Hej!

Jag köpte jag en billig (3000 kr) plan- och rikthyvel. Jag har varit lite sugen länge, men tänkte vänta tills jag hade råd med en bra. Nu blidde det så det jag behövde en nu-nu så jag provade en billig. Den hade såklart problem, men tillslut gjorde den jobbet.

Kan man räkna med att dessa problem inte finns om man lägger 10-12 kkr istället? Hur är det med de i 6000 kr-klassen?

  • När man skulle växla mellan planhyvel och rikthyvel så vart det rätt bökigt. Två skruvar (en insex och en vanlig spårskruv) skulle av för att ta loss rikt-skenan. (Och skulle förvaras, en kunde inte fästas när rikt-skenan var av...) Rikt-skenan kunde inte sitta kvar när man skulle använda maskinen som planhyvel.
  • Spånutsuget var tvunget att sitta på för att maskinen skulle starta. Lite onödigt, jag var ändå utomhus. Och om man inte kopplade en dammsugare till spånutsuget blev det fullt med spån. Alltså, en dammsugare var i stort sätt nödvändigt... (Detta var anledningen till att riktskenan behövde monteras av.)
  • Höjdinställningen på planslipen ändrade sig när maskinen vibrerade. Se filmen. (Sätt ner ljudet...) Många brädor fick köras två gånger om man glömde hålla ratten på plats.
  • Riktskenan var inte i närheten av 90° utan behövde finjusteras.
  • Måtten var inte korrekta, utan man fick sätta den på 1 mm och se vad det blev, sen justera upp eller ner. 2 mm på skalan tog nog mindre än 1 mm hyvling med rikthyveln.
  • Matningen fungerade dåligt. Det stod att jag skulle olja för att bibehålla bra matning, men jag ska betsa träet, så jag vill ju inte ha olja på det...
  • Riktskenan var ranglig, böjde sig säkert 5-10 mm längst från hyveln.
 
Orkar inte skriva ett långt svar på mobilen, men kort.

Nya hyvlar är sådär kvalitet på i de prisklasser du räknar upp. Självklart blir det bättre ju dyrare de är, rent generellt.

En dammsugare eller ännu hellre en spånsug är ett måste med en rikt/plan. Även om du kan leva med spånet så hamnar det på ställen där det inte blir bra, på trästycket när du planhyvlar t.ex.
Rikthyvla fungerar en kort stund på de flesta maskiner, sen måste du pausa för att ta bort spån som samlas på planbordet.

Det finns begagnade maskiner i 4000-5000kr klassen som är ofantligt mycket bättre än det du beskriver. Tyvärr är de hett eftertraktade så inte helt enkla att komma över. Inca och kity är 2 märken som har gjort bra mindre rikt/planhyvlar som kommer ut lite då och då på blocket.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Tack!

Det verkar ju rimligt med spånutsuget. Jag kan tillägga att den jag köpte var en "Scheppach Planhyvel Hms 850".

Jag bygger ett garage nu, när jag kikar på begagnade maskiner verkar det ju smart att dra in 3-fas och installera en stationär dammsugare i garaget. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.