För 1 år sedan flyttade vi in i ett hus byggt 2001.
2009 renoverades ett av badrummen pga fuktskada. Badrummet hade i då vi köpte det, en minimal anmärkning i besiktningsprotokollet på lutningen mot golvbrunn. Det är ett mindre problem då vi har golvvärme.

Jag noterade härom veckan lite svart i duschhörnans nedre del på kaklet alldeles intill golvet. Jag kontrollerade detta närmre och insåg att det fanns ingen tätning kvar mellan golv och vägg! Den hade försvunnit, vilket innebär att det är ett öppet hål ner i konstruktionen.

Detta måste vi ju åtgärda, men min fundering är ifall en dolda-fel-försäkring täcker den eventuella vattenskada som tillkommit pga av detta.
 
Ni har väl tätskikt under klinkers som alla andra? Bara att fylla i med ny kakelfog.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JanneJanne123
Kan bara hålla med, av din beskrivning så låter det bara som ett kosmetiskt problem. Kakel och fogen är bara pynt, tätningen sitter, precis som nämnts tidigare, bakom kaklet
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Tack för Era svar!

Jag kommer ordna med fogen, men tänkte att ifall det ändå skulle råka hunnit bli något under kaklet som då i så fall upptäcks vid ett långt senare tillfälle.

Nåväl, tack från mig - den ovane husägaren :)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
S Sekvi1 skrev:
Tack för Era svar!

Jag kommer ordna med fogen, men tänkte att ifall det ändå skulle råka hunnit bli något under kaklet som då i så fall upptäcks vid ett långt senare tillfälle.

Nåväl, tack från mig - den ovane husägaren :)
Det kommer vatten under kaklet vid varje dusch, fogen är inte tät. Det är, som det står ovan, att kakel och fog endast är ytskikt. Under ytskiktet finns ett tätskikt, som ska indra fukt att komma in i konstruktionen. Du kan vara helt lugn!
 
Som sagt, det är inget problem om vatten kommer in bakom kakel. Fogarna är inte täta, utan de suger igenom vatten. Det skall vandra bakom plattorna ned till golvet, där viker det av och "rinner" under klinkersplattorna mot golvbrunnen. Ordet rinner är lite överdrivet, i praktiken sugs vattnet igenom fixet mot brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.