Wall of text.

Vi funderar på att bygga om vårt garage på 60 kvm till förråd på 20 samt 40 kvm till ett "ungdomsrum". Garaget har i princip aldrig använts som garage utan bara som skräpförråd och då våra barn snart når tonåren har vi mer nytta av utrymmet på det sättet. Vi har tänkt att bygga en toalett samt ett litet kök i samma rum vilket är hyggligt enkelt då vi redan har vatten, avlopp och el (såklart) i garaget.

Förrådsväggen är redan uppsatt och vi tänkte ta tag i resten inom kort. Vi kommer att sätta in ytterligare några fönster samt en mindre dörr så man slipper gå igenom garageportarna och gissningsvis behöver vi göra en anmälan eller söka bygglov. Idag är takhöjden 2.20 och med nytt golv och innertak lär den minska ner till 2,10. Nu har jag fått höra att detta inte är OK, att takhöjden måste vara hela 2,40. Det står i laaaagen sa de på byggnadsnämnden och undantag från 2,40 kan endast göras för källarlägenhet. Sätter vi in ett litet kök och en toastol ska garaget typas om till boyta och då gäller dessa regler. Detta trots att det bara ska användas som extrarum, ej för boende.

WTF? Vi har alltså inte tänkt hyra ut garaget utan alltså bara inreda ett ungdomsrum, ska vi inte få göra det? Är det DDR vi lever i eller? Jag kan visst tänka mig att göra en anmälan alt söka bygglov för fasadändringarna samt för ändringarna i VA-systemet men att lyfta hela taket eller bila bort 30 cm av betongplattan har jag då ingen lust att göra. Brandskydd och ventilation kommer också att fixas enligt konstens alla regler.

Men om man nu tänker lite kreativt, kan man ordna detta på något sätt ändå?

Är det t.ex. inte möjligt att behålla ytan formellt som biyta, d.v.s. garage i lagens mening, men förse det med toalett + litet kök? Jag kan väl knappast vara ensam om att ha sådana bekvämligheter i ett garage och alla har väl knappast typat om ytan till boyta p.g.a. det?

Eller kanske man kan typa om garaget till nåt annat, industri eller kontor? Är det då OK med 2,10 i takhöjd?

Kanske ska man söka bygglov enligt konstens alla regler och där ange takhöjden 2,40. Är det verkligen nån som kommer ut och kollar detta då bygget är klart? "Hoppsan, det blev visst fel, men vi ska höja taket nån gång framöver", och så rinner det hela ut i sanden. Kanske. Eller? Är det inte bara att förlänga bygglovet tills byggnadsnämnden ger upp eller ansvarig går i pension?

Eller ska men helt enkelt strunta i kommunen och bara bygga på? Sannolikheten att någon från kommunens byggnadsnämnd gör ett spontant besök hos en medborgare är väl obetydlig?

Låt säga att vi kör på och bygger om och kommunen får reda på detta, vad gör det? Officiellt är det ju fortfarande ett garage? Jag kan ställa in ett par cyklar och en domkraft för syns skull. Får man inte ha parkett i garaget, en toastol bakom några väggar samt ett kylskåp? Att fönster och dörr kommit till lär de knappast märka och inte heller grannarna då vi har stora plank åt alla håll.

Vad kan i värsta fall hända? Hall? Kumla eller Österåker? Kanske cellen bredvid Breivik (om han nu inte satt i Norge såklart)? Hur stor straffavgift kan man drabbas av? 100 000 kr? Kan man tvingas att riva ut toa och kök samt plocka fram betonggolvet?

Vid en framtida husförsäljning (>10 år fram i tiden) lär ju "svartbygget" vara preskriberat och en ny ägare ser ju att det inte är ett garage de köper. Vi har även en större carport utanför som de får nöja sig med.

Snälla, kommentarer på detta!
 
Njaa. I värsta fall så får du betala en sanktionsavgift. Och få återställa till garage.

Avgiften tror jag i värsta fall kan vara 22 000 för att du påbörjat bygget, en eller ett par tusen kr per kvm som påverkats, och ytterligare typ 22 000 för att du tagit det i bruk utan slutbesked.

Obs. detat är någon form av worst case. Har de där avgifterna på 22 000 är bara 11 000 för vissa typer av "förseelser", kommer inte ihåg när det är det ena eller det andra.
 
Hej och tack för svar

Kanske jag skulle ha startat denna tråd i juridik och ekonomidelen? Den hör kanske bättre hemma där, så flytta den gärna om du känner för det.

Jag är faktiskt lite nyfiken på hur man får inreda ett garage utan att det behövs lov. Om det tex redan finns avlopp, kan man då inte (om man är lite kreativ) välja att ställa in ett kök och en toalett där samt lägga in parkett, utan att det behöver definieras om till boyta? Nog borde det finnas bilälskare som har annat golvunderlag än betong i sitt garage och kylskåp i ett hörn?

OK, i värsta fall gäller alltså en avgift (som var lägre än vad jag kunde gissa) samt återställa. Men då faller det åter tillbaka på hur man definierar ett garage. Om portarna finns kvar så kan jag väl visst ha trägolv i garaget? Och kan tex byggnadsnämnden tilltvinga sig tillträde till mitt garage för att granska det? Och vem är dom att definiera ett garage? Ryms en bil eller en motorcykel kan det väl kallas garage? "Mitt hem är min borg" så jag släpper inte in objudna gäster hur som helst så det blir inte lätt att utan våld tilltvinga sig tillträde till mitt hus.

Bara några mer tankar och funderingar från min sida.
 
L
Hur gick det?
 
Så här gjorde vi:

Det bidde både en toalett och ett kök, dock ej ett mindre kök utan fullstort. Vi ändrade vår ansökan till att göra om del av garaget till "hobbyrum" och ritade in toalett på ritningen samt alla de fasadändringar som behövdes för dörr och fönster. Då spelade tydligen inte takhöjden någon roll. Köket tillkom senare, eller, tja strax inpå. För visst kan man väl ha matlagning som hobby och då räknas väl köket på samma sätt som en modelljärnväg eller vad man nu kan ha för hobby. Lite kreativ får man väl ändå vara!

Hur som helst sökte vi bygglov för detta vilket kallades för "ändrad användning av ytan" och det gick utan problem. Inga besök av nån från kommunen varken under eller efter avslutat bygge.

Så, allt löste sig till slut.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
L
Tack för svar! Bra jobbat, det låter som en smart väg att gå. Vad beror egentligen den här takhöjdsregeln på - har det något med brandsäkerhet att göra måntro?
 
L Lärospånet skrev:
Tack för svar! Bra jobbat, det låter som en smart väg att gå. Vad beror egentligen den här takhöjdsregeln på - har det något med brandsäkerhet att göra måntro?
Jag tror att motiveringen var att det står i Plan och Bygglagen och enda undantaget var lägenhet i källarplan.
 
L
Just det, men undrar varför det står så där - ska se om jag hittar info...
 
L Lärospånet skrev:
Just det, men undrar varför det står så där - ska se om jag hittar info...
Är en kombination av ventilation, brand och ljud om jag inte minns fel.
 
L
Ser att det nog inte är helt hugget i sten:
"I grunden är det samma egenskapskrav som ska tillämpas såväl vid upp-
förande av en ny byggnad som vid ändring. Vid ändring ska man dock
enligt 8 kap. 7 § PBL och 3 kap. 23 § PBF alltid ta hänsyn till ändringens
omfattning och byggnadens förutsättningar när kraven tillämpas."
 
L Lärospånet skrev:
Ser att det nog inte är helt hugget i sten:
"I grunden är det samma egenskapskrav som ska tillämpas såväl vid upp-
förande av en ny byggnad som vid ändring. Vid ändring ska man dock
enligt 8 kap. 7 § PBL och 3 kap. 23 § PBF alltid ta hänsyn till ändringens
omfattning och byggnadens förutsättningar när kraven tillämpas."
Precis, men resultatet kan bli att ändringen inte är lämplig om det blir för stora avsteg från kraven, dvs att utrymmet inte är lämpligt att bo i men fungerar utmärkt som garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.