Jag har sedan i augusti ett hus med gammal och vacker parkett i bl a vardagsrummet. Nu när jag börjar komma i ordning är det också dags att planera för regelbunden städning. Hur hanterar jag parketten bäst? Regelbunden dammsugning räcker väl långt men ska man ha något särskilt munstycke och hur ofta är det lämpligt att våttorka den i ett ensamhushåll utan hund?
 
K
Tror inte att du behöver tänka så mycket på speciella städmetoder. Dammsug en gång i veckan och Våttorka till jul, påsk och midsommar lär räcka i ett ensamhushåll utan hund
 
  • Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
BirgitS
Fast inte våttorka utan fukttorka, en lätt fuktad mikrofiberduk/mopp räcker bra och om det är någon fläck kvar efteråt får man gnugga lite extra på den med mikrofiberduken.
 
  • Gilla
TottoGBG och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att jag ska kunna klara av det här. Tricket väl är att få moppen lagom fuktig de få gånger som golvet ska torkas.
 
BirgitS
Du kan pröva med att blöta kanske en fjärdedel av mikrofiberduken och sen rulla och krama ihop den så att vattnet sprider ut sig i hela duken.
Typ en sån här mopp med lös mikrofiberduk som man kör i tvättmaskinen: https://www.granngarden.se/mopp-smart-microfiber-teleskop-3-i-1/p/1250787
Blir duken väldigt smutsig när när man gjort rent golvet så har det gått för lång tid så då får det bli tätare i fortsättningen.
 
Nog borde man kunna skölja ur moppen åtminstone någon gång på 50 kvadratmeter utan att känna sig usel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan pröva med att blöta kanske en fjärdedel av mikrofiberduken och sen rulla och krama ihop den så att vattnet sprider ut sig i hela duken.
Typ en sån här mopp med lös mikrofiberduk som man kör i tvättmaskinen: [länk]
Blir duken väldigt smutsig när när man gjort rent golvet så har det gått för lång tid så då får det bli tätare i fortsättningen.
Enklast är att ha rengöringsmedlet (eller bara vatten) på en sprejflaska
 
Överdriv inte rengöringsmedel (på andra ytor heller).
Nån droppe diskmedel som dödar ytspänningen är det som är skonsammast och räcker för det mesta.
 
Hemmakatten
Vi moppade vårt oljade parkettgolv varannan vecka. Och tvättvattnet blev smutsigt varje gång. Att tvätta golvet, våttorka, bara tre gånger per år skulle jag aldrig kunna göra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast inte våttorka utan fukttorka, en lätt fuktad mikrofiberduk/mopp räcker bra och om det är någon fläck kvar efteråt får man gnugga lite extra på den med mikrofiberduken.
Ta å tvätta å centrifugera. När den kommer ut är den lagom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.