Hej!

Har ett trähus, byggt 1940. I ett av sovrummen på övervåningen finns en lukt som jag inte känner igen eller förstå vad det kommer från eller beror på.

Det närmaste som jag tycker att lukten påminner om är som lukten tvätt får om den hängt och torkat utomhus. Dock starkare och lite fränare och lite sötaktigare i sin framtoning.

Lukten är enbart i det rummet, inte i vardagsrummet under och inte heller på vinden ovanför, och sällan att man känner lukten i intilliggande rum. Jag kan inte känna att lukten sätter sig över huvud taget i kläder eller sänglinnen.

Lukten är dessutom starkare under vintern, de kalla årstiderna, under sommaren så känner man ibland inte någon ting.

Jag har nyligen renoverat rummet och borrade då en del hål i väggarna för att se om träet var angripet eller dyl men inte. Det såg finfint ut. Inte heller något avluftningsrör till avlopp som har gått sönder. Har väldigt svårt att känna vart det kommer från, dvs om lukten är starkare på golvnivå eller uppåt i rummet.

I samband med att jag renoverade rummet satte jag även diffusions plast på väggar och i tak. Nu vet jag att lukter kan ta sig fram överallt och att inte en 0,2mm plast är helt tätt. Men eftersom jag ändå tycker att lukten är lika stark som tidigare så tänker jag att den kommer från bjälklaget. Kan det antagandet vara ok? Något borde väl plasten stoppa!?

Några elskåp finns inte i närheten så döda råttor går att exkludera. Har funderat kring ifall det skulle kunna vara något som impregnerats med något, men borde inte lukten vara starkare under den varma perioden då utfällning borde vara större i kombination med sämre ventilation (självdrag, skorsten)

Finns det någon som känner igen denna lite framförallt sötaktiga lukt som påminner om tvätt som torkat utomhus, eller har en aning om vad det kan komma från?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
ChOff
  • Laddar…
När du säger sötaktig lukt tänker jag på ett självdött lik i bjälklaget under golvet. Att lukten är starkare under vintertiden beror nog på att golv och bjälklag då värms upp av husets värmeanläggning.
 
Ett lik i bjälklaget vore ju nåt...

Dock tveksam eftersom lukten ändå funnits där många år, och jag tror nog att det faktiskt är varmare i bjälklaget på sommaren än vintern. Vi har inte golvvärme.

Det enda som skulle kunna vara är att vi i vardagsrummet under har en kamin som värmer underifrån.

Bjälklaget är väl fyllt med sågspån eller något dus, man får väl kapa upp golvet och byta mot isolering och nytt golv och hålla tummarna ;)
 
Doften "låter" som om att det ligger något dött djur. Har ni haft möss?
 
borley10 skrev:
Ett lik i bjälklaget vore ju nåt...

Dock tveksam eftersom lukten ändå funnits där många år, och jag tror nog att det faktiskt är varmare i bjälklaget på sommaren än vintern.
Du har inte så många skalbaggar och nedbrytande organismer i bjälklaget förhoppningsvis, :D så nedbrytningsprocessen går väldigt långsamt, förmodligen många år.

Du kanske ventilerar mer under sommaren än vintern, med öppna fönster osv?
 
Visst skulle det kunna finnas råttor eller något i bjälklaget, det enda jag kan tillföra mot den teorin är att jag som sagt bott där den 2007 och lukten finns sedan dess och ännu, men det krävs kanske mer tid än så innan den försvinner. Jag har själv aldrig hört något som gnager eller dyl så det måste vara innan min tid i så fall.

Min teori, ni får gärna kullkasta den är: Huset är ju självdrag med skorsten. Det bygger ju på att det är varmare inne än ute för att det skall fungera. Eftersom temperaturskillnaden är större på vintern än sommaren blir skillnaden därmed större och jag får ett bättre drag från kanalen som sitter på skorstenen. Dessutom så eldar vi en del i en annan kanal som värmer på skorstenen vilket väl ger den ytterligare lite fart på självdraget.

Som jag skrev så är lukten kraftigare på vintern, eftersom jag satt diffusionsplast i tag och på väggar så utgår jag från att den är tillräckligt tjock för att stoppa det mesta i luktväg, dessutom ett lager gips på plasten som stoppar ytterligare. Visst eldosor mm men det är ju ändå rätt tight. Därmed så för jag fram teorin att lukten kommer från golv eller bjälklag eftersom det är gammalt golv med springor och det där. Dessutom så har ju varmluft en benägenhet att stiga uppåt och eftersom vi eldar med kamin i rummet under så blir det lite bonus för luft att stiga uppåt och då ta med sig dofter från sågdus eller gamla lik.

Alltså att eftersom det är bättre drag på vintern så större lukt samt att det med största sannolikhet kommer från bjälklaget/golvet.

Håller den teorin som trolig är det jag som tar fram cirkelsågen och byter ut dus mot isolering och nytt golv på det..

Vad tror ni?
 
Din analys låter väldigt trolig.

Nu när du gjort allt annat så grundligt, är det ju synd om golvet skulle vara det som förstör helheten. Dags att damma av cirkelsåg och kofot mao. :)
Det måste ju också vara väldigt spännande att se vad som ev. kan dölja sig i ett gammalt bjälklag. :D
 
Kanske kan du tillfälligt tejpa en plast ovanpå golvet för att se om lukten minskar då?
 
Hej borley10,

Jag har samma problem som det du inleder tråden med. Enda skillnaden är att min lukt ökar när det är fuktigt ute. Sötsur lukt som inte sätter sig i kläderna. Det driver mig till vansinne och jag tänker inte på så mycket annat. Har haft två experter här men deras sammanlagt 40 års erfarenhet räckte inte tyvärr. Ingen vet vad det är eller vad det beror på. De konstaterade bara att det inte var fukt- eller mögellukt. Snälla, om du har hittat lösningen på mysteriet så kan du väl skriva ned dina erfarenheter!

Jag ska nu bryta upp golvet lite försiktigt. Hittar jag inget där så kan det endast sitta i ytterväggen. Men då är det kört. Hur byter man en yttervägg som är byggd 1951 med plankor, vass, puts på utsidan och på våning 2? Och varför har den börjat lukta? Min typ av hus ska ju vara "säkert" och inte drabbas av sådana här problem.

Hör gärna av er med erfarenheter!
 
Hej!
Lite nyfiken på hur det gått för er, har ni hittat källan till lukten?
Har nämligen också ett rum som luktar konstigt när man drar igång elementet.
På sommaren luktar det ingenting. Blir tokig på det snart.

Mvh Peter.
 
Hej! Jag är också nyfiken på hur det gick för er! Har också ett sovrum på övervåningen som luktar konstigt, mest på vintern och särskilt när elementet vrids upp. Lite metalliskt och nästan lite fräscht typ, men för mycket och även lite sött - dock inte som möglet vi sanerade bort i rummet i höstas (hade under lång tid läckt in vid fönstret).
 
Pingar denna tråd jag med. Har exakt samma doftproblem i hus byggt 1937. Rummet ligger på vån två. Dåligt självdrag i detta sovrum men doften är inte unken. Den är just som frän, surtvätt när den dyker upp. Rivit ut insida i platsbyggda gamla garderober och luktat både på spånplattor i isolering bakom. Inget särskilt där. Golvet granundergolv med mkt springor. Doften isolerad till detta rum. Ska såga upp hål i yttervägg och provlukta där med. Hör gärna om ni andra hittat er doftkälla!
 
L Lovisedal skrev:
Hej! Jag är också nyfiken på hur det gick för er! Har också ett sovrum på övervåningen som luktar konstigt, mest på vintern och särskilt när elementet vrids upp. Lite metalliskt och nästan lite fräscht typ, men för mycket och även lite sött - dock inte som möglet vi sanerade bort i rummet i höstas (hade under lång tid läckt in vid fönstret).
Har också tänkt typ blöta nycklar eller blöta mynt kring doften ibland. Har du blivit klokare?
 
Kommit någon vart någon?
 
K kungcoopa skrev:
Kommit någon vart någon?
Fortfarande ett mysterium. Kommer och går. Doftade ett tag i år igen när det blev plusgrader, men nu är det kallt igen. Får se om doften återkommer om nån vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.