen får man gå ut där för komma till garaget som ligger jämte... hade önskat bygga om så man går direkt till garaget bild kommer nästa inlägg
 
  • Ritningar av ett hus med planlösningar och mått, inkluderar en sidoskiss och planvyer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd: nuvarande rutt till garage.
Gul: nuvarande staket

Blå: önskad rutt till garage
Grön: önskad mur (fast på samma ställe staketet ligger på)
 
  • Situationsplan med markerade rutter och staket, röd linje visar nuvarande väg till garage, gul är staketet, blå föreslagen väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.