Hej
Ny på detta forum men har nog läst allt som har med krånglande frysskåp att göra. Har provat tror jag alla goda råd o tips som alla delat med sig av. Electrolux'an har haft många givande råd. Skulle kunna skriva en lång logg berättelse som jag fört under några dagar men för att nämna något om vad som hände. Börjar med att skåpet larmade i mellandagarna. Återställde larmet o skåpet gick nån dag igen. Hade då ingen extern temperatur mätare. Åter igen larmade skåpet och jag tömde det för att inte behöva slänga allt om det nu var låg temp i det. Lät skåpet stå avslaget med kontakten ur 3-4 dagar. Innan dess hade jag kollat fläkt både genom dörr öppning och med magnet. OK. Startade skåpet i helgen och allt verkade ok. Kylan kom och nu kunde jag mäta kylande luft i skåpet. Panelvisningen hängde inte riktigt med men jag fattar varför. Efter ca 2tim så visar skåpet som inställningen -18 innan dess den visat lite olika temp men efter att ha visat -8 hoppade den plötsligt efter ett pip till -18. När tempen i skåpet sjunker så vet jag att fläkten inte går. Kompressor och fläkt startar och tempen sjunker. Denna procedur fortgår allt vekar ??? 3.45 mitt i natten larmar skåpet för hög temp -7 visar panelen men extern temp mätare visar -1,7. Återställer larmet. 3.58 piper skåpet till och visar -18 igen. 4.30 panel svart, hör bara korta pip från skåpet. Blir tvungen att dra fram skåpet för att få tyst på pipet. Måndags kväll provar att stoppa i kontakten igen samma pip bara. Lossar front panel frilägger kretskort. Ser inget bränt eller lös lödning. Provar att låta panelen hänga fritt och stoppar i kontakten igen. Och då går skåpet igen. Har inte provat vidare för i min värld verkar det vara kretskort fel. Drog och rörde i kablagetillverkaren under tiden som skåpet var igår men fick inte fram något fel. NÅGON SOM HAR NÅGON IDE OM VAD ATT TESTA MER ELLER VAD ATT. Tacksam för något råd. /
 
A
är inte kretskortet på plats så går inte fläkten
det kan vara att kompressorn har svårt att starta i bland och den får sin matning från kretskortet
du har ju en belysning. funkar den eller blinkar?
på kretskortet kan du ha en grå papperskondensator på 1uF nästan mitt på är fyrkantig ca 200 mm hög 350mm lång 10mm bred
så den är ganska utmärkande den kan man mäta och kolla om den håller 1uF annars byt
saknar du den vilket infördes senare så blir det värre för kretskortet har utgått.
det vanligaste felet på detta skåp är att transformatorn för fläkten går sönder men då går ju inte fläkten.
skåpet är gammalt så kompressorn kan vara trött och tappa effekt när den blir varm men...

nästa puck kan vara köldmedelsbrist pga läcka vilket är mycket ovanligt på denna årgången
Detta märks inte så lätt på tomt skåp som fullt
men en hint är att kolla in bakom gallret i toppen och se om aluminium rören/flänsarna har ett rimfrostlager på sig.
om inte kan det tyda på brist.
enklast att kolla detta är att fylla om skåpet med rätt mängd R600A.

ALLA andra fel visas i displayen mha olika tecken. tex sensorfel, avfrostningsvärmar fel mm.

summa summarum är att fläkten fortfarande är huvudmisstänkt.
 
Tack för svar Electrolux'an. Front panel med kretskort lossade jag efter att skåpet bara pep. Den var totalt svart då pep bara korta pip. Efter att lossat den och hängt den som bilden visar då gick skåpet igen. Lampan har alltid fungerat som den ska. Om det trots allt ändå är fläkten som bråkar, har ju sett och hört att när den går sjunker tempen i skåpet. Den fortsätter att gå en stund efter att kompressorn stannar. Fungerar när jag testade med magnet. Finns det något mer man kan göra för att utesluta fläkten allt konstatera att fläkten är kass. Kan inte se vilken komponent du beskrev kunde vara problemet. Får titta närmare igen kanske. Kanske ändå blir att byta både kyl o frys då dessa står bredvid varandra. Tack så länge.
 
  • Demonterad frontpanel med kretskort till vitvaror, placerad på en väv mot en mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Du har ett äldre kretskort så jag kan heller inte se att du har den kondningen
 
A
Försök att få en mindre gryning bild
Det kan vara den som det sitter en lapp på vänster om den vänsktra triaken
 
Ok skickar en ny bild.
 
  • Närbild av ett kretskort med elektroniska komponenter och anslutna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jag skulle löda loss båda grå kondensatorerna och mäta dessa.
 
Startade skåpet och lurade igång fläkten med en magnet och upptäckte då att når skåpet piper och man bekräftar larm att jag fick felkod? Troligen pga att fronten hänger som den gör. Men finns det någon felkods lista att läsa ut ev felkoder ifrån?/Tack
 
A
Man kollar vilken liten nolla som lyser.
Ska se om jag hitta något.
 
S Svenzz skrev:
Hej
Ny på detta forum men har nog läst allt som har med krånglande frysskåp att göra. Har provat tror jag alla goda råd o tips som alla delat med sig av. Electrolux'an har haft många givande råd. Skulle kunna skriva en lång logg berättelse som jag fört under några dagar men för att nämna något om vad som hände. Börjar med att skåpet larmade i mellandagarna. Återställde larmet o skåpet gick nån dag igen. Hade då ingen extern temperatur mätare. Åter igen larmade skåpet och jag tömde det för att inte behöva slänga allt om det nu var låg temp i det. Lät skåpet stå avslaget med kontakten ur 3-4 dagar. Innan dess hade jag kollat fläkt både genom dörr öppning och med magnet. OK. Startade skåpet i helgen och allt verkade ok. Kylan kom och nu kunde jag mäta kylande luft i skåpet. Panelvisningen hängde inte riktigt med men jag fattar varför. Efter ca 2tim så visar skåpet som inställningen -18 innan dess den visat lite olika temp men efter att ha visat -8 hoppade den plötsligt efter ett pip till -18. När tempen i skåpet sjunker så vet jag att fläkten inte går. Kompressor och fläkt startar och tempen sjunker. Denna procedur fortgår allt vekar ??? 3.45 mitt i natten larmar skåpet för hög temp -7 visar panelen men extern temp mätare visar -1,7. Återställer larmet. 3.58 piper skåpet till och visar -18 igen. 4.30 panel svart, hör bara korta pip från skåpet. Blir tvungen att dra fram skåpet för att få tyst på pipet. Måndags kväll provar att stoppa i kontakten igen samma pip bara. Lossar front panel frilägger kretskort. Ser inget bränt eller lös lödning. Provar att låta panelen hänga fritt och stoppar i kontakten igen. Och då går skåpet igen. Har inte provat vidare för i min värld verkar det vara kretskort fel. Drog och rörde i kablagetillverkaren under tiden som skåpet var igår men fick inte fram något fel. NÅGON SOM HAR NÅGON IDE OM VAD ATT TESTA MER ELLER VAD ATT. Tacksam för något råd. /
Hej,
Har samma fel och samma kort som du. Hittade du någon lösning på problemet?
 
Hejsan.
Jag provade det mesta. Lödde loss kondensatorerna testade dom med dessa var OK. Tröttnade till sist så jag letade efter liknade skåp på blocket med samma utseende. Hittade turligt nog ett med vissa skador men eftersom mitt gamla skåp hade samma typ av dörr och inredning plockade jag ihop ett komplett fungerade skåp. Det begagnade skåpet kostade endast 800, så hade ingen anledning till att testa /lägga ner mer tid eller kalla in mer expertis. Så lycka till. /Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.