Hejsan..

Med risk för att göra mig dum.. men frågar man inte så...

så här ligger det till. Köpt kåk byggd 1937 tillbyggd på 1954. I badrummet ("nya" delen) så finns det ett bad rum som man under 90-talet renoverade med klinkers på golv o badrums tapet. Vilket besiknings mannen inte direkt gillade..

Det man hade gjort var att man la klinkersen direkt på den gamla kork mattan = fukt risk.
Badrums tapet är för tät kommer det in fukt där = mögel = fukt risk.

kul bara riva ut o göra om då.. tänkte då att det vore trevligt med lite Golv värme. Å det är nu mina frågor kommer.

Jag har en källare under, isolering då? hur tjock? hört nått om 200 mm :surprised: verkar hel tokit.. Sen har jag vatten buret system (värme) vore det idé att lägga detta som golv värme oxo? borde ju värma hela rummet + att man slipper det mindre snygga elementet (kommer o bli 3 glas fönster eller likande). + att det borde bli billigare änn att ha El-golv värme (har då redan El-panna)

synpunkter vore trevligt 8)
 
Angående isolering nedåt, titta på tråden i Isoleringsforumet. Jag kommer ha 220mm stenull överallt i mellanbjälklaget oavsett om det är källare (kyligt) eller boyta (varmt) under.

Har du vattenburet värmesystem är det för mig självklart att du skall lägga vattenburen golvvärme. Det är möjligt att materialkostnaden är lägre för ett elgolv men på sikt verkar det helknasigt. Har du inte en VP idag kommer det säkert förr eller senare och då kommer ditt elgolv förbruka lika mycket ström som värmepumpen....:) Nästan...

För utom rör och förläggningsmaterial (sök på forumet!) behöver du en shunt för att få lagom temp i golvet. Om du inom överskådlig framtid bara kommer konvertera badrummet köper du en liten och enkel shunt som hanterar en slinga (billigt), planerar du ytterligare golvvärme inom kort kanske det är rätt att investera i en shunt+fördelare som hanterar även detta behov.

Hoppas du blir något klokare av detta svammel.

 
Lägg vattenburen golvvärme, el är bara till för oss som inte har något alternativ.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.