Tomture61
L leifherlin skrev:
Ja, det var is/vit frost på den imorse. Har väl tittat på utedelen 20-30 gånger vid avfrostning och då har det varit is alla gångerna utom 2.
Bor ni permanent i huset eller är det en "sommar/sportstuga"
Har man en låg innetemp kan avfrostningen bli långvarig.
 
B BSOD skrev:
När den börjar avfrosta, ser det ut att behövas? Och slutar det inte droppa vatten ett tag, men fortsätter avfrostningsläget i typ 10 minuter till? Det låter som väldigt lång avfrostningstid.

Min panasonic frostar av olika, beror helt på hur mycket is det är på den. Det känns som den känner av det perfekt när det börjar bli för mycket is, och sedan avfrostar den i kanske 2-3 minuter max. Den brukar missa en liten, liten isfläck på ett ställe när den känner sig klar, så min har funkat galant.
Det är ett vitt lager utanpå lamellerna, ser ut som frost, gissar på ca 1mm tjockt. Isen smälter bort helt på ca 8 minuter och då droppar det vatten, inga forsar. Blå lampan lyser ytterligare ca 5 minuter, efter att isen är borta, innan den slocknar. Sen tar det ytterligare 5 minuter innan fläkten har kommit upp i varv igen så pumpen blåser värme. Under dom sista 5 minuterna går pumpen från att blåsa kallt till att man känner värmen vid utblåset (max 1 meter från utblåset).
Grattis till en pump som fungerar, jag är lite avundsjuk. :D
 
electroluxaren skrev:
Kan du se någon ispåbygnad alls på utsidan?
Ja, kylelementet är vitt, ca 1 mm tjockt.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Bor ni permanent i huset eller är det en "sommar/sportstuga"
Har man en låg innetemp kan avfrostningen bli långvarig.
Vi bor permanent men det är ett gammalt 1800-talshus. Har det betydelse på hur lång tid avfrostningen tar? När den är igång blir det varmt och skönt inne men tempen sjunker 6 grader under avfrostningen, mätt mitt i rummet som är knappt 30 kvm och 2,10 takhöjd.
 
Redigerat:
Tomture61
De med sommarstuga som kör med minimal uppvärmning (LLVP) får problem med avfrostningen som tar lång tid att avfrosta eller som inte fungerar alls , iglo på utedelen.
 
J
Det kan även vara brist på köldmedel , då isar det , finns ingen soppa för kompressorn att pressa till värme , så en kontroll av trycket i den kan vara på plats
 
A
om det är jämt och fint påfrostat så är det inga problem med soppan. utan det är nog styrfel då
 
J jojo123 skrev:
Det kan även vara brist på köldmedel , då isar det , finns ingen soppa för kompressorn att pressa till värme , så en kontroll av trycket i den kan vara på plats
Den har blivit fylld med köldmedel 3 ggr med lite drygt ett halvårs mellanrum, uppför sig tyvärr likadant ändå.
 
electroluxaren skrev:
om det är jämt och fint påfrostat så är det inga problem med soppan. utan det är nog styrfel då
Jämn och fin yta på utedelen är det.
 
J
L leifherlin skrev:
Den har blivit fylld med köldmedel 3 ggr med lite drygt ett halvårs mellanrum
3 ggr på ett halvt år ??? var du med så du fick info att det saknades då eller , så många ggr så är det nog/kanske en mickroläcka , i fyrvägsventilen ,eller i exspantionventilen där finns det packningar , eller i kondensorn , något fel är det

Edit halvår mellan ska det vara
 
J jojo123 skrev:
3 ggr på ett halvt år ??? var du med så du fick info att det saknades då eller , så många ggr så är det nog/kanske en mickroläcka , i fyrvägsventilen ,eller i exspantionventilen där finns det packningar , eller i kondensorn , något fel är det

Edit halvår mellan ska det vara
Helt rätt jag var otydlig. Drygt halvår mellan gångerna, vid monteringen, när rören förlängdes mellan ute- och innedel samt när utedelen byttes. Om det blev nytt köldmedia när dom bytte kretskortet vet jag inte.
 
J
L leifherlin skrev:
Om det blev nytt köldmedia när dom bytte kretskortet vet jag inte.
Troligtvis inte bara elprylar . Men tänker mera på på fyllningarna , rör förlängs ( är kopplingar ) finns dom kylmeckar som vägrar skarva , stor läckagerisk och utedelen skiftad , nya dragningar på kopplingarna e.t.c
Det med att göra något med rören är alltid så att det ska vacumsugas först för att få ut köldmediat , sen i med nytt som det brukar vara , inte normalt med återvinning
 
A
Självklart så rör man inte köldmedelskretsen om man inte tror att det är fel på den.
Byte av kretskort medför inga ingrepp i systemet.
R32 är en rak gas som är enkel att använda igen men det finns inget här som tyder på att den har gjort det. Dvs man tömmer inte systemet för att återfylla utan gasen behålls på plats.
Byte av utedel kräver ingen justering av fyllnadsmängden om inget läckt ut men det finns inget som tyder på det i heller.
Är man snabb när man byter utedel behöver man inte vakumsuga. Men det är bra om man konar om rörändarna.
Förlängning av rör är ju mest vanligt att man byter ut hela längden då det är enklast.
Beroende på kompetensen hos reservdelsbytarna kan man mycket väl balansera rätt mängd soppa i systemet, fylla eller tömma.
 
Tackar så här långt med tips och synpunkter. Ringde Panasonic idag och dom hänvisade till frågeformuläret, svar kommer väl i nästa vecka. Ha en go helg alla BH medlemmar.
 
Har inte hört ett ljud från Panasonic, nu blir det felanmälan nr 4 eller reklamation.
Tackar för alla synpunkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.