Hej,
Vi har planterat Rhododendron och Thuja under 2018 och har provat att täcka med fiberduk på de mindre plantorna och fäst med pinnar i jorden. Dock så har vinden blåst av hälften och eftersom det är på vårt landställe så kan man inte bara enkelt gå ut och åtgärda så fort det händer. Skulle därför vilja veta ett bra sätt att fästa fiberduken så den inte blåser bort och inte skadar växterna.

Ska man försöka fästa i stammen längst ner? Funkar ju bra om man har enskilda thujor men vi har ju en liten häck där de står hyfsat tätt. Och Rhododendron har grenar och blad väldigt nära marken så det känns som att man riskerar att ha sönder massa blad om man ska in där under och försöka fästa.

Hur gör ni andra?
 
-
 
engs
Har inte använt fiberduk för sådant, däremot juteväv / säckväv och då har jag "sytt ihop" väven över plantorna med buntband. Lätt att montera och klippa upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ra11e
  • Laddar…
Det blev fiberduk över thujorna och knyta runt stammen på kantplantan (gjorde små hål i fiberduken). Sen "sydde" jag varannan planta över till andra kanten där jag knöt runt stammen där. Ska bli spännande att se om det håller :-/
 
KSoderman KSoderman skrev:
Det blev fiberduk över thujorna och knyta runt stammen på kantplantan (gjorde små hål i fiberduken). Sen "sydde" jag varannan planta över till andra kanten där jag knöt runt stammen där. Ska bli spännande att se om det håller :-/
Hej. Hur gick det, funkade fiberduk ngt? Inne på samma idé nämligen
 
B Bzr skrev:
Hej. Hur gick det, funkade fiberduk ngt? Inne på samma idé nämligen
Bump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.