Hej

Jag vill mäta och logga temperaturer och luftfuktighet, vad behöver jag för prylar?
Har läst lite om att det ska gå med ett Telldus system? Går det? Eller vad ska jag ha?
 
E etompau skrev:
Har du redan en Tellstick? I så fall har du redan loggfunktionen i deras tjänst "Live".
Ska den utnyttjas maximalt måste du köpa deras premium-abonemang.

Det går även att ha egen lokal hårdvara som hämtar data från din Tellstick/Live-tjänsten.
Ett exempel på ett tredjepartsprogram som loggar mätvärde:
[länk]
Nej jag äger ingen tellstick just nu, men börjat kolla på en V2 med z-wave. Allright! Vad kostar den tjänsten att lägga till?
 
För loggning rekommenderar jag sensorer på 433 MHz. Billigare och större utbud än med Z-wave.
Premiumtjänsten behövs bara om du vill använda och sparar mätvärde i deras Live-tjänst.
https://telldus.com/se/telldus-live/
 
E etompau skrev:
För loggning rekommenderar jag sensorer på 433 MHz. Billigare och större utbud än med Z-wave.
Premiumtjänsten behövs bara om du vill använda och sparar mätvärde i deras Live-tjänst.
[länk]
Äger redan 4st Oregon 433mhz sändare så det skulle passa bra. Får komplettera med några till. Jag vill kunna spara mätvärden och kunna gå tillbaka och kolla på dom efter en lång tid. Sparas både temperatur och luftfuktighet?

Vad loggas i deras "gratis" live tjänst?
 
T Tebax skrev:
Äger redan 4st Oregon 433mhz sändare så det skulle passa bra. Får komplettera med några till. Jag vill kunna spara mätvärden och kunna gå tillbaka och kolla på dom efter en lång tid. Sparas både temperatur och luftfuktighet?

Vad loggas i deras "gratis" live tjänst?
Ja, båda mätvärde sparas.
I gratistjänsten är lagringsperioden begränsad till 7 dagar.
Jag kör själv med en raspberry Pi som hämtar mätvärde från min Tellstick.
Har rullat på i 4-5 år nu.
 
E etompau skrev:
Ja, båda mätvärde sparas.
I gratistjänsten är lagringsperioden begränsad till 7 dagar.
Jag kör själv med en raspberry Pi som hämtar mätvärde från min Tellstick.
Har rullat på i 4-5 år nu.
Aha, ja då förstår jag, Om man då kör premium så kan man spara hur många dagar eventuella år som helst?
Det där tredjepartsprogrammet du länka, det är inte invecklat att komma igång med sånt? Då måste man ha en dator igång 24/7?

Har du möjlighet att ladda upp en bild på hur loggningen ser ut?
 
Historikgrafi över temperatur och luftfuktighet över tid med två linjediagram; det röda representerar luftfuktighet, det blåa temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du ha egen loggning får du ha någon dator igång 24/7.
 
E etompau skrev:
Ska du ha egen loggning får du ha någon dator igång 24/7.
Men jag tror jag kör på det där helt enkelt, får köpa till premium.

Är det Tellstick Znet V2 jag ska satsa på alltså?
 
T Tebax skrev:
Men jag tror jag kör på det där helt enkelt, får köpa till premium.

Är det Tellstick Znet V2 jag ska satsa på alltså?
Det beror på. Är det bara loggning från 433-enheter du är efter så räcker det med en Net V2. Men själv skulle jag gå för ZNet V2. Liten prisskillnad och med möjlighet till styrning även av Z-waveprylar.
 
E etompau skrev:
Det beror på. Är det bara loggning från 433-enheter du är efter så räcker det med en Net V2. Men själv skulle jag gå för ZNet V2. Liten prisskillnad och med möjlighet till styrning även av Z-waveprylar.
Antar att man vill säkert utöka med andra prylar i framtiden, så det är nog bäst att satsa på Znet v2 då(y)
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Hur gick det med det här?

Jag shoppade lite Telldusgrejer i veckan som jag tänkte sätta upp på landet i helgen. Skönt för sinnesfriden att kunna se att temperaturen är på plus när man inte är där och skönt att kunna sätta på motorvärmaren inifrån när man väl är där. Och så lite lull-lull på det.

Köpte ett hopplock med huvudenhet (v2), tre inneuttag, två uteuttag och en inne-/utetermometer för 1.600. Sen tror jag det skulle bli 200 per år för appen. Känns prisvärt om det funkar.

Skulle gärna ha en Telldus-enhet som kan styra luft-luft-värmepumpen också. Har en annan grej som går på gsm-nätet för det idag, men signalstyrkan på gsm är kass, så den funkar intei praktiken. Finns det jag söker, en 433- eller z-wave-enhet som kan omvandla kommandon till ir-signaler för värmepumpsstyrning?
 
Funderar att köpa en Arlo pro kit som utomhuskamera men eftersom jag redan har ett ajax system hemma kanske man kan koppla ihop en kamera med larmet istället. Finns det några för o nackdelar med respektive system? Är det svårt att koppla ihop en utomhuskamera med ajax, hur mycket kunskaper behöver man ha? Kan meddela har aldrig hållt på med sådant. :D
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle gärna ha en Telldus-enhet som kan styra luft-luft-värmepumpen också. Har en annan grej som går på gsm-nätet för det idag, men signalstyrkan på gsm är kass, så den funkar intei praktiken. Finns det jag söker, en 433- eller z-wave-enhet som kan omvandla kommandon till ir-signaler för värmepumpsstyrning?
Den här kanske?
https://www.m.nu/varme-kyla/z-wave-to-ir-extender-v-18?nosto=productcategory-nosto-3
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.