Troligtvis är detta ett problem som alla stöter på emellanåt.
Jag håller på att göra klart ett badrumsskåp som jag lovat sambon under en längre tid. Det är första seriösa möbeln jag bygger så det tar sin tid. Annars är det allmänt renoveringtjafs för min del.
Ritning på datorskärm som visar designen av ett badrumsskåp med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skåpet är 60x80cm och jag behöver lite tvingar för att hålla ihop det. Har tittar runt på internet efter billiga men rekommendabla tvingar och det är inte lätt att hitta något billigt och bra. Jag har en drös biltemavarianter och visst fungerar de men när det är många saker som skall ihop samtidigt är det lite frustrerande.

Jag behöver alltså ett par längre tvingar av någon sort. Ska man gå och beställa paralelltvingar eller räcker det med vanliga och köra med mellanlägg som vanligt folk?

Här är nog de billigaste jag hittat som inte är biltema.
https://www.bauhaus.se/skruvtving-120x800mm.html#full-description
https://www.elbutik.se/product.html/skruvtving-120x1000mm
Någon med erfarenhet av dessa?
 
Redigerat:
Parallelltvingar i all ära och jag har själv en liten samling men klarade mig väldigt långt utan dom. Folk byggde fantastiska möbler även innan parallelltvingarnas intåg.

Är du ny på finsnickrande tycker jag vanliga tvingar som de du länkade duger gott. Blir du biten så köp några parallelltvingar och ha de billiga som back up de limningar du behöver många tvingar. Då kan man ha parallelltvingarna för att "styra upp det' och de vanliga för extra kraft där det behövs.

Ska du göra egna limfogar är limknektar eller parallelltvingar bra att ha, det är rätt svårt att linjera en limfog med vanliga tvingar.
 
  • Gilla
kioskdavid och 1 till
  • Laddar…
Tack för informativt och snabbt svar Ola
 
Håller med Ola. Parallelltvingar är oftast bättre, men aldrig nödvändiga. Jag har en del tvingar från Axminsters trade-serie som är kopior av Bessey (de jag har i alla fall) och de funkar mkt bra.
 
  • Gilla
MikaelSnickare och 1 till
  • Laddar…
Kan meddela att de känns rätt stabila. Bättre än Biltematvingarna vad det gäller kul-leden men trapetsgängorna är inte direkt smooth
 
  • Närbild på en stabil tving med kullagrad led och trapetsgänga, jämfört med Biltematving.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart skruvtving med ojämn trapetsgänga och gult-svart handtag, mot kartongbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Har byggt några liknande skåp (finns bilder imon profil) och jag har då förstås använt mina paralleltvingar då jag har tillgång till sådana men då är mina skåp sammanfogade med domino. Om jag inte använde den metoden så skulle jag nog skruva och plugga. Om man vill vara riktigt seriös och göra en riktig möbelfog (tapp eller laxstjärtfog) komer ju dock kravet på tvingar tillbaka. Så frågan är hur du skallsammnfoga dina delar?

När det gäller tvingar så tror jag att du skall beställa snarare än att hitta någon lokal affär, anledningen till detta är att det är svårt att hitta något vettigt i varuhusen eftersom efterfrågan inte är tillräckligt stor. Bauhaus har dock en del. För lite billigare prylar kan jag rekommendera Rutlands i england (www.rutlands.co.uk) de har både F-tvingar (sådana du tittar på) och enklare paralleltvingar av märket Dakota. Dessutom har de lite mer traditionella limknektar som också ligger lågt i pris och fixar långa avstånd.
 
Ibland går det att använda vanliga spännband, samma princip som när man gör t.ex. tavelramar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.