Vi ska lägga ett massiv furugolv som ska skruvas. Ändarna är spontade. Räcker det med spronten eller bör vi limma skarvningen? Man bör ju inte både limma och skruva ett golv men just i längdskarvarna vet jag inte?
 
Ändsponten skall limmas även när du skruvar. Långsidorna skall INTE limmas.
 
Tack för svar! Nu hann jag, ivrig och dum som man är, sätta gång och lägga golvet ändå, utan att limma ändsponten. KOllade tillverkarens webbplats och de skrev inget om limning. Sex rader lagda och skarvade. Tre alternativ - skruva upp och  gör om (helst inte...), fortsätta utan limning eller limma fortsättningsvis?
 
Jag kan bara hänvisa till instruktionen från Siljan, men det är rimligt att alla massiva golv läggs på samma sätt ungefär.

Det verkar väl synd att skruva upp, det ända som händer är ju att det kan bli lite mer glipa än om du hade limmet. Jag skulle börja limma men inte göra om något.
 
Har lagt ett trägolv över en relativt liten yta. Eftersom det var första gången, och jag fick tipset från byggvarubutiken att utöver skruva även limma långsidorna, har jag gjort det. Alltså både skruvat och limmat. Vilket jag i efterhand förstått är fel. Vad kan hända med golvet nu?
 
När golvet torkar så krymper brädorna. Mest på bredden.
Har man limmat ihop allt så är risken att det blir en stor spricka/springa nånstans när det torkar istället för att det blir små springor jämt fördelade över hela golvet.
 
useless useless skrev:
När golvet torkar så krymper brädorna. Mest på bredden.
Har man limmat ihop allt så är risken att det blir en stor spricka/springa nånstans när det torkar istället för att det blir små springor jämt fördelade över hela golvet.
Okej, tack för info. Hoppas på det bästa då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.