Hej,

Håller på att renovera ett äldre hus. Det är riktigt trägolv som jag slipat och behandlat, däremot blir det en glipa mellan golv och vägg som är upp till 25mm.

Undrar om det finns något bra verktyg för att fräsa allmoge-liknande list som kan täcka detta? Har mycket lister att göra i huset som helhet och det vore roligt att göra det själv.

Kan eventuellt samma verktyg även fräsa typ allmoge kanter till fönsterbrädor etc?
 
De stora producenterna har så klart stora fräsar som fräser i ett stycke. Skall du göra det själv är det inte ekonomiskt med en stor fräs som klarar den belastningen (om du inte redan har en härrejösses fräs)

Har du en mindre fräs kan du uppnå liknande resultat genom att fräsa med olika verktyg i flera omgångar, men du lär fortfarande behöva en relativt potent bordsfräs om den skall palla för belastningen.

Överhandsfräs (handöverfräs) skulle jag säga är helt uteslutet i sammanhanget.


Tolkar jag din fråga igen så har du kanske redan fina lister i allmogestil som sitter där och mer är ute efter en kvartsstavliknande list i allmogestil att täcka glipa mellan list och golv?

Då skulle jag köpa fyrkantstav av lämpligt mått och ett fräsverktyg du gillar. (kräver praktiskt taget ändå en bordsfräs alt. en bordsmonterad handöverfräs med mothåll)

ex detta fräsverktyg..

600
 
Hej,

tack för svar, tyvärr så var listerna borttagna när jag köpte fastigheten. Detta är inte huvudhuset utan har varit mer som en drängstuga som byggs om och påbyggd i etapper. Varje rum har sin stil.

Den där överhandsfräsen ser intressant ut, i det enda rummet som gamla lister satt kvar så är listan ganska hög, plan med endast urfräst i toppen liksom. Tänkte försöka hålla den stilen litet med en liten allmoge avrundning högst upp typ.

När man tittar på hobbyhandfräsar, kan relativt billiga maskiner fungera med bra frässtål? Skulle även vilja kunna fräsa ur som en snygg kant på fönsterbänkar etc, duger en handfräs till detta?

Ursäkta sent svar, sjuka barn och renovering, inte mycket tid över :D
 
Hej

Allmogelister (eller -socklar som det väl egentligen heter) är typiskt ganska höga jämfört med moderna lister, 150-200 mm är inte helt ovanligt.

Som jag tolkar din beskrivning av den befintliga listen är det bara en platt list med en hyvlad hålkäl upptill, en profil ungefär som denna:

Ritad profil av en allmogelist med hyvlad hålkäl längst upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du vill göra likadana gör du det lätt med en handöverfräs monterad i ett bord med ett enkelt anhåll, typ skiva med hål för frässtålet och rak regel som du spänner fast med tvingar. (Du hittar massor med enkla fräsbord på Youtube, sök på router table. Där hittar du också instruktionsfilmer.)
Till fräsningen behöver du ett hålkälsstål av den här typen, de finns med varierande radier:

Illustration av ett fräsverktyg med hålkälsprofil för träarbete, inklusive mätningar och exempel på färdig listprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänk bara på att du måste ha torrt virke — om du inte vill begå blasfemi och använda remsor av mdf. :)
Och det bör vara furu, inte gran från brädgården.

Kom gärna med fler frågor om du har några.
Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Tack för svar Ronnie,

listerna liknar det som du ritade, dock så är det en annan form på fräsningen i toppen men det verkar finnas en uppsjö av olika frässtål så är väl bara välja och vraka.

Den där bordsskarven såg lite rolig ut, värsta är att nu sitter man och kommer på tusen saker som man vill fräsa...

MDF kommer inte på tal, har detta litet som ett hobbyprojekt. Ingen brådska att få till renoveringen heller eftersom vi inte bor i huset, roligare att ha tid med vad gumman kallar småpillande. Detaljerna gör oftast resultatet.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Microkatten
Jag fräser själv lister och foder till golv, fönster m.m. I denna tråd kan du se när jag fräser golvsocklar med samma profil som finns i vårt hus från 1800-talet. Jag tror virket var planhyvlat runt 21x195. Profilen var ganska vanlig i Sverige förr, och frässtålet jag använde var detta (liknande med 12mm skaft) från Cobolt:
Illustration av ett blått Cobolt frässtål för listfräsning bredvid profilkontur den skapar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet med det och liknande frässtål är att du måste ha fräsbord (som klarar av högre virke). Skall du bara göra en enklare profil likt @Pysslarn visar bör du klara dig utan fräsbord och kan låta fräsen följa listkanten.

Det lönar sig knappast ekonomiskt att fräsa lister själv i små mängder, särskilt inte om man använder färdigt planhyvlat virke, då blir det billigare att be ett snickeri som inriktat sig på listfräsning att fräsa listerna. Men det är ju inte lika kul! ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Helt riktigt, finns det bara en kant för kullagret att följa klarar man sig bra på frihand. Dock kan det kännas enklare och tryggare att köra på bord om man är ovan.

Dessutom bör man med handöverfräs så klart inte fräsa hela djupet i ett pass oavsett om man håller i maskinen eller ämnet.

//Ronnie
 
Har nu konsulterat regeringen, hon verkar inte lika imponerad av fräsen. Tror det blir en billigare maskin och har massa idéer på saker man vill göra, typ lite garderobsdörrar, grova foder/socklar, avrundning på fönsterbrädor etc etc.

Vilken av lågprisvarianterna kan rekommenderas som en ingångsmaskin? Sneglar mest åt Meec, Biltema eller Claes Ohlsson. Läste någonstans att Biltemas hade fått bra betyg.
Om jag köper nån av dessa, finns det standard för montering av frässtål eller måste man hålla sig till ett visst märke?
 
  • Gilla
hugggos
  • Laddar…
M megamatch skrev:
Har nu konsulterat regeringen, hon verkar inte lika imponerad av fräsen. Tror det blir en billigare maskin och har massa idéer på saker man vill göra, typ lite garderobsdörrar, grova foder/socklar, avrundning på fönsterbrädor etc etc.

Vilken av lågprisvarianterna kan rekommenderas som en ingångsmaskin? Sneglar mest åt Meec, Biltema eller Claes Ohlsson. Läste någonstans att Biltemas hade fått bra betyg.
Om jag köper nån av dessa, finns det standard för montering av frässtål eller måste man hålla sig till ett visst märke?
Sensmoralen i detta är som vanligt; Bättre be om förlåtelse än tillåtelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
SvedisM och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Sensmoralen i detta är som vanligt: Bättre be om förlåtelse än tillåtelse.
Eller bara köpa, ställa i garaget och vid ev frågor hävda att "den har jag haft lääänge"
 
  • Haha
  • Gilla
Semiproffset och 2 till
  • Laddar…
M megamatch skrev:
Har nu konsulterat regeringen, hon verkar inte lika imponerad av fräsen. Tror det blir en billigare maskin och har massa idéer på saker man vill göra, typ lite garderobsdörrar, grova foder/socklar, avrundning på fönsterbrädor etc etc.

Vilken av lågprisvarianterna kan rekommenderas som en ingångsmaskin? Sneglar mest åt Meec, Biltema eller Claes Ohlsson. Läste någonstans att Biltemas hade fått bra betyg.
Om jag köper nån av dessa, finns det standard för montering av frässtål eller måste man hålla sig till ett visst märke?
Jag har fräst alla foder och lister i huset med en bordsmonterad fräs från CO. Det finns både fräsar i metriska och tum-mått (UK och usa), vanliga dimentioner är 6, 8 och 12 mm. Viktigt att du väljer maskin som kan ta den dimension du tänkt använda även om det kan vara möjligt att komplettera vissa maskiner i efterhand.
Ett tips som spar pengar är också att skippa planhyvlat virke och köra på vanliga plankor. Eftersom du ändå ska måla dem duger det enligt min erfarenhet fint, den grova sidan sätter du inåt mot väggen. Viktigt att kvistlacka ev. kvistar bara.
 
Redigerat:
  • Gilla
megamatch
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Eller bara köpa, ställa i garaget och vid ev frågor hävda att "den har jag haft lääänge"
Båda strategierna fungerar och har sina styrkor och i längden behövs båda. Den senare fungerar bäst när redan finns ett större antal i flocken och det är svårt att urskilja en enskild ny individ.
 
nanowire nanowire skrev:
Båda strategierna fungerar och har sina styrkor och i längden behövs båda. Den senare fungerar bäst när redan finns ett större antal i flocken och det är svårt att urskilja en enskild ny individ.
Gränsen verkar gå vid tre...därefter klumpar hjärnan ihop dem.. är man inte insatt i verktygens underbara värld så kan ju tre prylar som liknar varandra gå som tre, även om de inte alls är lika för oss som är lite mer insatta..
 
När man sätter ihop dem ser det ut som en iallafall ;)

Blå Bosch verktygslåda på en brun matta i ett rum med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att svara på TS fråga om handöverfräs så köpte jag min på Jula tillsammans med ett billigt fräsbord. En Meec. Bordet skruvade jag fast i en större skiva från IKEA för att få lite mer stabilitet i det. Sen, med hjälp av fräsbordet, så har jag fräst massor med roliga saker. Gjort egna köksluckor till en billig IKEA köksö (den som inte har några sidor), så att den nu har sidor. Ser mkt dyrare ut direkt. Ugnslackerade sidorna också för att få en bra finnish.
Även fräst fönsterbrädor, ett ljusbord till äldsta dottern, med mera med mera. Handöverfräs är helt klart ett roligt verktyg att använda.
Däremot så kan jag inte rekommendera frässtålen som jag testat från Jula. Där skulle jag rekommendera bättre grejer än Julas. Jag har använt Julas en del men det känns lite rappliga och kullagret som man kan använda som stöd har trillat av någon gång och liknande...
Handöverfräsen har fungerat klockrent. Det är ju framförallt djupskalan som är kass, men eftersom jag är hemma-fräsare så tycker jag att jag oftast klarar mig gott med +-1 mm i djuppressision. Det är ju trä vi snackar om. Går alltid att sminka upp på olika vis om man missar en halv mm.

Sensmoralen är att även en billig handöverfräs kan göra bra saker om du använder den försiktigt och med lite hjärna. Men om jag köper en ny handöverfräs kommer jag såklart betala några fler tusenlappar för den nya. Dels för att jag nu har ett lite större plånbok och dels för att jag gillar verktyg =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.