Novembermörker och vedkaminen går på högtryck. Saknar dock bra utrustning för att dela ved; just nu är det en 30 cm lång handyxa och garagegolv som gäller.

Funderingen nu är; vedyxa eller försöka vara modern och satsa på en Kindling Cracker?(https://www.kindlingcracker.com) Det som lockar är framförallt att man kan släppa barn nära den utan (förhoppningsvis) allvarligare tillbud. Det mesta man hittar om den känns dock som ren reklam; finns det någon här som råkar ha provat en och kan rekommendera den? :)
 
Ser inte hur det skulle vara säkrare än en vass yxa och en huggkubbe...

/ATW
 
Brorsan har en. Han är helnöjd i alla fall! Har inte provat den själv men den verkar helt ofarlig för barn också
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Vi har en sån och den är suverän! Lätt att dela och svårt att göra illa sig. Vår 9åring brukar hjälpa till och har hittills inte skadat sig:) Och för en annan som inte är en superfena på yxa så är det skönt att slippa fundera på om man kommer ha fingrarna i behåll när man är klar
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Ser inte hur det skulle vara säkrare än en vass yxa och en huggkubbe...

/ATW
Tror du "sätter fingret på det" med den vassa yxan. ;) Dels blir själva yxan något som inte kan finnas framme och lättillgängligt, och dels gör kapning med yxa att barn och hundar helst ska hålla sig ett par meter bort för att undvika projektiler i vedform. Båda de sakerna känns säkrare med en cracker och hammare än kubbe och yxa.

@Morgonskiftet, @amaelamin: Tack för svaren! Skönt att den verkar fylla sin funktion och att ni/bröder verkar nöjda. Lägger en beställning under dagen. :D
 
Fulkemisten
En äldre släkting med synnedsättning har en sådan sedan några år tillbaka. Helnöjd med att kunna fortsätta myselda med ved självständigt. Har satt fast den på gamla huggkubben för bra arbetshöjd och stabilitet.
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Blev ett köp för egen del och är riktigt nöjd. Bilden illustrerar precis det jag ville åstadkomma; en ständigt närvarande och nyfiken ettåring som kan vara delaktig i processen som annars förvandlas till ett tvåpersonersjobb där en måste hålla honom borta. :D

Ettåring i röd overall står bredvid vedklyv och tittar uppåt medan en person håller i en slägga redo att klyva veden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt på skyddsglasögon på alla i närheten, även du själv ska ha skyddsglasögon när du hugger.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Sätt på skyddsglasögon på alla i närheten, även du själv ska ha skyddsglasögon när du hugger.
Japp. Mina ungar har redan från tidig ålder fått lära sig att ALLTID ha skyddsglasögon vi arbete med maskiner och verktyg (precis som jag). Liksom säkerhetsbälte vid bilåkning är detta nu en självklarhet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Setomidor skrev:
Blev ett köp för egen del och är riktigt nöjd. Bilden illustrerar precis det jag ville åstadkomma; en ständigt närvarande och nyfiken ettåring som kan vara delaktig i processen som annars förvandlas till ett tvåpersonersjobb där en måste hålla honom borta. :D

[bild]
Finns två storlekar på den, vilken köpte du?
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Finns två storlekar på den, vilken köpte du?
Den vanliga, inte XL.

Jag skulle nog rekommendera paketet med hammare, är svårt att komma mycket billigare undan med att köpa den separat
 
S Setomidor skrev:
Den vanliga, inte XL.

Jag skulle nog rekommendera paketet med hammare, är svårt att komma mycket billigare undan med att köpa den separat
Tycker du standardstorleken räcker eller skulle XL vara bra?
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Tycker du standardstorleken räcker eller skulle XL vara bra?
Vi har vedträn som är 35 cm långa och redan kluvna ned till hanterbara "diameter" (ca 7x7 cm eller motsvarande). För den storleken är den vanliga perfekt. Har man framförallt längre ved kanske XL är aktuell för att få tillräckligt med avstånd från klingan till kubben.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
S Setomidor skrev:
Vi har vedträn som är 35 cm långa och redan kluvna ned till hanterbara "diameter" (ca 7x7 cm eller motsvarande). För den storleken är den vanliga perfekt. Har man framförallt längre ved kanske XL är aktuell för att få tillräckligt med avstånd från klingan till kubben.
Har du den stående ute hela tiden? I så fall hur klarar den rost?
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Har du den stående ute hela tiden? I så fall hur klarar den rost?
Bara haft den en månad ännu; så lite tidigt att säga. Den står halvt om halvt under tak också, i ett litet skjul.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.