Hej

Skickade in detta ämne under byggteknik först men tänkte att någon kanske kunde hjälpa mig i detta forum.

Jag vill alltså sätta upp en ny innervägg för att dela av vardagsrummet. Hela golvet består dock av parkett som flytande golv. Måste jag bryta/såga upp parketten där jag vill lägga golvreglarna eller kan jag dra fast dessa genom det befintliga golvet?

Vet någon hur man bäst sågar ut parketten för reglarna om det nu visar sig nödvändigt?
 
Hej

Det bästa och givetvis mest arbetssamma vore att såga upp parketten och sätta regelverket mot det befintliga undergolvet. På så sätt får du ju två stycken fritt flytande golv precis som det skall vara. Hade jag satt upp en innervägg skulle jag göra på det viset.

Men visst, det kanske kan diskuteras huruvida du kan ställa väggen rätt på golvet. Problemet är ju att du kommer "låsa" fast parkettgolvet och det tappar då den flytande egenskapen som ju är så viktigt att tänka på i Sverige med de varierande årstiderna och luftfuktigheten. Det måste kunna svälla och krympa som det är tänkt. Det är inte roligt att såga upp och rätta till ett golv som slått sig även om det går.

Jag tycker du skall sätta klingan i parkettgolvet innan du reser väggen.

Ta en Festo cirkelsåg med tillhörande linjal. Går lätt att hyra en helg för ett par hundra om du inte har en. Såga två snitt lagom brett för den nya innerväggen + expansions utrymme för parkettgolvet (ca 5-10mm). Du kommer stöta på ett litet problem när du sågar, cirkelsågen kommer inte åt ända in till väggarna i början och slutet på snittet. Där kan du ta ett vasst stämjärn och jobba bort parketten. Du märker vad jag menar när du sågar. Det är ett litet problem.

Så här hade jag gjort alla gånger!

Lycka till!
 
Normalt skall parketten bort men du kan sätta reglarna på parketten OM du borrar ex 20mm's hål och lägger distansringar/brickor som når över parketten. På detta viset kan du skruva fast reglarna utan att klämma fast parketten.

Om man senare vill återställa golvet är det bara att byta de slitstavar man borrat i (finns att köpa lösa hos en välsorterad golvfirma) och sedan slipa om hela rummet, blir helt osynligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.