Hej,

Föregående husägare gjorde om allrummet till sovrum som vi numera använder som lekrum till barnen. Finns ingen till-luft i rummet. Har ingen möjlighet att hämta luft utifrån i och med kattvinden som ligger intill. Tänkte dra en ventil i väggen mellan övre hallen/trappuppgången och lekrummet. Har ni tips på någon till-luftsventil för inomhusbruk?

Mycket dålig till-luft i ett av badrummen i och med supertight dörr mot karmen efter golvbytet. Tänkte dra tre små hål på typ 3 cm diameter vardera, likt hålen på bilden nedan. Dörren är ju inte i massiv trä och kommer behöva ha någon plaströrsgenomföring och manschetter likt bilden. Vart hittar jag det? Har googlat men finner inget.
 
  • Träpanel dörr med sex vita plastgenomföringar för ventilation och en metalltröskel nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsgaller Prof 500x60mm på webbsida med artikelnummer och EAN-kod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[bild] Kanske ?
Tycker dessa ventilgaller är så himla fula :/ plus att jag måste ha något rör i badrumsdörrhålen som förhindrar fult från att krypa innanför dörren antar jag.
 
Dom runda var fula, dessa är fulhetens lillebror isf :) inga fuktproblem om du inte duschar dörren.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dom runda var fula, dessa är fulhetens lillebror isf :) inga fuktproblem om du inte duschar dörren.
Dem runda är fula mot trädörren men min dörr är vit så tror det blir mer diskret haha
 
Det går inte att helt enkelt kapa av en centimeter av dörren i underkant? Även om merparten av dörren är ihålig så brukar ramen vara så pass tjock att man kan kapa sig fram till en lagom ventilationsglipa problem.
 
Fairlane
Du kan inte helt enkelt kapa en del av dörren längst ner? Jag gjorde så på en badrumsdörr förut. Den var inte heller massiv, men i underkant var det en regel som var uppskattningsvis 9 cm, så det gick utmärkt att kapa 3 cm.

Tvåa på den bollen.
 
Byt till en våtrumströskel om möjligt. Onödigt att paja dörren om det inte är nödvändigt. Är det självdrag i huset eller har ni någon form av mekanisk ventilation?
 
Det är ftx. Dörrens ram är tydligen bara 2 cm typ enligt leverantören ... så måste håla den. Ja det är badrumströskel på.
 
M Cameltoe skrev:
Det är ftx. Dörrens ram är tydligen bara 2 cm typ enligt leverantören ... så måste håla den. Ja det är badrumströskel på.
Om du har våtrumströskel så ska den släppa luft så det räcker. Hur ser frånluften ut i badrummet?
 
Kretikos Kretikos skrev:
Om du har våtrumströskel så ska den släppa luft så det räcker. Hur ser frånluften ut i badrummet?
Det är våtrumströskel men dörren skrapar i den och det är svintajt. Det var laminat golv innan 7 mm. Bytte till parkett 14mm och nu ör den luftspalten borta.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Ok. Hittade dessa, ser ut att vara liknade de du söker?
[länk]
Supersnyggt stort tack! Tips på inomhus till lufts ventil ? Ursäkta särskrivningen men skriver frön mobilen
 
Vad ska jag ha för till-luftsventil till rummet? Måste det vara en "till-lufts" ventil eller funkar det så länge det är ett hål i väggen. Hålet blir mot övre hallen i huset dvs. inte utomhus.
 
M Cameltoe skrev:
Vad ska jag ha för till-luftsventil till rummet? Måste det vara en "till-lufts" ventil eller funkar det så länge det är ett hål i väggen. Hålet blir mot övre hallen i huset dvs. inte utomhus.
Tror inte det spelar så stor roll. Kanske mer är estetiken som avgör? I källaren har vi två tallriksventiler mellan två rum med en snutt spirorör i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.