Vilken färg skall man ha till murstocken bakom kaminen?
Det kommer att bli varmt men den står inom alla säkerhets avstånd.
Jag har fått 3 olika besked:
Från kaminsäljaren, silikatförg
Från färghandlare, vanlig akrylatfärg om man kan ta på väggen
Från färgavdelning på byggvaruhus, takfärg för den andas eller xx väggfärg som är diffusionsöppen

Obemålad murstock klar för målning bakom kamin, omgiven av renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Silikatfärg är att föredra i min mening. Försök få tag med en med så låg organisk halt (plast) som möjligt.
Anledningen är att silikatfärgen har högst genomsläppsförmåga, akrylatfärg går säkerligen att ha där men den är mindre diffusionsöppen och får svårare att släppa ånga om fukt skulle sätta sig i väggen.
 
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
En följdfråga ang silikatfärg.

Längs taklisten är det små mängder takfärg på putsen och i skarven mot träpanelen är det en ”bättre mjukfog”. Enligt killen i fluggerbutiken är det ett problem då man inte kan måla silkikatfärg på annat än mineraliska material.

Jag har dock fogat diverse sprickor i min putsade husgrund och målat över med silikatförg och det sitter...
Erfarenhet?
 
Silikatfärg ska generellt målas på mineraliska underlag är vad jag fått lära mig också. Om du bor i Mölndal kan du svänga förbi antingen Sigma eller Sto borta vid Aminogatan och höra vad de har att säga!
 
  • Gilla
Fundersam99 och 1 till
  • Laddar…
K Krypstocken skrev:
En följdfråga ang silikatfärg.

Längs taklisten är det små mängder takfärg på putsen och i skarven mot träpanelen är det en ”bättre mjukfog”. Enligt killen i fluggerbutiken är det ett problem då man inte kan måla silkikatfärg på annat än mineraliska material.

Jag har dock fogat diverse sprickor i min putsade husgrund och målat över med silikatförg och det sitter...
Erfarenhet?
Finns färger som tex Keim Optil ska kunna målas över andra färgtyper, ingen egen erfarenhet dock.
/mvh Micke
 
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Tack för tipsen

Jag har bestämt mig gör att måla med samma väggfärg som jag använde till murstocken på våningen ovanför. Flügger Flutex 7S

Räknar inte med att det finns fukt efter flera år sedan ommurningen.

Kristoffer
 
Redigerat:
När jag installerad min kamin så satte jag en 50mm kalciumsilikatskiva mellan träväggen och kaminen. Jag var också fundersam på vad jag skulle måla med. Innan jag målade så målade jag en liten spillbit av kalciumsilikatskivan med silikatfärg. Sedan körde jag den i köksugnen. Nu kommer jag inte ihåg vilken temp jag lyckades skrämma upp köksugnen i. Men det var väl nästan 300 grader tror jag. Jag kunde inte se det mista tecken på att färgen tog skada av den temperaturen. Jag testade väl nån timme eller så.

Det var flyggers silikatfärg.
 
  • Gilla
Krypstocken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.