Funderar om det är någon som byggt ett hus från Kastelli?

Är det säljaren på Åland man ska kontakta, hur har detta i sånt fall fungerat?

Leverar dom i hela Sverige?

Om man köpter stomrest får man underlag för VVS, El och är dessa ritningar på Finska?

Vad är det för vitavaror och värmeanläggning som ingår?

/ Athena

 
Hej!

Vi bygger Kastelli, visserligen på Åland, men jag ska försöka besvara din frågor.

-Kontakta säljaren på Åland?
Ja, jag vet att han säljer till Sverige iallafall, men tror även att dom har kontor i typ Nyköping eller ngt, men det har väl varit rätt omsusad försäljare där. Pekka (som säljer på Åland, är dock trevlig och duktig att ha att göra med..) Så kontakta honom, annars leder han er nog till rätt person.

-Leverans i hela Sverige?
Keine koll på detta, men s.s. Pekka på Åland kan nog hjälpa er med svar på frågorna.

-Underlag för VVS, El och språket?
El- och VVS-ritningar får man beställa själv, från nån lokal firma, kanske Kastelli ritar dem på begäran, det kan jag inte svara på. Men alla andra ritningar, typ stommen, mellanväggar, grunden, alla detaljer och dylikt fås på svenska. Man får även med en bygghandbok som hjälpt oss väldigt mkt, med "steg-för-steg" anvisningar genom bygget, även denna på svenska..)

-Våra vitvaror som följde med är Siemens. Vi har dock bytt ut de som medföljde till andra, då vi har nya, oanvända av de som medföljde. Men jag vill minnas att det var:
Spis, kylskåp, frys och spisfläkt.
Värmeanläggningen vet jag inte säkert vad är, då den endast ingår i de s.k. "Storfavoriterna" och vi bygger ett s.k. "Favorit" hus. Men på ngt sätt har jag fått för mig att det är en El-panna som medföljer.

I övrigt har jag positiva erfarenheter av Kastelli, vi har fått bra service, leveranserna håller tiden, och kontinuerlig hjälp nu under tiden vi bygger. Lite långa svarstider från deras underleverantörer är väl det enda man kan klaga på, men det kan ju inte Kastelli hjälpa, de är ju "bara" mellanhanden i vår kontakt med typ fönstertillverkare och dylikt.
 
Har aldrig fattat varför man ska gå till ett husföretag för att få en hög med virke hemkört på gården - då kan man väl lika gärna gå till brädgården eller?
 
Hej Wugeman

Men det låter ju vettigt, helt klart värt att undersöka vidare. Får ta och ringa till killen på Åland och höra vad han har att säga.

Är det torpargrund eller är det platta som är tänkt för huset?

Vi är som i valet att bygga lösvirke eller att köpa en byggsats eller stomrest. Köper man en byggsats så har man allt material (med reservation beroende på leverantör). Betydligt mer jobb med lösvirke.

Visst man kan bygga NF men vill man försöka hålla nere kostnaderna så går det alternativet bort.

/ Athena



 
Jag har då inte hört om någon som tycker att de gjort en billig affär när de är klara med ett Kastellihus...går du till ett byggföretag och säger hej jag vill ha byggmaterial till allt som jag behöver till mitt lösvirkeshus kan du räkna med rabatter. Går du till Kastelli får du samma saker och jaa de har större rabatter men de ska ju ta ut en vinst också. Den krassa verkligheten är nog att det som verkligen kostar mycket pengar är timpenning, el och VVS. Anlitar du en byggfirma för tex. stomresning så har dom också stora rabatter... så njjaaa jag förhåller mig skeptisk till att köpa plockepinn från husföretag.
 
Hej igen Athena!

Husen är tänkta att byggas på platta.
Visst är det mycket mer jobb med ett lösvirkeshus, ingen tvekan, men det är skoj!
Alla här skriver att det kräver erfarenhet och så, men det håller jag inte med om. Jag har inte någon erfarenhet av att bygga sedan tidigare, men det löper på. Man måste ta sig tid att bygga och fråga de som har mer erfarenhet. Och bygghandboken som medföljde är guld värd.
Och den ekonomiska perspekten är ju mycket trevligare med lösvirke är att ta ett NF-hus.
 
Hej Alsti18!

Vårt hus kommer i färdigt stadie att landa på ca. 100 000 - 110.000 €.
Dvs. cirka 930.000 - 1.023.000 kr. med en kurs på 9,3.
Det är ett billigt hus. Men visst El- och VVS är dyrt, men skall du köpa ett NF-hus och ha byggare springa omkring och slå upp det, blir det ju definitivt inte ett billigare hus, eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.