Etikett på en Husqvarna-Electrolux frys med modellnummer och specifikationer, nära ett isfack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej !

Det började med att belysningen runt utmatningen flimmrade. Stängde då av belysningen. Allt fungerade i övrigt. Nu har nästa fel kommit. Den matar inte ut is. Skruven snurrar som den ska men luckan i tråget öppnar inte.

Knapparna på display verkar dessutom ha sagt upp sig. Inget händer när dom trycks in.

Någon som har tips ?
 
A
sladden till dörren eller själva dispensern
 
  • Gilla
peed03
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
sladden till dörren eller själva dispensern
Såg nyss att istråget sitter som om att den släppt ner is i dispensern. Om det är någon ledtråd. Dioderna tänds inte vid utmatning heller.
 
Just det, det går bra att öppna luckan på dispensern genom att manuellt skjuts metalarmen framåt så själva lådan verkar fungera rent mekaniskt
 
A
Något kan ju hoppat ur led.
 
  • Gilla
peed03
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Något kan ju hoppat ur led.
Hur kollar jag sladden och hur tänker du hoppat ur led ? Tack för svar tidigare föresten
 
A
Sladdden brukar gå av i det övre gångjärnet på dörren
Man får lossa kablen på kretskortet i dörren och dra den uppåt göra en visuell komtroll och om möjlig byta.
Din är så ny så den skall ha den svarta runda kablen .
Ok när du då ändå har dispensern borta så gå igenom alla de mekaniska delarna.
Kolla tätningar fjädrar stängningsmotor och kretskort.
 
electroluxaren skrev:
Sladdden brukar gå av i det övre gångjärnet på dörren
Man får lossa kablen på kretskortet i dörren och dra den uppåt göra en visuell komtroll och om möjlig byta.
Din är så ny så den skall ha den svarta runda kablen .
Ok när du då ändå har dispensern borta så gå igenom alla de mekaniska delarna.
Kolla tätningar fjädrar stängningsmotor och kretskort.
Tack för tips. Kretskort säger du, hur kommer jag åt detta ? Jag är skapligt händig men just vitvaror är inget jag har haft för vana att meka med, hehe. Reagerade på en sak i morse. Formen där isbitarna tillverkas, vet inte vad varje del har för namn på fikonspråk, du vet säkert vilken jag menar, den verkade ha fastnat i framkant, dvs närmast dörren, den var liksom vriden.

Jag ruckade lite på den och stängde dörren, då vred den sig i rätt läge så att det skulle kunna fyllas på vatten för att tillverka ny is. Det var ganska lite isbitar i tråget (dispenser ?) så den kanske har varit så ett tag.
 
A
Då har formen inte gått tillbaks av någon anledningmen kanske. Den funkar efter detta.
Stänger locket i dörren ordentligt det svarta och ruda?
Dispensern får du bort genom att....
Det finns två varianter antingen så är det uttag undertill för att dra ut underkanten
Eller så är det skruvar bakom dekalen som knaparna består av
Jag tror att du har den som dras ut i underkant.
 
electroluxaren skrev:
Då har formen inte gått tillbaks av någon anledningmen kanske. Den funkar efter detta.
Stänger locket i dörren ordentligt det svarta och ruda?
Dispensern får du bort genom att....
Det finns två varianter antingen så är det uttag undertill för att dra ut underkanten
Eller så är det skruvar bakom dekalen som knaparna består av
Jag tror att du har den som dras ut i underkant.
Locket stänger bra så vitt jag kan se. Dispensern, menar du då ramen som sitter på utsidan ? Den ramen har som två hål på undersidan i mitt fall. Jag gissar hej vilt nu men det känns som att jag har två fel. Dels så reagerar inte knapparna på panelen, det går inte att låsa maskinen, inte aktivera nattläge, inte aktivera den permanenta belysningen. Knappen med isbit-symbol lyser iofs nu, det gjorde den inte när tråget ? satt upp och ner så att säga.

När jag försöker få ut is så snurrar skruven fint, armen som löper längs med undersidan på den behållare som isen ligger i och där skruven ligger går lätt att röra och den öppnar luckan som den ska. När jag tar ut hela insatsen så ser jag längst bak i skåpet att det är en liten svart rund "plupp" som jag misstänker ska putta på den skruven.
 
A
Pluppen är nog den som öppnar luckan för skruven
 
electroluxaren skrev:
Pluppen är nog den som öppnar luckan för skruven
Den kanske kan fastna ? Skulle vara intressant att se vad som händer inne i skåpet när den försöker mata ut isen. Köpa en röntgen kanske, haha. Eller går det att lura skåpet att dörren är stängd ?
 
A
lägg in mobilen på inspelning...

det som händer är bara att skruven går åt ett håll samtidigt som luckan till isbehållaren öppnas mha pluppen längst in
det finns en vit kontakt oxå längst in som måste vara påverkad av isbehållaren för att kunna tillverka is.
om armen uppe vid formen ej känner någon is i lådan och det är kallare än-12 så kommer det in vatten till kuberna
när formen blir -16 så tippas kuberna ut och ny process påbörjas tills lådan är full
pluppen kan frysa fast eller spolen smälta.
 
  • Gilla
peed03
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
lägg in mobilen på inspelning...

det som händer är bara att skruven går åt ett håll samtidigt som luckan till isbehållaren öppnas mha pluppen längst in
det finns en vit kontakt oxå längst in som måste vara påverkad av isbehållaren för att kunna tillverka is.
om armen uppe vid formen ej känner någon is i lådan och det är kallare än-12 så kommer det in vatten till kuberna
när formen blir -16 så tippas kuberna ut och ny process påbörjas tills lådan är full
pluppen kan frysa fast eller spolen smälta.
Spolen smälta ?
 
A
Magnetspolen som skickar ut pluppen
 
  • Gilla
peed03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.