Claes Sörmland
Jag har ett 15 kvm gästhus och har inte lyckats få någon ekonomi i en luftvärmepump. Det värms endast av ett 700 W elelement. Vi håller väl 12-15 grader C där på vintern och det drar inte el till den grad av vi ser det på totalförbrukningen, år-till-år-variationen är större.

Vad gäller ventilation så har vi helt enkelt två passiva ventiler i på motstående väggar. Eftersom huset står tomt nästan jämt räcker detta. På sommaren så står ändå fönstren på glänt med myggnät när man har gäster så då krävs ingen motoriserad ventilation. På vintern fungerar ventilationen inte lika bra, rummet är för litet och luftutbytet för lågt. Då skulle det vara trevligt med en fläkt. Men min erfarenhet är att det måste vara en tyst en, inte många av mina gäster vill sova i fläkt-sus.
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har ett 15 kvm gästhus och har inte lyckats få någon ekonomi i en luftvärmepump. Det värms endast av ett 700 W elelement. Vi håller väl 12-15 grader C där på vintern och det drar inte el till den grad av vi ser det på totalförbrukningen, år-till-år-variationen är större.

Vad gäller ventilation så har vi helt enkelt två passiva ventiler i på motstående väggar. Eftersom huset står tomt nästan jämnt räcker detta. På sommaren så står ändå fönstren på glänt med myggnät när man har gäster så då krävs ingen motoriserad ventilation. På vintern fungerar ventilationen inte lika bra, rummet är för litet och luftutbytet för lågt. Då skulle det vara trevligt med en fläkt. Men min erfarenhet är att det måste vara en tyst en, inte många av mina gäster vill sova i fläkt-sus.

Okej, så ditt förslag är att strunta i luftvärmepumpen köra på nån bra radiator men att istället för passiva ventilersom du har sätta in paxfläktar?
 
Eftersom du redan har radiatorer så kör på dom. Men ska du ha blöt ATV i garaget så är det perfekt med en fuktstyrd fläkt
 
Claes Sörmland
N Nisse83 skrev:
Okej, så ditt förslag är att strunta i luftvärmepumpen köra på nån bra radiator men att istället för passiva ventilersom du har sätta in paxfläktar?
Det låter vettigt, inte minst för att få bort fukten från garagedelen. Men dra inte för mycket luft genom gästhusdelen under vintern om det ändå bara står tomt. Där genereras ju ingen fukt när ingen uppehåller sig där så då blir det att värma för kråkorna.
 
Inte lönt att köra luftvärmepump på denna lilla yta, ett 25kvm Attefallshus i Norrland som funkar som lgh och bor året runt förbrukar 2500kwh ca.

Och är det gästrum, skall det ej användas året runt så kan temp hållas på 15gr till det skall användas.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter vettigt, inte minst för att få bort fukten från garagedelen. Men dra inte för mycket luft genom gästhusdelen under vintern om det ändå bara står tomt. Där genereras ju ingen fukt när ingen uppehåller sig där så då blir det att värma för kråkorna.
Hmm okej, ja frågan är vad jag skall ha för ventil i mellanutrymmena? Eller om jag bara ska köra 1 radiator i varje utrymme istället för att slippa risken med fukten in i bodelen?
 
Fuktstyrd paxfläkt i lägenheten, samt väggventiler i yttervägg.

Finns ett ”FTX” system från Pax, smidigt med dyrt för denna lilla yta, kostar 10’

Håller också på att bygga en komplementbostad som blir större än Attefall, pratade med en som byggt 25kvm, säger det går lite energi trots direktverkande el/Vv, samt självdrag/paxfläkt, under 3000kwh i Umeå.
 
3000 är ju vad ett helt hus drar ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
3000 är ju vad ett helt hus drar ;)
Vårt drog 34100 ifjol.
 
Tomture61
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
3000 är ju vad ett helt hus drar ;)
Om det inte innefattar vedeldning så vore det intressant att veta hur du får så fantastiska siffror :thinking:
 
Passivhus ;)
 
Pratade med som byggt ett Attefall och hyr ut, han sa under 3000kwh/år, då ingår även hushållsel samt el till bilplats, och detta i Umeå.

En luftvärmepump sänker såklart detta, 2000kwh av detta kanske är värme?

Besparingen blir inte stor med luftvärmepump, samt att ska man då köpa tjänsten för installation mm, ( eller om man köper den lös och gör det själv) och svårt att placera en sådan på liten yta för att slippa höra fläkten.

Vårt hus förbrukade 5800kwh förra året, inkl allt, med el som enda värmekälla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Passivhus ;)
Passivhuset värms väl till största del av människor, och av spillvärme från t.ex matlagning osv. Om det är ett tomt garage / gäststuga blir det tyvärr inte så mycket "gratis" värme, men när man ändå bygger nytt så kan jag tycka att man bör snegla mot passivhusen för att isolera lite extra. Dock är ju ett problem att på 25 kvm blir det tight att få in så mkt isolering :)

Ett Pax Eos 100h (frånluftsventilation med återvinning) är kanske inte en jättedum idé, kombinerat med en elradiator. Då kan man få ut fukten och samtidigt ta tillvara på värmen i den luften man ventilerar ut. 10 000 + ca 2 000 för alla "installationsdelar" som ljuddämpare osv. Du har ju kvar utrymmet en stund så man kan väl räkna hem det på några år!
 
G Grim Pedersen skrev:
Passivhuset värms väl till största del av människor, och av spillvärme från t.ex matlagning osv. Om det är ett tomt garage / gäststuga blir det tyvärr inte så mycket "gratis" värme, men när man ändå bygger nytt så kan jag tycka att man bör snegla mot passivhusen för att isolera lite extra. Dock är ju ett problem att på 25 kvm blir det tight att få in så mkt isolering :)

Ett Pax Eos 100h (frånluftsventilation med återvinning) är kanske inte en jättedum idé, kombinerat med en elradiator. Då kan man få ut fukten och samtidigt ta tillvara på värmen i den luften man ventilerar ut. 10 000 + ca 2 000 för alla "installationsdelar" som ljuddämpare osv. Du har ju kvar utrymmet en stund så man kan väl räkna hem det på några år!

Okej, ja Pax Eos verkar ju vara en bra grej. Men för dom pengarna kan jag ju lika bra ha en luft/luft pump känns det som.
 
N Nisse83 skrev:
Okej, ja Pax Eos verkar ju vara en bra grej. Men för dom pengarna kan jag ju lika bra ha en luft/luft pump känns det som.
Du får absolut en billigare luft luft för de pengarna, men frågan är vilken som är mest ekonomisk. Du behöver ju fortfaranse fixa ventilation ut från garaget.
Det finns en eftervärmate på 375w på paxen och lite beroende på utetemp och isolering tror jag det räcker. En LLVP kan ju ge kyla vilket visserligen är sjukt nice på sommaren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.