Håller på att inreda övervåningen i vårt 1,5 plans hus byggt 2018.
Jag är osäker på hur jag ska ansluta diffspärren på övervåningen mot undervåningens diffspärr.
Fotot visar hur det ser ut i övergång mellan diffspärr-"vindduk" på gavlarna hos mig.
Övergång mellan diffspärrar med träreglar och isolering synlig i stomme av byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag funderade på var om man kunde ansluta mot den träregel som är spikad mot övergången? Jag tänkte att man då lägger plastduken ovanpå regeln och sedan spikar fast en bärläkt ovanpå. Kanske att man också tejpar mot undervåningens diffspärr. Har ännu mer trångt i andra gaveln där ventilationsröret från köksfläkten ligger an mot regeln så där vore det extra bra om man kunde slippa tejpa mot plasten utan bara spika läkt mot regeln.

Den vita duken som finns i bild som jag benämner "vindduk" är jag högst osäker på. Har tidigare läst att det är den duken som man ska ansluta övervåningens diffspärr mot men det känns konstigt eftersom duken ej känns diffusionsät. Trä är väl emellertid diffusionstät så att det kvittar vad duken har för roll?
 
Jag undrar samma sak. Är snart i samma fas i mitt bygge.
Gissar att plasten man ser på bilden ovan är den under bjälklaget? Alltså i taket på undervåningen?
Jag funderar på att bara tejpa ihop plasten så nära ytterväggen som möjligt....
 
Det är ju ytterväggarnas fuktspärr du ska ansluta mot. Jag förutsätter att pladten viker ner dör och ansluter till plastenni väggarna på nedervåningen. Du ska med andra ord ansluta den nya fuktspärren mot plasten. Inte mot vindduken.

Trä är inte diffisionstätt, men tillräckligt trögt för att det funkar. Bara det inte blir några glipor.
 
  • Gilla
doublepeak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.