Hej!
Jag har tänkt att bygga om ett gammalt förråd på min tomt. Ena delen ska bli ett teknikrum med plats för panna och förvaring. Övrig del blir separat och den tänkte jag bygga om till bastu och dusch (duschen finns redan men ska renoveras). Jag har dock svårt att få till en relaxdel. Saknar man den mycket om det inte går att lösa?

In i bastun kommer man genom en ytterdörr. Som jag tolkar det får denna inte vara låsbar. Hur har ni andra gjort här? Det känns lite otryggt att inte kunna låsa om bastu och dusch. Har ni hittat dörrar som kan användas och som går att låsa? Ni får gärna tipsa om specifika modeller eller hur ni har löst det :)
 
Åsa Lund
Tolkar det som att du ska kunna rusa rakt ut från bastun? Trots att ytterdörren är låst?
Borde funka med panikbeslag eller motsvarande som man har på utrymningsdörrar.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tolkar det som att du ska kunna rusa rakt ut från bastun? Trots att ytterdörren är låst?
Borde funka med panikbeslag eller motsvarande som man har på utrymningsdörrar.
Precis! Dörren i bastun går direkt utomhus, som en ytterdörr. Jag vill kunna ha dörren låst när bastun inte används, men såklart inte när jag är i bastun. Det är en bra idé! Hittar ingen låsbar ytterdörr när jag kollar hos bastutillverkare. Vet inte hur mycket värme en vanlig dörr klarar bara..
 
Åsa Lund
Kolla om man kan klä dörrbladet med panel?
 
  • Gilla
Kristiina Nattstjärna
  • Laddar…
Hemmakatten
En speciell bastudörr har man väl inte som ytterdörr. Sätt en vanlig ytterdörr/förrådsdörr där, kommer bli bra. Den lilla nackdelen är att det inte är panel på insidan. Men där du beställer förrådsdörren kan du kanske få den med panel på båda sidorna.
 
Redigerat:
Tack för era synpunkter. En idé skulle ju också kunna vara att ha en dörr med glas. Vad tror ni om det?
 
Gör ett dubbelt montage, dvs en bredare karm med en förrådsdörr ytterst och sedan en glasad som går innåt.
Med ytterdörren öppen när du bastar har du fri vy ut över nejden :D
 
  • Gilla
Kristiina Nattstjärna och 4 till
  • Laddar…
Bastudörrar måste kunna öppnas utåt mot den kalla delen. Tanken är att någon som svimmar/blir sjuk inne i bastun inte ska ligga framför dörren och försvåra undsättning.
 
  • Gilla
Kristiina Nattstjärna
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Bastudörrar måste kunna öppnas utåt mot den kalla delen. Tanken är att någon som svimmar/blir sjuk inne i bastun inte ska ligga framför dörren och försvåra undsättning.
Så har jag också förstått det :) Vet du vad som gäller för lås?
 
Nej jag vet inte om det finns bestämmelser för lås men det går ju att ordna så att låsning inte sker av misstag. Om man till exempel har ett plattjärn tvärs över dörren och ett hänglås som är vanligt på gamla förrådsbyggnader så är det ju obefintlig risk att någon blir inlåst under pågående bastubad.
 
  • Gilla
Kristiina Nattstjärna
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
En speciell bastudörr har man väl inte som ytterdörr. Sätt en vanlig ytterdörr/förrådsdörr där, kommer bli bra. Den lilla nackdelen är att det inte är panel på insidan. Men där du beställer förrådsdörren kan du kanske få den med panel på båda sidorna.
Hej planerar att bygga timrad bastu med ytterdörr direkt ut. Tänkte det vore bra att köpa en billigare förrrådsdörr men, fick svar från dörrtillverkare att om man inte har massivt trä blir värmen för het för dörr med isolering av typ cellplast vilket verkar vara uppbyggnad i många dörrar. Finns någon med motsägande erfarenhet?
 
Hemmakatten
Har ingen kunskap om hur dörrar med cellplast klarar bastuvärme. Men det verkar ju helt osannolikt att dörren eller cellplasten skulle ta skada.
 
  • Gilla
AnnCM
  • Laddar…
Åsa Lund
Hur varmt har du i din bastu? Max 100 grader väl? Borde plasten tåla
 
  • Gilla
AnnCM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.