Jag har ett Eksjöhus från 1970 och jag skulle vilja ha lite råd och tips om hur andra med äldre hus har gjort när de dragit sin ethernetkabel.
Huset är ett souteränghus med gjutna valv där alla väggar på nedre plan är betong vilket gör att wifi har väldigt svårt att få stabil täckning mellan våningarna och det har bara blivit mer problem ju fler enheter som ansluter.
De problem jag har är främst att inkommande fiber finns på nedre plan i garaget som är på södersidan av huset. Routern står idag ungefär i mitten av huset på nedre plan, och jag har en ny router på väg som ska finnas på övre plan i ett mesh-nätverk, till en början ska de ansluta trådlöst men det hade ju varit bättre om de kunde vara anslutna med kabel.
På norrsidan av huset finns flera datorer och spelkonsoller på nedre plan och på övre plan vardagsrummet.
Det enda befintliga röret mellan våningsplanen jag kan tänkas dra kablar i är i väggen mot norr. Där finns ett antennuttag som går mellan våningarna. Förra ägaren hade en "tillfälligt lagd" antenkabel mellan fiberanslutningen och uttaget på nedre plan som jag även ska försöka lägga lite bättre. Jag har även börjat titta lite på teleuttagen och möjligheten att dra cat6 i dessa men på nedre plan finns bara ett och jag kommer inte riktigt åt det uttaget som jag tror det leder till.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Många försöker att gå upp på vinden för att sedan gå ner till olika rum på markplan.

Försöka gå i/bakom garderober mm.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Många försöker att gå upp på vinden för att sedan gå ner till olika rum på markplan.

Försöka gå i/bakom garderober mm.
Hur tar de sig ner till markplan? Mitt största problem är just mellan de två våningsplanen. Tanken att låta antenn och Ethernet gå utvändigt till vinden och sedan ner har slagit mig men då antalet enheter som gärna hade varit anslutna med kabel är koncentrerat i norra änden av huset och jag är inte jättelockad av att ha både switch och router i vardagsrummet
 
Eftersom jag har renoverat ytskikten har jag haft möjligt att dölja kablarna.
Annars så har du socklar och taklister som kan dölja en del dragning om du vill ha trådade uttag. Alternativet är att du enbart har wi-fi.

Jag har placerat router och switch där fibern kommer in. Trådade uttag i rum samt AP(accsess punkter) i taken. Eftersom wi-fi kommer att användas mest så har jag satt 3 per våningsplan.

För att komma upp till vinden går jag i ena hörnet i trappan där jag bygger in ett rör och sedan ned till AP i taket.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Från vinden kan man ofta borra ner sig i väggarna rakt över där man vill ha nätverksuttagen å mata mer VPrör/flexslang, i rummen borrar man ett hål för rot-dosa samt fiskar fram VPröret/flexslangen.

En del personer monterar en switch uppe på vinden.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag bor i 70 tals villa och har gjort det du tänker göra .
Jag drog en stam med cat 6 kablar via ett blint utrymme bredvid ett ventilationsrör från bottenvåningen upp till vinden. Från vinden sedan ner i väggarna, det är en del fiffel att få kabel genom vägg till doshålet . Om det är låg takhöjd på vinden är det svårt att mata in ett vp rör.
På nedre plan har jag dragit genom krypgrund .
Två rum på övre plan gjorde jag i samband med renovering av mellanliggande badrum då väggarna ändå var öppna och det var lätt att dra kabeln .
Mycket tidsödande arbete men väldigt nöjd att ha dubbla infällda uttag i nästan alla rum utan synlig kabeldragning någonstans.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Har ni provat mesh-nätverk?

Kika på Amplifi. Borde bespara dig mycket jobb. Kört det över 2 år i stenhus och aldrig haft ett avbrott eller problem med mottagning.
 
  • Gilla
MichaelTh och 1 till
  • Laddar…
Jag har enplanshus med källare. På markplan drog jag kablarna över vinden och sedan borrade jag mig ner inne i väggarna från vinden. Turligt nog hade jag spalter i väggarna där jag kunde släppa ner kabel till en rotdosa som jag borrat hål för. I källaren dolde jag kablarna bakom taklister, i lådor som klär in vattenledningar samt lade fritt bakom bokhyllor.
 
Jag hade försöka ha router och eventuella switchar i samma rum som fiberdosan så långt det går, d.v.s. i garaget i detta fall. Om ett rum sedan har många enheter som skall gå på kabel så kan man ju ha en liten switch i detta rum.
Fiberdosa i garaget, en router nån stans och en switch på vinden.... Det bli ju ett träningpass att felsöka något ;) Hellre allt på ett ställe känner jag, och sedan eventuellt mindre enheter så som små switchar och eventuella wifi-repeaters och sånt i huset där de behövs.
 
1 markus1 skrev:
Har ni provat mesh-nätverk?

Kika på Amplifi. Borde bespara dig mycket jobb. Kört det över 2 år i stenhus och aldrig haft ett avbrott eller problem med mottagning.
Jag ska skapa ett mesh-nätverk med routrar från asus. Jag har en redan och har beställt en av deras bästa ac-routrar som borde komma imorgon om de faktiskt skickat paketet. Jag skulle vilja komplettera detta med ett trådbundet nätverk för backhaul, gaming och streaming.
 
  • Gilla
DrGreenbaum och 1 till
  • Laddar…
L-Bror
1 markus1 skrev:
Kika på Amplifi. Borde bespara dig mycket jobb. Kört det över 2 år i stenhus och aldrig haft ett avbrott eller problem med mottagning.
Amplifi fungerar fint här med.
Gillar att den har valet "Klocka" då den faktiskt löser funktionen som DVD mackapären hade under TV:n ;)
 
Jag har precis dragit slang och kabel till två nätverksuttag i vårt hus. Vi har ”turen” att ha ett enplanshus så jag drog allt uppe på vinden. Borrade sedan mer i innerväggarna och satte rotdosa i väggen. Förra stället vi bodde på, där var det 1,5plans så då drog jag kablar i krypgrunden och sen upp i innerväggarna.

Mindre roligt att krypa runt bland 200mm kutterspån och 200mm glasull. Hostar fortfarande upp lite kutterspån.
 
Tack för alla svar. Efter att ha läst svaren hittils verkar mitt största problem att lösa vara att få till en stam mellan våningsplanen där jag kan få upp ett knippe kablar från en switch nere. Jag har krupit runt och letat och förgäves försökt hitta något hål eller glipa som jag skulle kunna använda mig av men ventilation, vatten och allt annat är helt enkelt fastgjutet. Trappan och antennuttaget är de enda 2 En bild förklarar kanske lite bättre. Så här är planlösningen på nedre plan. De flesta enheter som skulle dra nytta av trådbundet finns i gillestugan, kontor samt rummet ovanför gillestugan. Handritad planlösning av hus med markerade kablar och anmärkningar för renoveringsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P Pin skrev:
Jag bor i 70 tals villa och har gjort det du tänker göra . Jag drog en stam med cat 6 kablar via ett blint utrymme bredvid ett ventilationsrör från bottenvåningen upp till vinden. Från vinden sedan ner i väggarna, det är en del fiffel att få kabel genom vägg till doshålet . Om det är låg takhöjd på vinden är det svårt att mata in ett vp rör. På nedre plan har jag dragit genom krypgrund . Två rum på övre plan gjorde jag i samband med renovering av mellanliggande badrum då väggarna ändå var öppna och det var lätt att dra kabeln . Mycket tidsödande arbete men väldigt nöjd att ha dubbla infällda uttag i nästan alla rum utan synlig kabeldragning någonstans.
Det hade ju varit en dröm att ha det så att man kunde dra ett gäng kablar. Min ventilationskanal är tyvärr helt ingjuten. Vi ska göra en del i kök och vardagsrum till sommaren och då passar vi nog på att ordna en hel del dolda dragningar på övre plan.

D Drosen skrev:
Jag har enplanshus med källare. På markplan drog jag kablarna över vinden och sedan borrade jag mig ner inne i väggarna från vinden. Turligt nog hade jag spalter i väggarna där jag kunde släppa ner kabel till en rotdosa som jag borrat hål för. I källaren dolde jag kablarna bakom taklister, i lådor som klär in vattenledningar samt lade fritt bakom bokhyllor.
Jo så blir det nog till stor del på nedre plan

L LimpTheGimp skrev:
Jag hade försöka ha router och eventuella switchar i samma rum som fiberdosan så långt det går, d.v.s. i garaget i detta fall. Om ett rum sedan har många enheter som skall gå på kabel så kan man ju ha en liten switch i detta rum. Fiberdosa i garaget, en router nån stans och en switch på vinden.... Det bli ju ett träningpass att felsöka något Hellre allt på ett ställe känner jag, och sedan eventuellt mindre enheter så som små switchar och eventuella wifi-repeaters och sånt i huset där de behövs.
Jag hade blivit riktigt glad om jag hade hittat ett hål i betongplattan där jag hade kunnat dra alla kablar som behöver komma mellan nedre och övre plan osynligt. Än så länge har jag bara hittat ett rör som redan har en coax och det känns som om den ska trängas med en cat6 så är det riktigt fullt sen

L-Bror L-Bror skrev:
Amplifi fungerar fint här med. Gillar att den har valet "Klocka" då den faktiskt löser funktionen som DVD mackapären hade under TV:n
Jag har redan siktat in mig på asus mesh-lösning så wifi-delen löser sig när mitt paket dyker upp.

JLyck JLyck skrev:
Jag har precis dragit slang och kabel till två nätverksuttag i vårt hus. Vi har ”turen” att ha ett enplanshus så jag drog allt uppe på vinden. Borrade sedan mer i innerväggarna och satte rotdosa i väggen. Förra stället vi bodde på, där var det 1,5plans så då drog jag kablar i krypgrunden och sen upp i innerväggarna. Mindre roligt att krypa runt bland 200mm kutterspån och 200mm glasull. Hostar fortfarande upp lite kutterspån.
Jo, jag kan tänka mig det. Jag kommer förmodligen inte behöva ta mig till alla rum på övre planet via vinden.
 
L
Ibland kan det vara nödvändigt att flytta på inkommande fiberanslutning om man har höga krav med dold förläggning av kablar inomhus. Jag menar om det är helgalet gjort från början så kan det vara värt att göra om fiberinstallationen för att få det som man vill ha det. Eftersom det verkar vara fundamentala problem i kåken att borra mellan våningsplan bör man även se över om fibret kommer in rätt dvs där det är bäst förutsättningar att ta sig vidare till resten av huset. Trådlöst i alla ära men det är och förblir ett komplement till den fasta installationen.
 
  • Gilla
MichaelTh
  • Laddar…
Två ställen där det kanske finns öppningar från vinden ner till bottenvåningen är dels där avloppsavluftningen kommer upp på vinden, dels där eventuellt öppet expansionskärl sitter/suttit på vinden (ner tipp pannrummet).

”Lägg” ritningarna för bägge våningsplanen över varandra och fundera/titta var det skulle kunna finnas genomföringar.

Om du lyckas få upp en nätverkskabel från bottenvåning till vinden så går det att sätta en PoE-driven switch (tex Netgear GS108T) ”på vinden”/”i garderob”/etc så får du ”sju kablar från en”, med PoE-driven switch så behöver man inte komma åt själva switchen för att starta om den utan det räcker att komma åt matande änden av matande nätverkskabel.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.