Hej!

Jag sitter och planerar (drömmer om) renoveringen av vår villa, men när jag läser på om bygglov blir jag allt mer deprimerad... Känslan av att jag inte alls äger mitt hus, utan bara hyr det av kommunen, infinner sig mer och mer...

Hur som helst, vi har tänkt att göra en väldigt långsiktig renovering, i den takt vi känner för. Sedan har vi tänkt att bygga ut en hel del också. Dock så har vi inte tänkt göra alla moment på en gång. Tankarna just nu går något sådant här:

1. Bila ur golvet i en del av källaren, göra en tvättstuga/teknikrum och ett nytt litet badrum.
2. Bygga ut, tillräckligt för att få slutbesked (inte färdigställa ytskikt i alla rum).
3. Flytta köket till ett annat rum
4. Ändra om i nuvarande huset, bla nytt badrum och en ny toalett.
5. Inreda vinden, lite nya innerväggar etc..
6. Färdigställa rum för rum osv... i den takten vi känner för och har råd med.

Men! Då har vi det här med bygglov. Så som jag förstår det (ingenting vad det gäller bygglov är ju direkt glasklart) så skulle vi i princip behöva åtminstone göra bygganmälan för alla punkterna ovan, möjligtvis undantaget 5:an. Det blir ju fruktansvärt dyrt och krångligt, och långa väntetider osv... Att vi måste ha bygglov för att bygga ut förstår jag naturligtvis, och det säger jag inget om (förutom frågan om tillgänglighet, men den diskussionen lämnar jag därhän just här), men för de andra sakerna (flytta kök, ny toalett) är jag frestad att bara strunta i att blanda in kommunen över huvud taget.

Man skulle ju kunna söka allt på ett bygglov såklart, men då förbinder man sig väl till att färdigställa allt på fem år, vilket inte kommer att gå. Dessutom skulle vi väl inte få bo i huset under tiden antar jag.

Så, själva frågorna jag inte har lyckats få svar på:

Hur mycket krångel är det egentligen med en bygganmälan för att tex flytta ett badrum? Måste man ha KA, kontrollplan, OVK, slutbesiktning osv. Och åker man på tex handikappanpassning? Om det bara handlar om att betala en summa till kommunen för att få rätt att ändra i mitt hus så kan jag väl köpa det. Kommunen vill väl tjäna pengar som alla vi andra.

Vad händer om man helt enkelt struntar i det? I grund och botten tycker jag ju att ingen direkt har att göra med hur jag bygger om inne i mitt eget hus... Just nu är det ju också diverse svartbyggen i vårt hus från tidigare ägare, och det gör mig inte så där jättemycket. Kan det påverka om man någon gång senare vill söka bygglov för något annat?

Tänk om Kafka hade kunnat få uppleva den svenska bygglovslagstiftningen!
 
Vart står det att bygglov krävs för att flytta kök/badrum, bila ur källaren?

Det enda som kräver bygglov/bygganmälan är om du ersätter en bärande vägg med balk tex och att inreda vinden kräver bygganmälan.
 
Mikael_L
Ändrad användning brukar väl också anses bygglovspliktigt?

Nåja, jag förstår fullt ut din frustration joakim_j. Jag tycker också att kommunerna har alldeles för stor bestämmanderätt över andras enskilda egendom.

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara konkret på dina frågor, tankar har jag, en viss liten mängd kunskap, men jag tror jag lurkar tråden först och ser vad som mer kommer in.
Det finns ett flertal medlemmar här som är betydligt mer insatta i allt det där bygglovsregelverket än jag är.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
J Jeppenator skrev:
Vart står det att bygglov krävs för att flytta kök/badrum, bila ur källaren?

Det enda som kräver bygglov/bygganmälan är om du ersätter en bärande vägg med balk tex och att inreda vinden kräver bygganmälan.
Om man tittar här: https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/anmalan/ så gäller det även

- installation eller väsentlig ändring av anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt

Vilket väl borde innefatta kök, badrum och tvättstuga. Men det hela är lite oklart.

Om man tittar tex här: http://www.stockholm.se/ByggBo/Bygglov/a-o-lanksidor/Flytt-av-kok-eller-badrum-/
så verkar de lägga betydligt mer vikt vid att det skall vara en "väsentlig" ändring, med lite exempel. Min kommun är inte så tydlig i sitt regelverk tyvärr.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara konkret på dina frågor, tankar har jag, en viss liten mängd kunskap, men jag tror jag lurkar tråden först och ser vad som mer kommer in.
Det finns ett flertal medlemmar här som är betydligt mer insatta i allt det där bygglovsregelverket än jag är.
Mikael, jag tar gärna del av både dina tankar och din kunskap! Själv har jag väldigt många tankar men en påtaglig brist på kunskap....
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
BirgitS
joakim_j joakim_j skrev:
Hur mycket krångel är det egentligen med en bygganmälan för att tex flytta ett badrum? Måste man ha KA, kontrollplan, OVK, slutbesiktning osv. Och åker man på tex handikappanpassning?
KA och slutbesiktning brukar inte behövas. För ditt och husets välmående bör ju någon mäta upp att luftflödena är på rätt nivå efter att du har ändrat i ventilationssystemet och det gör man ju både när man gör nya badrum och kök. När det gäller tillgänglighetskrav beror det på vad man gör, hur väl huset i övrigt är tillgänglighetsanpassat och på kommun.

joakim_j joakim_j skrev:
- installation eller väsentlig ändring av anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt
För mig låter det som ändring av privat avloppshantering typ trekammarbrunn, inte att tillför ytterligare ställen med tappvatten och avlopp.

joakim_j joakim_j skrev:
Min kommun är inte så tydlig i sitt regelverk tyvärr.
Det går alltid att ringa och fråga anonymt.
 
Fadai
Ändra källaren gör du som du vill. Utbyggnad beror på storlek, tror 15m2 bara kräver anmälan, större behöver du bygglov för. Nytt badrum och toa är också inget att anmäla. Se bara till att all VVS uppfyller kraven, så din försäkring täcker vid ev skada. (Jag är inte expert, så dubbelkolla gärna).
 
Mikael_L
joakim_j joakim_j skrev:
Mikael, jag tar gärna del av både dina tankar och din kunskap! Själv har jag väldigt många tankar men en påtaglig brist på kunskap....
Det finns flera aspekter i din frågeställning.
En är hur mycket man är benägen att bryta mer eller mindre flagrant mot olika regler.
En del personer har ju inga problem med att bryta hur mycket som helst, vill bara inte åka dit, andra är helt åt andra hållet och binder onödigt med ris på egen rygg.

Sen är det ju frågan ifall dina 6 punkter verkligen alla är bygglovs/anmälan-pliktiga.

Men en sak tror jag åtminstone man kan göra med gott samvete, påbörja vissa av arbetena och komma en bra bit på väg mot det nya utförandet, och sen då det är en mindre del arbete kvar, söka lov för flera av åtgärderna samtidigt, sen göra det sista och ta det i bruk.
Men då får man hoppas att man inte blir nekad lov då ...
 
Mikael_L
Punkt 2 är väl garanterat bygglovspliktig (eller en attefallsanmälan) och dessutom alltför farligt att bara chansa på.

Men allt det andra kan jag ju säga att massor med husägare gör i sina hus helt utan att meddela eller söka lov för, många har nog inte ens en tanke på att det kanske kan krävas.
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Ja, utbyggnad kommer jag självklart att söka bygglov för. Att bygglov krävs för alla ändringar som är synliga från utsidan säger jag inget om.

Det andra är jag som sagt kluven till. Frågan är vad som kan hända om man inte anmäler. Tex om man vill söka bygglov får något senare, kan mitt nya badrum räknas som svartbygge då och hindra nya bygglov?

Eller kan det bli ett problem när man någon gång skall sälja huset?

Jag skall väl höra lite försiktigt med kommunen om vad de anser är krav på att anmäla. De brukar tyvärr bara säga något i stil med "skicka in ritningar så får vi se". Om man då får ett nej så har man ju fått ett nej. Om man aldrig frågar däremot...

Det är ju lite av ett moment 22; det krävs att man hör av sig bara om man gör en väsentlig förändring, men för att veta om en förändring är väsentlig måste man höra av sig...
 
Hemmakatten
Ändring av VA inomhus (toa, badrum, kök) kräver bygganmälan, iaf i min kommun. Och, beroende på hur omfattande renoveringen blir (flytt av kök, badrum) hänsynstagande för tillgänglighetskrav.

Tillbyggnad och förändringar kräver bygglov.
 
Mikael_L
Läs lite i plan och bygglagen.

Kommunerna kan väl inte begära mer är vad lagen säger, men många kommuner överskrider sina rättigheter.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ändring av VA inomhus (toa, badrum, kök) kräver bygganmälan, iaf i min kommun. Och, beroende på hur omfattande renoveringen blir (flytt av kök, badrum) hänsynstagande för tillgänglighetskrav.

Tillbyggnad och förändringar kräver bygglov.
Suck, det var det jag var rädd för... Tänk att någon kan ha så mycket att säga till om gällande vad man gör i sitt eget hus.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Läs lite i plan och bygglagen.

Kommunerna kan väl inte begära mer är vad lagen säger, men många kommuner överskrider sina rättigheter.
Jo, jag har läst både på längden och tvären... Både gällande det här och gällande byggnadshöjd, vad som är en våning, inredning av vind osv.

Den är ju ett under av otydlighet. Allt slutar i att kommunen får göra en bedömning. Tex är vår källare kanske en källare, kanske inte. Det är upp till kommunen att besluta. Vår vind är kanske en våning också, det får kommunen bestämma, man kan inte veta. Takkupa skulle vi få bygga om den är "liten", vad det innebär vet ingen.

Varenda domslut jag har läst från Mark- och miljlööverdomstolen lutar sig mot argument som "man måste anse att takkupan är liten" eller "takkupan upplevs inte som dominerande".

Kort sagt, så som jag läser lagen så ger den kommunen i princip oinskränkt makt att bestämma vad jag kan göra i mitt hus. Bättre då kanske att inte fråga...
 
Det man kan fundera på är om kommunen ens kan tvinga sig in för att inspektera svartbyggena. Så länge allt är gjort korrekt lär inte försäkringsbolagen bry sig. Du fixade väl bara till tidigare ägares taffliga hemmapul?

Bygg och var glad. Rösta på ett liberalt parti (nej inte FP)
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.