Jag håller på att planera för en större renovering 2019/2020 av mitt nyinköpta hus. Jag har en plan att i första hand om att renovera eller bygga nytt vad utbyggnadsdelen, då blir det ungefär som det ser ut idag. Jag försöker dock hitta en back-up plan om det blir för kostsamt i förhållande till alla andra poster, som takbyte, arbete med etc. Alternativet kan då vara att ta bort utbyggnadsdelen helt. Den är gjord tidigt 1900-talet, huset är tidigt 1800-tal och återgår då till sin ursprungsform.

Det jag i så fall behöver få in är ett mindre badrum: toa, handfat, dusch och någon form av tvättmaskinsutrymme. Planen är att bygga ett större badrum på övervåning i ett senare skede, så nere blir mer en gästtoalett med extra dusch. Jag skulle föredra separata utrymmen för toalett och tvätt. Är det någon som har en idé kring placering? Det finns inget självklart utrymme, men det kan vara jag som fastnar i loopar när jag tänker. Bifogar skiss där jag placerat en ”tvättmaskinsrad” i hallen (svart), men det löser inte badrumsproblemet.
Planritning av ett hus med markerade utrymmen för allrum, kök, toalett, badrum och en tvättmaskinsrad i hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av ett hus med rumsetiketter, måttangivelser och en markerad plats för "tvättmaskinsrad" vid en av hallarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för alla synpunkter!
 
Dela av hallen för att få ett litet badrum tänker jag?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Dela av hallen för att få ett litet badrum tänker jag?
Hallen där jag planerat en fiktiv tvättstugedel ell i huvudentrén?
 
H HLen skrev:
Hallen där jag planerat en fiktiv tvättstugedel ell i huvudentrén?
Den där du ritade in en tvättstugedel. Om du delar av med en vägg och ställer torktumlaren på tvättmaskinen får du in det viktigaste.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Den där du ritade in en tvättstugedel. Om du delar av med en vägg och ställer torktumlaren på tvättmaskinen får du in det viktigaste.
Jo, det är nog enda alternativet om jag inte bygger ny utbyggnadsdel.
Tack för input!
 
klarar du dej med en kombinerad tvätt/tork placerad i köket? Kombimaskiner har tyvärr långa tvätta/torka cykler typ 6 timmar men man kan planera tvätt på natten då man kan stänga köksdörr. Räcker bra för 2 pers men kanske ej bekväm för en barnfamilj som tvättar ofta ...
 
G gaia skrev:
klarar du dej med en kombinerad tvätt/tork placerad i köket? Kombimaskiner har tyvärr långa tvätta/torka cykler typ 6 timmar men man kan planera tvätt på natten då man kan stänga köksdörr. Räcker bra för 2 pers men kanske ej bekväm för en barnfamilj som tvättar ofta ...
Det är bara två år sedan jag skrev inlägget men nu är det planerat för en separat tvättstuga och grovingång. Mest för att mitt hus ligger på landet och det är bra med en ingång för leriga stövlar. Att tvätten får egen plats är en bonus! Men annars funkar ju tvättmaskin i kök om man har lite utrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.