Tycker inte de var värst snyggt.... Men de är väll för ventilationen
Svart inbyggnadsugn med tre vred och ventilationsspalt ovanför ugnsluckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det skiljer nog från spis till spis hur de löst ventilationen.
 
nikasp
Såg väldigt synligt ut. Det brukar dock vara specat hur mycket luftspalt det ska vara mellan så med häll och ugn under kanske det blir så. Hemma ser det bättre ut med Electrolux-grejer och tycker nog att det jag relativt nyligen satte in i torpet (IKEA) såg lite stiligare ut. Kanske hade jag lite mer överhäng på skivan så det syns mindre?
 
Bänkskivan verkar vara 22mm. Vissa spisar behöver bänkskiva som är 3cm. Det är framförallt gasspisar. Har du sånt?
Annars ser det konstigt ut.
 
Har man tunn skiva och häll ovanför som kräver ett luftutrymme kan det bli bättre att göra så här, är enligt IKEAs anvisning som ett alternativ jag gjorde på en köksinstallation. Men ugnens storlek är ju det som avgör hur man kan göra. Finns en liten glipa upptill ovanför passbiten (lådfront)
Kök med inbyggd ugn och arbetsyta ovanför, visar glipa för luftutrymme enligt instruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har man tunn skiva och häll ovanför som kräver ett luftutrymme kan det bli bättre att göra så här, är enligt IKEAs anvisning som ett alternativ jag gjorde på en köksinstallation. Men ugnens storlek är ju det som avgör hur man kan göra. Finns en liten glipa upptill ovanför passbiten (lådfront)
[bild]
Det här jobbet skulle jag reklamera. Tänk om kokar över, då blir bänkskivan förstörd. Det sks vara tätt mellan hällen och bänkskivan, helst med silicon.
Har jag missat nåt?
 
Jag har också löst det så här
 
  • Inbyggd ugn i kök med rostfritt stålpanel och rattar samt en handdukshängare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lars48 skrev:
Det här jobbet skulle jag reklamera. Tänk om kokar över, då blir bänkskivan förstörd. Det sks vara tätt mellan hällen och bänkskivan, helst med silicon.
Har jag missat nåt?
Förstår inte, du släpper ju bara ned hällen. Man kladdar inte med silikon på ovansidan.
 
Syns ju inte när jag står upp men kortet är taget när jag sitter framför. Här mätt lite och finns lite marginal så jag kan höja upp spisen lite mer. Och bänkskivan är 28mm. Så man kan inte höja upp den i max för de ska ju inte ta i hällen sen min 5mm luftspalt
 
L Lars48 skrev:
Det här jobbet skulle jag reklamera. Tänk om kokar över, då blir bänkskivan förstörd. Det sks vara tätt mellan hällen och bänkskivan, helst med silicon.
Har jag missat nåt?
Tätningen ligger ju mellan häll och bänkskiva. Inte utanpå hällen...
 
Nu blev de bättre när jag höjde den...Här nu ca 6mm upp till bänkskivan. Justerad ugn med 6mm utrymme upp till bänkskivan och liten springa under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast blev ju större springa under istället men syns knappt Diskmaskin justerad 6mm under bänkskiva med knappt synlig springa undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A abel48 skrev:
Syns ju inte när jag står upp men kortet är taget när jag sitter framför. Här mätt lite och finns lite marginal så jag kan höja upp spisen lite mer. Och bänkskivan är 28mm. Så man kan inte höja upp den i max för de ska ju inte ta i hällen sen min 5mm luftspalt
Kolla vad hällen har för avstånd mellan undersida och ugn, flera av IKEAs avstånd häll och ugn utgår från att man har en skiva på minst 38mm och ska du då följa deras installationsanvisning måste du öka avståndet så det blir mera än 5mm.
 
L Lars48 skrev:
Det här jobbet skulle jag reklamera. Tänk om kokar över, då blir bänkskivan förstörd. Det sks vara tätt mellan hällen och bänkskivan, helst med silicon.
Har jag missat nåt?
Det skall absolut inte vara något silicon där.
 
Den glipan du fick under ugnen finns en list för att täcka, jag vet inte om jag fick den till ugnen eller från stompaketet......men allt köpt på Ikea iaf
 
  • Svart täcklist på trägolv med en persons ben delvis synligt i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En metallist monterad under en ugn för att täcka en glipa mellan ugnen och inredningen nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndersS skrev:
Förstår inte, du släpper ju bara ned hällen. Man kladdar inte med silikon på ovansidan.
Jag menar att det ska vara tätt mellan hällen och bänkskivan. Det finns en smal list som sitter på undersidan av ytterkanterna. Den tättar mot bänkskivan.
Hur har du tättat mot bänkskivan ?
Om det kommer vatten under hällen, rinner det inte ner på ugnen?
Ts,s fall verkar vars felmontrring. Det är bara Ikeas gas spisar som ska ha 3,8 cm skiva, alla andra räcker med 2,8.
Det ska inte vara glapp där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.