Hej!

Mitt bygge av 1, 3/4 hus i 20-tals stil (mansardtak) börjar bli färdigt utvändigt.
Vindpapp, panel, takpannor, tätskikt ner mot källaren är klart, skorsten är uppmurad osv.
Fönster kommer från snickeriet om ca två månader...

Eftersom jag bygger själv så tar det ju lite tid och jag tänkte börja med isoleringen ganska snart.
Kan det vara en risk att det tar för lång tid att isolera och efteråt få på plastfolien?

Hur och var börjar jag på lämpligaste sätt?
Kanske kan det vara lämpligt att ta en vägg i taget och få på plasten fort?

Allt har gått väldigt bra hittils men nu känner jag mig lite osäker....
 
  • Hus under renovering med mansardtak, uppmurad skorsten och delvis täckt med vindpapp, omgivet av byggnadsställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det spelar absolut ingen roll i vilken ordning. Gör som är lättast/minst tråkigt för dig
 
Jag oroade mig litegrann för att om jag först isolerar allt så tar det lite tid.
Och då står väggar och tak med isolering, mellan 30-50cm utan ångspärr.
Risken är väl att man trycker ut fukt i isoleringen...?
Är man företag men några gubbar så går det hela ganska fort.
Själv jobbar jag mest kvällar och helger.
 
Rickard.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag oroade mig litegrann för att om jag först isolerar allt så tar det lite tid.
Och då står väggar och tak med isolering, mellan 30-50cm utan ångspärr.
Risken är väl att man trycker ut fukt i isoleringen...?
Är man företag men några gubbar så går det hela ganska fort.
Själv jobbar jag mest kvällar och helger.
Kort svar är det inget att bry sig om. Hinner du inte plasta till maj är det ingen fara, framförallt sålänge huset är kallt
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Den fukt du redan har i stommen, blir ju kvar oavsett om det går fort eller inte.
Har du inget fukttillskott, mer än kanske dina egna svett och tårar, så ska det nog gå bra
Slår du på värme när du har isolerat så får du ta hänsyn till om du har en grund som torkar eller annat fukttillskott pga. värmen.

Om du har vindtätt, även fast du inte har isolerat, så skulle du kanske kunna bränna på ett par dagar med värme för att fukta ur något..
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en kompis som byggde ett hus själv, och det tog naturligtvis rätt lång tid.
Han byggde med utegips som yttre vindskydd, cellulosaisolering och ingen ångspärr.
På en del ställen tog det rätt lång tid innan innerväggarna, i form av träpanel, kom upp.
Och det visade sig sedan att det hade möglat en del på insidan av utegipsen.
Där hade fukt inifrån (han bodde i huset) samlats, kondenserat och skapat mögel pga att gipsen var kall.

Så jag skulle nog rekommendera Huddingebons tilltänkta förslag:
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur och var börjar jag på lämpligaste sätt?
Kanske kan det vara lämpligt att ta en vägg i taget och få på plasten fort?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har en kompis som byggde ett hus själv, och det tog naturligtvis rätt lång tid.
Han byggde med utegips som yttre vindskydd, cellulosaisolering och ingen ångspärr.
På en del ställen tog det rätt lång tid innan innerväggarna, i form av träpanel, kom upp.
Och det visade sig sedan att det hade möglat en del på insidan av utegipsen.
Där hade fukt inifrån (han bodde i huset) samlats, kondenserat och skapat mögel pga att gipsen var kall.

Så jag skulle nog rekommendera Huddingebons tilltänkta förslag:
Jag har medvetet undvikit utegips efter att ha läst en del larm om mögel på grund av det. Mycket på grund av att jag bygger själv och att det då inte går jättefort...
Jag har panel, spikläkt, vindpapp, 170mm reglar än så länge.

Funderar just nu på att stoppa in glasull 170mm isolering lambda 0,033, plastfolie och innanför det 95mm isolering Lambda 0,37 stenull och sedan gips. Då hamnar kondensplasten 1/3 in i väggen isolermässigt.
OK?


Och det lutar åt att jag börjar på nedervåningen och sedan isolerar gavlarna först och tar snedtak och hanbjälklag sist.

Kommentarer på det?
 
Redigerat:
Vad jag minns så bör isoleringen innanför ångspärren vara högst 1/3 av totala isolertjockleken ja.
Så du ligger på gränsen med den konstruktionen.
Men varför ha ångspärren så långt in i väggen?
Normalt drar man in den för att inte behöva göra hål vid el- och vatteninstallationer, men då räcker det med 45 mm.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Ångspärrens läge avgörs ju av hur kallt/varmt det är där den sitter.
Och räknar man på på det så hamnar den exakt 1/3 eller 0.33 eller 33% in i väggen.
Och då räknade jag inte in panelen med luftspalt.

Det går bra mycket fortare att skruva upp 95 reglar än dubbla 45 reglar.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det går bra mycket fortare att skruva upp 95 reglar än dubbla 45 reglar.
Det är ju det här med köldbryggor också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.