L
Såg precis att Falkenbergs kommun nästan ger bort ödehus för att locka företagare till landsbygden.

I SVT:s reportage får man träffa konstnären Emilia som köpte en ödegård för 35 000:-
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/emilia-kopte-ett-odehus-for-35-000-kronor

Finns ju en del att göra på husen - men 35 000 är ju i det närmaste gratis - bara en tomt kostar ju mycket mer än så.

Någon gissning om hur mycket hon måste lägga för att få gården beboelig? Hursomhelst lär det vara en bra affär!

Två personer ler och intervjuas inuti ett hem med konstnärlig inredning.

EDIT:
Kommunen har bara gjort inventeringen. Ägarna säljer själva.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det jag är lite bekymrad över är att de slumpar bort de här ödegårdarna till "företagare".
Och så är det första exemplet en "konstnär".
Vad jag är rädd för är att vi skattebetalare får stå för renovering av rivningshuset också.
Tjänar hon överhuvudtaget några pengar?
Hon har tidigare bott i bilen av vad jag har sett.

Men men, hon kan ju vara vår nästa Rembrandt, vem vet :love:
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
L
Köper kommunen av ägarna för ännu mindre eller hur går det här egentligen till?

Hon lär nog bli ganska bra på att måla om hon ska få gården i skick ;)
Plankstrykning.
 
  • Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
Om man läser artikeln så framgår det att det inte är kommunen som säljer några hus eller tomter. De har bara gjort en inventering av "ödehus" och kontaktat ägarna för att förmå de att sälja eller hyra ut. Så det rör sig inte om slöseri med skattepengar.
 
  • Gilla
Filip94 och 3 till
  • Laddar…
L
Sant!

Gissar att hon kommer att hänga här på BH en hel del framöver :)
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Sicket härke. Det blir ingen billig historia att få ordning på det där.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Ska man fixa ett sånt hus enbart med inhyrd arbetskraft så lär det kosta ungefär lika mycket som att bygga nytt.
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska man fixa ett sånt hus enbart med inhyrd arbetskraft så lär det kosta ungefär lika mycket som att bygga nytt.
Men troligen mycket svårare att få lån för det
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K
Vad är det för röd bil som står parkerad brevid ingången? Den var söt
 
När jag såg detta så var det lite "man får vad man betalar för".

Det är väl en jättegod tanke av kommunen att inventera och titta på ödehus. Men lite naivt att köra "vi hoppas att ägarna hör av sig".
Ska man köpa ödehus är ofta halva arbetet att identifiera ägarna. Så DET skulle väl vara underbart om kommunen gjorde så man kunde sammanföra ägarna som inte använder huset och de som vill ha bostad.

Men om man inte har råd att köpa ett hus i OK skick har man nog inte råd att renovera ett ödehus heller...
 
  • Gilla
Solskensbonden och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Vad är det för röd bil som står parkerad brevid ingången? Den var söt
Med tanke på Fiaten bredvid kanske det är något liknande .. jag tycker jag känner igen bakljusen, men kan inte placera dem ...
 
  • Två bilar parkerade bredvid varandra, en grå och en röd, med fokus på den röda bilens bakljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Med tanke på Fiaten bredvid kanske det är något liknande .. jag tycker jag känner igen bakljusen, men kan inte placera dem ...
Det är en Datsun 120A Coupe av 1978 års modell.
Folk som håller sig med Datsun är allt lite speciella, det kan nog bli bra med det där ödehuset också.
 
  • Gilla
  • Haha
uuu och 12 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Men om man inte har råd att köpa ett hus i OK skick har man nog inte råd att renovera ett ödehus heller...
Vem har sagt att köparna inte har råd att köpa ett okej hus? Man kanske bara inte vill bo där de "okej" husen ligger? En konstnär bor nog hellre på en gammal gård med gott om plats än en vanlig villa i stan.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Men om man inte har råd att köpa ett hus i OK skick har man nog inte råd att renovera ett ödehus heller...
Håller inte alls med.

Med ett ringa inköpspris men med löpande utgifter för renovering kan den som har en normal inkomst klara sig långt utan att ta lån. Utan lån slipper du betala för räntor och pantbrev

Så för den som har möjlighet att renovera och har löpande inkomst som kan betala för det, samt har acceptans för att leva "icke perfekt" allt eftersom man jobbar undan problemen, finns pengar att spara.
 
  • Gilla
nimphidia och 8 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det är en Datsun 120A Coupe av 1978 års modell.
Folk som håller sig med Datsun är allt lite speciella, det kan nog bli bra med det där ödehuset också.
Exakt vad jag ville säga med Fiat-referensen .... :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.