Hej

När jag rev innertaket i källaren pga renovering märkte jag att det varit en fuktskada i badrummet ovanför :( Balken som går där har blivit fuktskadad och man ser nu att denna sviktar ner ca 3-4 cm lägre än de andra balkarna i rummet.

Hade en bygg firma här som kollade och sa att det inte var nått lätt jobb, han vågade inte göra nått imed man måste pressa upp balken igen och då riskerar man att klinkers och kakel spriker i badrummet.

Min fråga är om det går att fixa detta? Går det byta hela balken utan att riva badrummet? Eller kan man förstärka eller på annat sätt lösa detta.

Vi har kontaktat mäklare och Anticimex och hoppas att få igenom detta på dolda fel men processen känns allt annat än snabb.
 
  • Skadad träbalk i källartak med synlig fuktskada och svart rörledning, Balken sviktar jämfört med omgivande struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskadad balk i källartak med synlig sviktning, omgiven av rörsystem och andra träbalkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Något måste uppenbarligen göras. Först bör man ta reda på förutsättningarna. Det är ju ett 30-talshus plus minus något decennium. Frågan är om det finns något tätskikt under golvets klinkers? Det är jag inte så säker på. Där finns en gammal kallvattenledning i gjutjärn som är original och en senare tillkommen varmvattenledning i koppar. Båda passerar den skadade balken liksom avloppsröret, vilket inte är så lämpligt. Delar av plankstommen och dess syll som syns i bakgrunden är också påverkade av läckan. Frågan är hur mycket? Antagligen behövs ett helhetsgrepp på hela badrummet. I väntan på det skulle du kunna förstärka den skadade balken genom att skarva på en regel med samma höjd vid sidan om den befintliga. Dessförinnan drar du om kall- och varmvattnet så att dessa rör inte behöver passera balken. Vart går avloppsröret i gjutjärn? Det är möjligt att du måste proppa det så länge.

Problemet är att ingen hantverkare bemästrar hela situationen. Du behöver hjälp av rörmokare, snickare och någon konstruktionskunnig person. Sannolikt också golvläggare.
 
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Något måste uppenbarligen göras. Först bör man ta reda på förutsättningarna. Det är ju ett 30-talshus plus minus något decennium. Frågan är om det finns något tätskikt under golvets klinkers? Det är jag inte så säker på. Där finns en gammal kallvattenledning i gjutjärn som är original och en senare tillkommen varmvattenledning i koppar. Båda passerar den skadade balken liksom avloppsröret, vilket inte är så lämpligt. Delar av plankstommen och dess syll som syns i bakgrunden är också påverkade av läckan. Frågan är hur mycket? Antagligen behövs ett helhetsgrepp på hela badrummet. I väntan på det skulle du kunna förstärka den skadade balken genom att skarva på en regel med samma höjd vid sidan om den befintliga. Dessförinnan drar du om kall- och varmvattnet så att dessa rör inte behöver passera balken. Vart går avloppsröret i gjutjärn? Det är möjligt att du måste proppa det så länge.

Problemet är att ingen hantverkare bemästrar hela situationen. Du behöver hjälp av rörmokare, snickare och någon konstruktionskunnig person. Sannolikt också golvläggare.
Hej! Tack!

Ja dem har verkligen gjort det lätt för sig och dragit avlopp och vattenrör genom balken på flertalet ställen :s Går det byta till plaströr utan att förstöra tätskiketet i badrummet allt för mycket? Finns det någon typ av genomföring man kan sätta i badrummet under toan? Etc. om man byter ut alla rör till plast och förstärker upp balken ?

Mvh Alexander
 
  • Gamla avloppsrör i metall som går genom en träbalk i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du med säkerhet att det finns ett tätskikt? Hur är det i så fall utfört? När är huset byggt? Innan de moderna tätskikten blev vanliga på 70-talet använde man membranisoleringar med bitumenmattor och varmasfalt. Det är egentligen inget fel med avloppsrör i gjutjärn utom att de inte passar så bra ihop med moderna system för tätskikt. Problemet är egentligen badrummets planering. Det är inte OK att rören går igenom balken på det sättet. Vattenledningsrören kan man flytta ganska enkelt. Möjligen ska man flytta balken något i sidled. Har du en planritning över badrummet eller ett foto så man kan få se det ovanifrån? Det går att byta ut sista delarna av ett gjutjärnsrör mot ett plaströr. Man använder en särskild gummitätning har jag för mig.
 
J justusandersson skrev:
Vet du med säkerhet att det finns ett tätskikt? Hur är det i så fall utfört? När är huset byggt? Innan de moderna tätskikten blev vanliga på 70-talet använde man membranisoleringar med bitumenmattor och varmasfalt. Det är egentligen inget fel med avloppsrör i gjutjärn utom att de inte passar så bra ihop med moderna system för tätskikt. Problemet är egentligen badrummets planering. Det är inte OK att rören går igenom balken på det sättet. Vattenledningsrören kan man flytta ganska enkelt. Möjligen ska man flytta balken något i sidled. Har du en planritning över badrummet eller ett foto så man kan få se det ovanifrån? Det går att byta ut sista delarna av ett gjutjärnsrör mot ett plaströr. Man använder en särskild gummitätning har jag för mig.
Badrummet ska vara renoverat 2005 enligt tidigare ägare. Var inte säljaren som gjorde det utan ägaren innan dess. Huset är byggt -58. Hade varit kanon om det finns gummitätning man kan använda runt plaströren för har fått för mig de har mindre diameter än de gamla gjutjärnsrören.

Men är det nån här som gjort en liknande operation, bytt ut en balk i mellanbjälklaget utan att riva allt ovanför på övervåningen?

// Alexander
 
  • Badrum från 2005 med vit kakel, dekorationslist, badkar och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet mellanbjälklag med synliga träbalkar och rörledningar i ett äldre hus under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om huset är byggt -58 så har där garanterat varit en membranisolering av den typ som jag beskrev tidigare. Frågan är om den är utbytt? Du kan antagligen se det om du lyfter på locket till golvbrunnen under badkaret. Det har betydelse för vilken strategi du ska välja. Tills vidare tycker jag du ska undersöka om det går att få in en ny golvbjälke en bit vid sidan av (bort från avloppsrören) den skadade. Jag tror det är ovanligt med kallvattenrör i gjutjärn i ett hus från -58. Ligger huset på landet?

Ett allmänt råd om du landar i att badrummet måste byggas om: Min erfarenhet (och den är ganska lång) är att klinkers och kakel inte håller i längden i trähus. Det är för mycket rörelser. Klinkers och kakel som material håller i tusen år men tätskikten bakom dem i tio. Det är bättre att använda plastmatta av hög kvalitet på golvet, duschkabin, och skvalpskydd bakom badkar och tvättställ. Så fort det sitter kakel på väggarna tror folk att de kan spruta vatten ohämmat.
 
Det där badrummet är knappast renoverat på det viset. Möjligen tillsnyggat med lite nytt kakel och ytskikt. Med så mycket rör genom det hela så spelar det nog ingen roll vad du gör. Ev förstärkningar lär inte göra varken till eller från förrän man drar om allt och gör om allt.
Om fuktskadan beror på rostiga rör vilket det ser ut som så lär du ju få göra om allt iallafall. Annars handlar det ju om att täta bef rör och skjuta upp allt.
 
Usch ja det var ju omöjligt att se detta innan man köpte huset :/ men det får nog bli en helhetslösning med omdragning av rör o renovering av badrum och balk mm.. inte en utgift vi planerat nu direkt.
 
Det syns ju lång väg? Du har ju ett gjutjärnsrör som är orört på källarväggen, det går galvade järnrör för vattnet. Det om något indikerar direkt att det är orört på det viset. Hade man renoverat badrummet helt och hållet så hade det garanterat varit utbytt så du haft nån bit plaströr och annat för tappvattnet iskarvat synligt i källaren.
Personligen hade jag låtit det vara som det är. Det kan se illa ut men läckaget kan ju vara mycket gammalt och har det stått så där i 30-40 år så står det nog lika länge till. Täta det som går och dra upp en skiva på taket så länge och ta allt när det verkligen behövs.
 
S Stefan1972 skrev:
Det syns ju lång väg? Du har ju ett gjutjärnsrör som är orört på källarväggen, det går galvade järnrör för vattnet. Det om något indikerar direkt att det är orört på det viset. Hade man renoverat badrummet helt och hållet så hade det garanterat varit utbytt så du haft nån bit plaströr och annat för tappvattnet iskarvat synligt i källaren.
Personligen hade jag låtit det vara som det är. Det kan se illa ut men läckaget kan ju vara mycket gammalt och har det stått så där i 30-40 år så står det nog lika länge till. Täta det som går och dra upp en skiva på taket så länge och ta allt när det verkligen behövs.
Ja jo gjutjärnsrör förstod vi ju att det var men att det skulle ha blivit en vattenläcka var ju inte lätt att hitta. Det hittade inte besiktningsmannen heller som varit ute i huset vid 2 tillfällen. Som du säger så har det nog stått så ett bra tag och kanske håller ett tag till. Förra ägaren som bodde här i 11 år, inte hade gjort något mer än att byta fönster i huset.

Inväntar svarar från försäkringsbolaget vad dem säger om det.
 
Jag tycker också att det är viktigt att just nu begränsa insatserna till vad som är absolut nödvändigt. Testa om fuktskadan också är en rötskada genom att sticka i träbjälken med en vass kniv. Om det inte går att sticka in knivspetsen alls, är det ingen rötskada och då behöver du inte göra något åt det tills vidare. Är det en rötskada behöver du göra en tillfällig förstärkning. Det är lite svårt att med hjälp av bilderna avgöra bästa sättet. En möjlighet är att stämpa upp det hela. Placera en mindre regel direkt mot golvbrädorna under badrumsgolvet och stöd den genom en eller flera stående reglar som du spänner in försiktigt mot källargolvet. Du bör också undersöka statusen på tätskikten, på golv och väggar, så att du inte orsakar fler fuktskador.
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker också att det är viktigt att just nu begränsa insatserna till vad som är absolut nödvändigt. Testa om fuktskadan också är en rötskada genom att sticka i träbjälken med en vass kniv. Om det inte går att sticka in knivspetsen alls, är det ingen rötskada och då behöver du inte göra något åt det tills vidare. Är det en rötskada behöver du göra en tillfällig förstärkning. Det är lite svårt att med hjälp av bilderna avgöra bästa sättet. En möjlighet är att stämpa upp det hela. Placera en mindre regel direkt mot golvbrädorna under badrumsgolvet och stöd den genom en eller flera stående reglar som du spänner in försiktigt mot källargolvet. Du bör också undersöka statusen på tätskikten, på golv och väggar, så att du inte orsakar fler fuktskador.
Ja men är rädd för att man spräcker klinkers o kakel i badrummet om jag stämplar upp balken/badrummsgolvet. Vi anväder inte badkaret i badrummet utan bara toan och handfatet. Förhoppningsvis täcker försäkringsbolaget någon del av detta annars måste vi nog göra nån tillfällig lösning som du säger och förstärka och renovera allt grundligt när ekonomi tillåter.
 
Du ska inte trycka upp golvet, bara sätta in ett stöd så att golvet inte sjunker ytterligare. Om golvets tätskikt är en gammal membranisolering saknas antagligen tätskikt bakom kaklet på väggarna. Det tycker jag i så fall är ett dolt fel.
 
Dolt fel lär det nog aldrig kunna bli med tanke på de orörda rören och att man då borde ha förstått att den teoretiska livslängden passerats för länge sen.
Jag skulle inte ta det där så allvarligt. Att bjälken hänger beror nog mer på dussinet hål de gjort i den.
 
Lite uppdatering hur det gått. Vi får inget av Anticimex för dolda fel. Dem anser inte att det är någon märkvärdig svikt eller rasrisk. Det var 12% fuktighet i balken vilket är väldigt torrt. Därför anser de inte heller att det är något pågånde fukt problem. Vilket vi redan visste. Tanken är att renovera badrummet nu sernare iår och i samband med det byta balken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.