Hej!

Vi håller på att budgetrenoverar vårt kök, bytt luckor, handtag, micro etc. köksfläkt och bänkskiva nästa.


Bänkskivan kommer att bytas vid ett senare tillfälle men jag undrar kring möjligheterna att måla om framkanten till vidare. Vi har en ful träkant som ramar in skivan på ett tråkigt sätt.
Kök med vita skåp, svart kakel och bänkskiva med synlig träkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Fick fram en bandtejp på bauhaus men känns som att vår framkant är lite för glatt och rundad för att få den att fästa ordentligt.
En skärmbild från Bauhaus webbsida som visar ett kantband till laminatbänkskiva i svart granitmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kan man måla om den här kanten på ett hyfsat sätt? Hur ser processen ut och vad använder jag mig utav isåfall?

Är billackerare så är inte helt främmande för hanteringen utav färg för vad det nu är värt.


Tack på förhand



Bilder:

Närbild på köksbänkskiva med beige träkant och grått stänkskydd mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett kök med nybytta luckor och en arbetsbänk som visar en träkant som användaren överväger att måla om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en köksbänks träkant nära vit lucka och silverfärgat handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Nu går jag lite off topic men jag tycker att träkanten är snygg.

Vad gäller målning är du garanterat mycket duktigare än vad jag är. Men vi anlitade en målare för att måla ett köksgolv i gran. Målaren slipade av den vitoljade oljan, torkade av, rengjorde med något starkt luktande medel. Målade sedan två lager med en speciell stark, oljebaserad färg avsedd för golv i två lager, dvs ingen vanlig snickerifärg.

Du borde kunna göra något liknande. Inbillar mig att en kant på diskbänken är lite extra känslig för slitage, vatten mm.
 
Redigerat:
Min erfarenhet är att sådana band inte håller sig fast i längden. De går dessutom inte att böja till din avrundade kant. Byt skivorna eller behåll det som det är. Den listen du har är ju föv fin.
 
Jag har målat bänkskivans framkant för snart 20 år sedan, så visst går det. Den ser fortfarande hyfsad ut.
 
Är trät lackat, obehandlat, oljat eller vad?
Jag hade testat med bets/lasyr, tror det är lättast för att få ett sjysst resultat.. det förutsätter ju att den inte är lackad dock
 
Hej!

Vi har exakt samma bänkskiva. Vad landade ni i? Målade ni? Blev det bra?

Tack.
 
L leoerlandsson skrev:
Hej!

Vi har exakt samma bänkskiva. Vad landade ni i? Målade ni? Blev det bra?

Tack.
Målade med vanlig blank lackfärg för snickerier. Vi blev nöjda med att få bort det träfärgade och kunde matcha med handtag i samma färg.
 
  • Gilla
leoerlandsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.