I förra avsnittet (s20a2) av Hundra procent bonde vid ungeför 27 min på SVT så visar han en stolpe där insidan är fräst perfekt circular(kanske är lite oval) med en sågklinga.

Jag är mest nyfiken på hur den setupen ser ut I en cirkelsåg, men har gått bet på att hitta någon bild eller video. Någon här som har testat eller vet hur det ser ut?

Bilden från programmet visar principen, kul att se lite hur en gammal hederlig snickare gör en trappa.
Skärmbild från TV-program visar en sågklinga vid en arbetsbänk med trästycken och en fräst stolpe i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Bordssåg. Man kör diagonalt över klingan (olika vinklar beroende på profil man önskar) med hjälp av två tvingade lister som stöd. Har dock inte provat själv. Förmodligen inte den säkraste manövern.
 
Rickard.

Bara för att jag är hemma med en magsjuk bebis så kan jag söka lite åt dig. Inte så svårt att hitta flera alternativ.
 
  • Gilla
basseman och 1 till
  • Laddar…
Herr Wandel har också visat:

 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Amerikanerna älskar den där metoden men om vi skall ha europeiskt arbetarskydd så föreslår jag någon annan metod.
 
H heimlaga skrev:
Amerikanerna älskar den där metoden men om vi skall ha europeiskt arbetarskydd så föreslår jag någon annan metod.
Danskarna också
 
Vad är så farligt att köra snett över klingan?
Man får inte ta för mycket i gången bara.
Jag har skålat baksidan på foder och körde helt tvärs klingan.

Protte
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Farligheten kan jag inte riktigt uttala mig om då jag inte har testat eller ens funderat närmare få denna metoden även om jag har läst om den.

Däremot så gör väl vårt krav på klyvkniv att metoden inte kan användas yrkesmässigt här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.