Jag skulle behöva tips på hur jag kan bygga denna limträgavel med ett bra tillvägagångssätt.
Den består av 2st limträpelare på varje sida, 115x115. Sedan är det 2st stora 115x270 limträ med 30gr lutning.
Sedan en lång horisontell och en lodrät i mitten. Allt ska sitta ihop med stora specialbeslag och bultar.
På varje sida ska först 12mm k-plywood skruvas dit. Planerade skivor syns i olika färger på vänstra sidan och dess placering. Lika blir det på högra sidan.
Jag funderar på att bygga ihop allt liggandes och sedan resa upp hela väggen i ett stycke.
Måste då lägga allt på bockar för att komma åt att skruva underifrån och sedan skivorna ovanifrån.
K-plywooden måste dit först, för sedan ska de långa beslagen hamna utanpå och fästa ihop de olika delarna.

Hur skulle ni göra?
 
  • Ritning av en limträgavel med måttangivelser, beslag och föreslagen placering för k-plywood.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför får inte den horisontella gå ända ut till hammarbandet?
Ska väggen bli 944 mm tjock?

Verkar lite rörig konstruktion.
Har du räknat om 115 x 270 räcker som högben?

Har du funderat på en vanlig W-takstol, får väldigt hög bärighet tack vare fackverks-verkan.

Protte
 
3D-modell av en trästomme till byggnad med takstolar, väggsida och utrymme för skjutdörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
prototypen prototypen skrev:
Varför får inte den horisontella gå ända ut till hammarbandet?
Ska väggen bli 944 mm tjock?

Verkar lite rörig konstruktion.
Har du räknat om 115 x 270 räcker som högben?

Har du funderat på en vanlig W-takstol, får väldigt hög bärighet tack vare fackverks-verkan.

Protte
Vi har en konstruktör som räknat på detta. Väggen inte 944mm tjock utan det är bredden. Med den skruvade k-plywooden blir varje väggsida väldigt stabil och likt en enda stor pelare. En stor skjutdörr ska vara i mitten och ovanför 2st triangelformade fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.