Undersidan av en diskmaskin med synliga ledningar och en ansluten grå avloppsslang, med märken av smuts runt området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen diskmaskin som visar avloppsslang och delar av pumpsystemet med synliga smutspartiklar och ansamlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av en diskmaskin med synliga ledningar och en ansluten grå avloppsslang, med märken av smuts runt området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej har strul med min asko diskmaskin. Igår började den pipa, felmeddelande f10 som är enligt manual betyder överfyllnad, kontakta service. Men man ”måste” ju försöka lösa det själv först... är övertygad om att det är problem med avlopp. Fanns lite tips via nettoparts så har börjat felsöka. Tänker att jag får leta efter stopp/fel i avloppspump, ngt filter lr slangen. Lossade avloppsslangen vid anslutning till köksavlopp och där såg röret ut som en åderförkalkad 170 åring. Mycket skit, röret var inte vatten fyllt så möjligen stopp innnan. Tänker att jag ska rengöra slangen och vill lossa inne i maskinen. Men hur får jag loss slangen, se bilder? Lr borde jag göra annat?
Med vänlig hälsning, Ulf
 
kanske är nån bajonettkoppling om det ser ut så där? Hade det varit påtryckt bara så hade det säkert varit gummiändar.
 
På de första bilder så verkar det finnas en flärp på höger sida, är det den som menas bajonett koppling?
 
ja jag ser nåt nu när jag tittar närmare och det är nog en flärp som sticker ner och griper i nå låstunga. Antagligen får man dra lite hårdare och den släpper eller så kanske man måste peta ut den lite för att frilägga den från nån hake men med tanke på utrymmet runt där ser jag det som otänkbart. Antagligen så får man bara dra och vricka lite så lossnar den nog.
Men jag gissar bara som sagt.
 
  • Gilla
Skomm@r
  • Laddar…
Inga fler idéer? Ulf
 
Det är ingen bajonett, utan det är "flärpen" som låser.
Pilla in en liten skruvmejsel i hålet (pil på bilden) och bänd utåt och dra lätt i slangen samtidigt.
Akta så du inte bryter av plasten.
Bild på en slanganslutning med guldpil som pekar på en flärp där man ska bända med skruvmejsel för att lossa slangen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonas Wising
  • Laddar…
Avloppsslang för diskmaskin på en webbutiksida, användare frustrerad över installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur svårt kan det vara? På bilden av en avloppslang nere på vänster sida syns funktionen väl? Som ngn tidigare sa så bör jag trycka ner plastbiten och dra/ lirka på slangen. Men det händer ingenting när jag gör det?!? Nu ringer jag en reparatör så får jag handdiska för sex personer i en vecka....
 
A
du får bryta bort den
det är sällan den håller när man tar bort
se till att o-ringen inuti inte försvinner
MEN om slangen inte är trasig så ta inte bort den
häll i hett vatten i maskinen och pumpen trycka ut det i en hink under tiden du rör på slangen.
och se därefter till att du har hög temperatur aktiverat på panelen
 
  • Gilla
Erik1977
  • Laddar…
Ok provar med hett vatten då. Pumpen startar i vart fall men det kommer inget vatten ur slangen så det borde väl vara ett stopp? Trycka rent med luft är väl inte så bra?
 

Bästa svaret

A
Där sitter en backventil vid slang anslutningen så om den är hel är det inge bra att blåsa innåt maskinen.
Har du haft borta den gula bussningen på insidan av brunnen?
Kollat så att inte pumphjulet lossnat?
Ärdet helt stop i slangen så kanske det inte går att fixa utan byte måste ske.
Prova med att sträcka ut slangen när den pumpar ut och ev försiktigt med ett rensband samtidigt pilla i slangen.
Det finns en fördel mad att blåsa tryckluft baklänges och det är att slangen vidgar sig så mycket så att skiten lossnar från rillorna.
Om man pillar mycket o länge med flärpen som låser slangen så får man bort den nästan hel en böjd pytteliten flat skruvmejsel kan vara till hjälp.
Annars får man göra det som det är tänkt dvs dela maskinen och vända den upp och ner då kommer man åt allt i detta utrymmet jätte enkelt.
 
  • Gilla
Mattias Andersson2
  • Laddar…
Lite återkoppling om det kan hjälpa någon. Fick inte ordning på det så ringde reparatör, hade tur att han kunde komma dagen efter. Reparatörn var där 20 min, mycket riktigt var det helstopp i slangen. Fick inte ur honom lösningen på att lossa avloppsslangen men troligen var det som Electroluxarn sa att man måste komma åt slangen underifrån.
Surt att inte lösa ett så enkelt fel själv denna gång... nåväl får ta det på skämskontot!
Kommer inte köra Eco programmet mer för det kan vara orsaken till stoppet enligt han dom lagade, för dålig värme på vattnet. Ulf
 
  • Gilla
Ted Edhner
  • Laddar…
En gammal tråd, men jag hade samma problem med samma maskin och vill berätta hur jag löste det.

Efter att ha försökt och misslyckats ta loss fästet som OP skriver gick jag och klagade över mitt problem till frugan. Hon sa att det borde finnas någon slags stor piprensare.

Frågade på Clas Ohlson, fick en konstig blick av expediten men kom hem med ett Rensband och tio minuter senare hummande diskmaskinen fint.

https://www.clasohlson.com/se/Rensband/p/40-6851
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.