Hej!

Jag har en oisolerad vind med trapp upp, huset är byggt 50. En antydan till mögelpåväxt har börjat på vinden, vet ej sen hur länge då vi köpte huset för 1,5 år sedan. Inget allvarligt alls ännu dock. Lite vitt ytligt på nån planka. Vi har sen ett år satt upp en avfuktare på vinden för att hjälpa ev problem.

Men till min fråga. Vad händer om jag sätter in ett eller två element på vinden? Värmer upp ett antal grader... Värmen flyger ju ut till stora delar. Dyrt. Men med fukten. Blir det bättre eller sämre med tanke på fuktproblem?
Fått olika bud... Att man ökar på eller minskar mägelpåväxten om man värmer oisolerad vind...
Eller tex snö som riskerar smälta o vattna taket onödigt mycket?

Har googlat, läst, ringt och frågat experter, och fått olika svar....

Skulle dessutom va en bonus att kunna värma upp vinden och använda utrymmet. Supermysigt som det är nu med bjälkar o trägolv. Vill helst inte "förstöra" känslan där uppe genom att bygga om... Plus att vi inte har råd och tid att bygga just nu.

Vad tros?
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Om ett hus som är byggt 1950 plötsligt börjar få mögelpåväxt (om än lindrig) på kallvinden så är det ett tecken på att något har förändrats. Det kan vara en tilläggsisolering eller att man har slutat att elda i murstocken. Det är alltid bra att försöka ta reda på vad som faktiskt har hänt. Förr var det ovanligt med fuktproblem på kallvindar eftersom värmeisoleringen i vindsbjälklaget var betydligt sämre. Man eldade i större utsträckning för kråkorna. Om du sätter in ett eller två element på vinden får du visserligen en högre energiförbrukning men minskar samtidigt fuktproblemen. För att förstå varför det blir på det här sättet måste man förstå några grundläggande fysikaliska samband. Fukt kan ha tre tillstånd. 1) fast form, dvs is, 2) flytande, dvs vatten och 3) gasform, dvs vattenånga. Luft kan binda vattenånga, hur mycket beror på dess temperatur. När varm luft med stor mängd vattenånga kyls av kondenserar vattenångan, dvs den blir fukt i flytande form. Det är det som händer om varm luft underifrån kommer upp till en kall vind. För att förhindra för mycket vattenånga i luften på vinden använder man ångspärrar eller ångbromsar i vindsbjälklaget. Tyvärr kommer det in fuktig luft även på andra vägar, t.ex. genom ventilationsöppningar. Ett annat sätt att höja temperaturen på vinden är att sätta isolering på yttertakets undersida.
 
  • Gilla
Älvstoft och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för både välkomnande och ett bra svar! :D

Tack. Hänger med i resonemanget. Och vad som förändrats är nog att förra ägarna bytte värmesystem från eldning till fjärrvärme samt bytte till treglasfönster, så kan nog vara en del med det, plus dålig ventilation i boplanet...

Följdfråga. Om man värmer upp vinden.
Nån jag pratat med har då menat att man bara flyttar ut problemet med fukten längre ut i träet i taket så att säga. Alltså att kondensen då inte bildas där vi ser den på vinden utan närmare takpappen o pannorna... Så det möglar där vi inte ser det...
Är det en risk?

Annars vore det trevligt om problemet löser sig om man värmer upp! (Ännu en fråga. Vore det jättedumt att tex sätta in en luftvärmepump på vindsvåningen utan att isolera? De är ju ganska energisnåla i varje fall.)

När vi behöver byta tak ska vi kika på om utvändig isolering kan va nåt. Läst om det och det låter ju bra. :)
 
Du bör ju framförallt se över ventilationen i huset. Se till att det finns friskluftsventiler i vistelserum samt frånluftsfläktar i dusch-, bad och tvättrum. Dessa bör vara fuktstyrda och gå kontinuerligt samt öka flödet vid fuktig luft. Den åtgärden ökar ju också värmekostnaderna men troligtvis mindre än att sätta element på en oisolerad vind. Dessutom får ni ju ett bättre inomhusklimat.

Det är ju alldeles uppenbart att när man slutat elda samt bytt fönster har man gjort tre saker:

-Minskat frånluften
-Minskat tilluften
-Sänkt temperaturen på vinden

Att du då väljer att åtgärda det tredje problemet istället för de två första är fel väg att gå.
 
Med högre temperatur på vinden sker ingen kondensation. Så länge fukten är kvar i ångform är den inget problem. Däremot kan det vara en dyrbar lösning med extra värme. Värmekällor med en begränsad och låg effekt är bättre än sådana som går på termostat. Igensatt takfotsventiation, fuktstyrd värmeslinga och isolering av yttertaket är lösningar som förekommer.
 
  • Gilla
Älvstoft
  • Laddar…
Det är inte helt enkelt att tillämpa moderna metoder och synsätt på äldre hus. Ett hus från 1950 har begränsad isolering (dock i stort sett konstant mängd mellan 1950 och 1975). Isoleringen i vindsbjälklaget består av kutter- eller sågspån med betydligt högre hygroskopisk förmåga än mineralull. Självdragsventilationen från 1950 fungerar sämre när murstocken inte används, så det är angeläget att motverka det genom t.ex. frånluftsfläktar i badrum. Förhållandena på vinden beror nog ändå mest på temperaturen.
 
Tack för svaren!

När vi flyttade in satte vi ganska snabbt in en fuktstyrd fläkt i badrummet som även går litegrann hela tiden. Har för några dagar sen lånat hålsåg för att fixa ett par till tilluftsventiler ☺ Får kika på om vi ska sätta in nån mer frånluftsfläkt nånstans också...

Åh, vad bra om det fungerar på det viset! Det låter ju vettigt o bra. Frågan blir då vilken temperatur man behöver hålla för att fukten ska stanna i luften och inte bli kondens?
 
Håller med om det där med ventilation.
Frånluftsfläktar i badrum. Det där med tilluft brukar inte vara problem i gamla hus om man inte bytt fönster och att det finns några grundventiler.
En sak till att se upp med är tork av tvätt. Torkskåp med frånluft, avfuktare eller torktumlare med kompressor.
 
M MagHam skrev:
Håller med om det där med ventilation.
Frånluftsfläktar i badrum. Det där med tilluft brukar inte vara problem i gamla hus om man inte bytt fönster och att det finns några grundventiler.
En sak till att se upp med är tork av tvätt. Torkskåp med frånluft, avfuktare eller torktumlare med kompressor.

De förra ägarna bytte fönster till treglas... Och inluft finns i källaren samt en liten i köket, så vi ska borra upp för en eller två till tänker vi... Vi har torktumlare som samlar vattnet i en behållare.

Men kanske skulle haft en fuktstyrd frånluft på vinden också? Hm.
 
Ä Älvstoft skrev:
...Men kanske skulle haft en fuktstyrd frånluft på vinden också? Hm.
Nej. Jag tror inte på iden att "dra dit" mer inomhusluft. Sug ut på toaletterna(&kök)
 
Ä Älvstoft skrev:
Men kanske skulle haft en fuktstyrd frånluft på vinden också? Hm.
Absolut inte. Det går inte att lösa fuktproblemen på vinden med mer ventilation.

En välfungerande ventilation i bostadsvåningarna är viktig av hygienskäl. När den ursprungliga självdragsventilationen fungerar sämre måste man kompensera för det. Det är dock ingen mirakelkur för fuktproblemen på vinden. Där handlar det främst om att hålla temperaturen på en hygglig nivå genom att begränsa olika nedkylningseffekter.

Mögelpåväxt är kopplad till den relativa luftfuktigheten. Om den senare alltid håller sig under t.ex. 70 % brukar det inte hända något. Begreppet relativ luftfuktighet är dock lite lurigt. Det talar bara om hur hög andel vattenånga som finns i luften i förhållande till den maximala mängden vid den aktuella temperaturen. Det säger inget om den totala mängden. Luftens förmåga att innehålla vattenånga ökar exponentiellt med temperaturen. Det betyder att även en liten temperaturhöjning har stor betydelse för att sänka den relativa luftfuktigheten. Om den relativa luftfuktigheten vid 8 grader är 100 % så sjunker den till under 50 % vid 20 grader och samma mängd vattenånga.

Företag som jobbar med fuktsaneringar på vindar brukar sätta igen takfotsöppningarna, placera ut fuktstyrda värmeslingor och isolera yttertaket för att ge några exempel.
 
Tack för bra svar!
Låter rimligt. Men om man även vill vistas på vinden, hur ska man tänka om ventilation då? Spara nån/alla ventiler på vinden eller täppa för alla..? (Finns nån ventil på bägge sidor huset)

Det lustiga är att vi fått helt och hållet motsatta råd av tex snickare m.fl... Öppna för luftspalt och större ventilationshål på vinden samt fuktstyrd fläkt och värm inte upp... Har inte riktigt känt att det låtit rätt, det ni säger låter bättre.
Får jag fråga vad ni har för erfarenhet o kunskap i området? ☺ Eftersom ni verkar kunna detta.
 
På en kallvind bör det räcka med en ventil på vardera gaveln.

Ökade isoleringskrav och förändrade uppvärmningsformer har helt förändrat synen på traditionella byggsätt. Det går inte att tillämpa vedertagna metoder längre. Byggnadssnickare är utbildade för att bygga på etablerade sätt. De är proffs på byggmetoder, men har för det mesta inga teoretiska kunskaper om byggnadsfysik eller konstruktionsteknik.

Själv har jag examen från teknisk högskola och ca 50 års yrkeserfarenhet. Har dessutom alltid varit road av att bygga själv på de hus jag ägt. Jag har rätt bra koll på äldre byggmetoder, men är absolut inget orakel. Jag har stor respekt för yrkeskunnandet hos andra aktörer i byggprocessen.
 
  • Gilla
Älvstoft
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
På en kallvind bör det räcka med en ventil på vardera gaveln.

Ökade isoleringskrav och förändrade uppvärmningsformer har helt förändrat synen på traditionella byggsätt. Det går inte att tillämpa vedertagna metoder längre. Byggnadssnickare är utbildade för att bygga på etablerade sätt. De är proffs på byggmetoder, men har för det mesta inga teoretiska kunskaper om byggnadsfysik eller konstruktionsteknik.

Själv har jag examen från teknisk högskola och ca 50 års yrkeserfarenhet. Har dessutom alltid varit road av att bygga själv på de hus jag ägt. Jag har rätt bra koll på äldre byggmetoder, men är absolut inget orakel. Jag har stor respekt för yrkeskunnandet hos andra aktörer i byggprocessen.
Då har du mycket erfarenhet.
Det låter som att du kan jättemycket. Tack för alla bra svar!

Det blir nog så att vi siktar på att installera en luftvärmepump på vinden (då kan man få en kylande effekt på sommaren också, så går utrymmet nyttja än bättre. Samt viss luftrening.). Och vid ett takbyte i framtiden isolera utvändigt.
 
  • Gilla
L8D
  • Laddar…
Om det bara handlar om lite vitt på enstaka ställen skulle jag inte oroa mig nämnvärt.............Så länge det inte växer och det blir mer och mer så sköter sig klimatet helt själv. Finns ingen anledning att utrota så små saker annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.